Как поничките показаха честността на американците

Пол Фелдман, работещ за правителството на САЩ, бил много харесван сред своите колеги, тъй като се държал много любезно с тях. Бил ръководител на изследователския отдел на военноморските сили на САЩ, получавал доста добра заплата и един ден решил да почерпи своите служители и им донесъл понички с шоколадова глазура. Фелдман първо го направил, само като стимул за по-добра работа на сътрудниците си, но после те свикнали и това станало навик.

С течение на времето Пол разбрал, че покупката на понички всеки ден, за цял отдел му излиза много скъпо, и решил, да оставя на масата до поничките една кутия за пари, върху която е написана цената на поничките.

В резултат на това Пол успявал да си върне 95 % от похарчената сума.

През 1984 г. Фелдман се оттеглил от военната си служба и започнал свой собствен бизнес, свързан с търговията на понички.

donuts (1)

Той обикалял офисите на клиентите, оставяйки им кошница с понички и кутия, в която те трябвало да сложат парите в тях. Неговата бизнес система се основавала на лоялността на клиентите. Бизнесът му се развил добре и не след дълго в списъка му с клиенти имало над 140 компании.

В случаите когато „възвръщаемостта“ била повече от 90%, Пол смятал компанията за „честна“ и удобна за сътрудничество.

Ако този процент е 85-90, то фирмата е „търпима“, но когато съотношението е под 80%, Пол изпращал на шефовете писмо, в което им разяснявал ситуацията, че вече не му е изгодно да им продава понички.

 Първоначално Фелдман събирал парите си в обикновена кутия, но след това започнал започнал да изпозлва дървени кутии с процеп за намаляване на кражбите. Тогава била забелязана доста интересна статистика.

След като оставял кошница с понички и „касичка“ на всички етажи, осъзнал, че измамниците са повече не в долната част, а в горната. Председатели и директори, печелещи повече от всички други служители, си прибирали понички безвъзмездно.

Покрай откраднатите понички се случвало да изчезват и кутии с пари, но това било рядко. Интересно се оказало и влиянието на празниците върху съзнанието на потребителите.

През Коледа и Свети Валентин кражбите ставали по големи, а когато наближавал Денят на Независимостта, намалявали.

Donuts