Шофьорите в Европа скоро ще трябва да се съобразяват с устройства, които ограничават ускоряването на автомобилите, след като Европейският съюз постигна съгласие за инсталиране на подобни технологии в колите.
Съгласието идва след месеци на дебати, сблъскващи тезите, че това се прави в името на сигурността по пътищата и обратното – че мярката се прилага за да се следи дистанционно поведението на водачите, предава Forbes.
Регулацията ще изисква всички нови автомобили на европейския пазар да бъдат екипирани с технологията Intelligent Speed Assistance (ISA).
Устройствата ще могат автоматично да намаляват скоростта на автомобила, разчитайки на видеокамери, които разпознават знаци за движение по пътищата или на GPS свързаност.
Те ще лимитират мощността на двигателя, за да предотвратят превишаване на разрешената скорост от автомобила, вместо да манипулират спирачките на превозното средство.
Технологията вече е тествана на малък брой автомобили по пътищата, включително новия модел Ford Focus за Европа.
Докато в Европа различни организации за сигурност по пътищата лобират за новата регулация, в САЩ дори няма дебат по темата за автоматичното ограничаване на скоростта.
Според неправителствената организация „Европейски съвет за безопасност на транспорта” новата технология е най-ефективната по отношение на потенциала да спасява човешки животи по пътищата.
„При масово приемане и използване, ISA се очаква да намали катастрофите с 30%, а смъртните случаи – с 20%“, твърдят от организацията.
Новата технология обаче е противоречива в очите на водачите и организациите, които ги представляват. „Ще са необходими допълнителни инвестиции и грижа за пътищата, за да могат тези технологии да функционират както трябва”, казва Лауриан Кридм генерален директор на асоциацията на водачите FIA Region I.
„В допълнение и водачите ще се нуждаят от подходящо обучение, за да използват тези нови технологии“, добавя той.
Поради тези проблеми депутатите от Европейския парламент и 28-те страни-членки на ЕС постигнаха компромисно решение, че ще позволят на водачите да изключват тези устройства по желание.
Според FIA, правото на избор ще е необходимо в зони, където информацията за допустимата скорост по пътищата не е коректна, което важи и за други данни, които ще бъдат изпращани към превозното средство.
Освен притесненията дали информацията за пътищата на Европа е съвместима с устройствата, съществуват и съвсем етични казуси от гледна точка на това дали хората изобщо искат технология, която автоматично да ограничава действията и скоростта, с която шофират.
Въпреки че се смята, че новата регулация ще ги защити от инциденти и глоби, някои посочват, че са готови да поемат този риск, тъй като не искат да заменят свободата си за нещо, което се представя за „сигурност“. Освен това съществуват и притеснения, свързани с предаването и записването на данни, които могат да се използват за следене на водача зад волана.
Споразумението относно новото законодателство се очаква да бъде окончателно прието от Европейския парламент и всички държави-членки на ЕС през следващия месец. Така от 2022 година всички нови автомобили ще трябва да разполагат с новата технология ISA, а произведените модели преди тази дата, ще трябва да си набяват системата до 2024 година.
ISA е само част от новия подход засягащ движението по пътищата в ЕС. Новата регулация изисква автомобилите да имат и други нови екстри от 2022 година, включително автономно аварийно спиране, предупреждения за напускане на лентата, предупреждения за сънливост на водача, предупреждения за отвличане на вниманието на водача и записвачка за данни, свързани с произшествия.
Много от тези екстри вече се налагат в новите модели автомобили.
Освен това новата регулация ще задължава производителите на камиони да използват заоблен дизайн вместо квадратен, за да се подобри видимостта на водачите с цел спасяването на животи по пътищата.