„Великият изток“ прокълнатият кораб

Исамбърд Брунел е британски инженер, проектирал много и важни мостове, кораби, тунели, както и Голямата западна железница. Неговото име се нарежда на второ място в „Топ 10 на най-известните британци“. Едно негово творение, носещо смърт и трагедии, фалиране на мултинационални компании е заобиколено в мистерия. „Великият Изток“ е първият презокеански параход и е най-големият строен някога.

Проектът се заражда в ума на Брунел през  1852 г. Поради колосалните си размери и нуждата от значителна инвестиция, спонсорите се отказват. Корабът е изграден изцяло от метал. Огромни пластини на два слоя са занитени по цялата повърхност на корпуса. Именно това е и причината той да бъде много тежък, а в комбинация с огромните парни котли, нужни за задвижването му и горивото, всички мислят, че той дори няма да може да плава. Ето и размерите на кораба:

Площ 5 пъти по-голяма от стандартните кораби, плаващи по онова време

По корпуса на кораба има 30 000 метални плочи, всяка от които тежи по 300 кг. и над 3 млн. нита, които закрепват плочите

Капацитет на пасажерите – 4 000 души

Гориво – 15 000 тона въглища

200 работника, грижещи се за зареждането на парните котли денонощно

Парни котли с размера на 4-етажна жилищна сграда

Мощност – 8 000 конски сили

Неговото вдъхновение и решимост да осъществи плана за най-големия кораб в света, завършва със съгласие от страна на инвеститорите и старт на проекта.

Изпълнението на проекта не върви гладко, проблемите започват още в корабостроителницата. При огромен пожар изгарят хиляди тонове дървен материал, теглени са заеми за възстановяване и това е първият камък, който затруднява работата. Следващата спънка са липсите на желязо в складовете на корабостроителя. Обвиненията падат върху Джон Ръсел. Това напряга отношенията с Брунел и се започва дълга поредица скандали и пререкания. Изпълнението на плана изостава от графика заради липсата на финансиране, желязо и желанието на Брунел да оглежда всеки детайл, който се монтира върху корпуса на кораба. Проектът е замразен за известно време, докато от банката-инвеститор не решават да продължат финансиране при невъзможно кратки срокове за изпълнение. Проблемите не спират дотук. След като е завършен корабът идва конфликтът по отношение на начина, по който да бъде спуснат във водата. Брунел настоява това да бъде извършено с метални вериги, а не по стандартния начин с тежестта на кораба, и поради скъсване на една от тях загива един човек, а други четирима са тежко ранени. Корабът напредва бавно към водата, ползвани са хидравлични машини, някои от които не издържат на напрежението и буквално експлодират.

На 31.01.1858 г. „Великият Изток“ извършва първото си плаване. За нещастие, той потегля без неговия създател. Брунел получава мозъчен удар и е напълно парализиран. През септември се случва нещо катастрофално – експлозия на водния резервоар убива 5 души от екипажа. Тази новина допълнително влошава състоянието на Брунел и три години по-късно той умира в жилището си. Корабът никога не запълва капацитета си от пасажери, от гледна точка на вложените средства е пълен провал, но е върховно постижение на инженерната мисъл!Great-Eastern

Тридесет години след първото плаване на кораба, той е разглобен. Работниците стават свидетели на покъртителна картина – намерени са тела на възрастен и дете, които по всяка вероятност са останали във вътрешността на кораба по време на строежа. Хората смятат, че това е причина за случилите се нещастия с кораба и хората около него.

titanic_vs_great_eastern_by_121199-d7n5lykВеликият изток срещу Титаник