Защо реалният пробег на електромобилите е много различен от обявения

Не гледайте цифрите, декларирани от производителя – те се измерват с помощта на различни методи, а понякога са напълно откъснати от реалността и се използват за маркетингови цели.

Продажбите на електромобили в България през юли се увеличават със 150% до 170 броя спрямо 68 броя година по-рано. Страната ни е изпреварвана по ръст единствено от Белгия, където регистрациите на този тип задвижване растат с близо 236 на сто.

За първите седем месеца на годината ръстът на продажбите на електромобили у нас е 156,5 на сто до 1039 броя.

За същия период регистрациите на електрически модели в ЕС се увеличават на годишна база с 54,7% до 819 725 броя. 

Несъмнено сънародниците са станали по-заинтересовани от електрическите автомобили, както и от това колко печеливша и удобна е работата на електрически автомобил.

Какво влияе на пробега на един електромобил?

Продължителността на пътуването с едно зареждане на батерията зависи от много фактори. Най-очевидният е капацитетът на батерията (колкото по-висок е, толкова по-дълго може да работи електрическият мотор).

Химическият състав на батерията и ефективността на електрическото задвижване също играят важна роля, тъй като количеството електроенергия, което се изразходва за движението на колата, зависи пряко от тези показатели.

Аеродинамиката също е важна. Забелязали ли сте, че съвременните електрически автомобили имат не само много рационализирана каросерия, а дори и техните джанти са аеродинамично ефективни, което им позволява да спечелят няколко километра в резерв от мощност.

Но най-вече режимът на шофиране влияе върху разхода на гориво (или батерията). Ако шофирате из града в динамичен режим или по магистралата с висока скорост, батерията ще се разрежда по-бързо.

Идеалните условия за шофиране са на магистралата със скорост между 70 или 90 км/ч. За разлика от автомобилите, работещи с гориво, за електрическите автомобили е важно да не се движат по инерция в неутрално положение, а да използват регенеративно спиране, благодарение на което енергийният заряд в батерията се попълва частично всеки път, когато автомобилът се забави.

Ключовите параметри на системата обикновено се показват на арматурното табло или на централния дисплей. Бързото шофиране ускорява изразходването на батерията, в задръстванията всеки електрически автомобил е похвално икономичен.

Как да изчислим реалния пробег на електрически автомобил?

Пробегът на китайските електромобили, както и на всеки друг, се изчисляват от автомобилните производители по определени стандарти: CLTC, NEDC, WLTP и други, в зависимост от региона.

Тези методи са стандартизирани тестови цикли, които приемат определени режими на скорост и условия на шофиране.

Ясно е, че в реалния живот няма да е възможно да се постигнат идеални условия поради изброените по-горе фактори. Ето защо резервът на паспортната мощност е далеч от реалността.

Как да определим реалния резерв на мощност? Нека да разгледаме примера на електрическите автомобили BYD D1 и Zeekr 001.

Експертно мнение:

– Експертите на China Car Club проведоха серия от тестове, проучиха опита на китайските шофьори и стигнаха до заключението, че за да се изчисли текущият среден резерв на мощност на електрически автомобил, трябва да вземете 65% от стойността, обявена от производителя.

В същото време дори 65% е условна стойност, която се изчислява за средно пътуване при нормални климатични условия (т.е. температурата на въздуха е около 15 ° C, а не 30 или -20).

Например, хечбекът BYD D1, проектиран специално за споделяне на автомобили и таксиметрови компании, е оборудван с батерия от 70 kWh и може да измине до 418 км с едно зареждане на цикъл NEDC. Съответно, според въпросната формула (X km * 65%), реалната стойност на резерва на мощност ще бъде приблизително 271 км.

Спортният електромобил Zeekr 001 с пет врати от Geely Automobile идва с батерии с капацитет 86-100 kWh, а паспортният пробег варира от 536 до 732 км по цикъла CLTC.

Съответно, този електромобил ще измине приблизително 348-476 км с едно зареждане в реални условия.

Разбира се, тази формула не може да претендира, че е сто процента точна, тъй като консумацията на батерията се влияе от много очевидни и не много фактори.

Поне обаче шофьорите могат грубо да преценят какво да очакват, когато купуват китайски електрически автомобили. Тази оценка обаче е валидна и за западни или други електрически автомобили.