Проверката на нивото на маслото е най-простата операция, с която може да се справи дори осемнадесетгодишен възпитаник на филологически университет. Но дори и тук понякога са възможни грешки.
Те обикновено не са критични, но е по-добре да ги избягвате. Нека си спомним днес как да проверим правилно нивото на маслото и на какво друго е препоръчително да обърнете внимание, когато извършвате тази проста, но важна работа.
Според инструкциите
Сигурно сте чували шегата, че преди в ръководството за експлоатация на колата пишеше как да регулирате хлабините на клапаните, а сега ви предупреждават да не пиете антифриз.
Това е отчасти вярно – производителите се опитват да прехвърлят цялата поддръжка на автомобили върху раменете на своите дилъри. Но дори и сега има поне един параграф за проверка на нивото на маслото – всеки може да се справи с него и е препоръчително да го извършвате редовно.
Вярно е, че този параграф обикновено е кратък и най-многото, което казва, е, че колата трябва да е на хоризонтална платформа в този момент и проверката трябва да се извърши, след като маслото е изтекло в картера. Тоест не веднага след спиране на двигателя.
Всичко е правилно за хоризонталната платформа. Ако колата е паркирана под наклон, маслото в картера, поне малко, ще изтече към един от ръбовете му.
В този случай нивото на измервателната пръчка ще бъде твърде ниско или твърде високо, тоест няма да отразява действителната ситуация (нека ви напомним, че при повечето двигатели диапазонът между отметките min и max на пръчката съответства на приблизително един литър масло).
Освен това при някои автомобили с малък картер разпространението ще бъде много значително. В същото време измервателните пръчки, които се използват в такива двигатели, имат неприятна характеристика: разстоянието между маркировките с минимални и максимални стойности на нивото на маслото обикновено е малко.
Това означава, че отклонение от няколко милиметра на маркировката за маслото върху измервателната пръчка може да означава колебание в нивото на маслото от двеста до триста грама.
Следователно изборът на хоризонтална платформа е наистина необходим, това не е прищявка на авторите на инструкциите.
Малък лайфхак: строго хоризонталните подове обикновено се намират в сгради, тоест те се намират в затворени паркинги на големи търговски центрове.
Не се отчайвайте, ако асфалтът в двора, където обикновено оставяте колата си, прилича на повърхността на хиперболичен параболоид. Ако винаги паркирате колата на едно и също място и редовно проверявате маслото, най-вероятно няма да можете да определите точното му ниво, но ще можете да проследите промяната в нивото.
И ако тази промяна изглежда тревожна, тя ще се превърне в сериозна причина сериозно да търсим тази идеално хоризонтална платформа.
Второто нещо, което инструкциите обикновено казват, е необходимостта да проверите нивото на маслото на топъл двигател, но го оставете да престои поне пет минути след изключването.
Защо това е необходимо и какво ще се случи, ако проверите нивото на студен двигател?
Изискването да изчакате няколко минути е логично и разбираемо: маслото отнема време, за да изтече в картера. Ако проверите нивото веднага след изключване на двигателя, може да изпитате шок: там ще има много малко от него.
Ако се опитате от страх да доведете нивото на маслото до горната маркировка на измервателната пръчка, няма да е трудно да го препълните и то значително. И след това излишното масло ще трябва да се изпомпва или източва през филтъра. Следователно, разбира се, трябва да изчакате след гасенето на двигателя. И по-добре не пет минути, а десет.
Но изискването за проверка на нивото на топъл двигател не е толкова просто.
Защо не го проверите сутрин, преди да запалите двигателя?
Очевидно е, че определено маслото е изтекло напълно в картера за една нощ, което означава, че тестът ще бъде точен. Всъщност това не е вярно.
Колкото и да е странно, маслото, както всяко друго вещество, се разширява при нагряване. Работи в приблизително същия температурен диапазон и след спиране на двигателя, през първите 5-10 минути то няма време да се охлади много. И измерването със сонда в този случай се оказва най-точно.
Ако измерите нивото на маслото, след като сте нощували навън през зимата при -25 градуса, може да изглежда, че липсват 200 грама масло (или 100, или 300 – в зависимост от обема му в картера).
И това ще бъде погрешно, защото ако производителят директно посочва в инструкциите, че измерването трябва да се направи на горещ двигател, тогава маркировките върху измервателната пръчка се правят при условие, че маслото в картера е топло, почти горещо.
Вярно е, че ако инструкциите препоръчват проверка на нивото след паркиране и преди стартиране на двигателя, тогава можете да направите това сутрин. Но все пак е препоръчително да се уверите при какви условия инструкциите препоръчват да направите това – измерването на студено и горещо винаги ще даде различни резултати.
Като цяло това е всичко, което обикновено се пише в инструкциите. Но не бива да се ограничавате само с гледане на маркировките на измервателната пръчка.
Казахме, че това е вълнуващ процес, така че нека се увлечем от него.
Динамика и цвят
Няма нужда да си посипвате главата с пепел, ако с увеличаването на пробега се усеща разход на масло – това е нормално. Във всеки двигател маслото смазва стените на цилиндъра и стеблата на клапаните и нито буталните пръстени, нито уплътненията на клапаните ще премахнат напълно това масло.
Малко количество консумация на масло е напълно приемливо.
Разбира се, с течение на времето, когато пръстените се износят и коксуват, а уплътненията на клапаните (маслените уплътнения) станат твърди, потреблението на масло неизбежно ще се увеличи и някой ден ще достигне необичайни размери. Но дори и при нов двигател загубата на масло е неизбежна. Важно е да разберете колко бързо расте.
Ако намалява равномерно през целия пробег от смяна до смяна и няма нужда да добавяте масло през този период, няма причина за паника.
Ясно е, че разходът на нов двигател с атмосферно пълнене трябва да е минимален и почти незабележим на пръчката, но за стар двигател равномерният разход от 500-700 грама на 10 хиляди километра не е смъртна присъда.
Друг е въпросът, ако консумацията е незабележима за първите 3-5 хиляди и след това рязко се увеличи. Това е много тревожен сигнал, но в този случай алармата не трябва да бъде причинена от състоянието на двигателя, а от самото масло.
Ако след определен пробег маслото започне да се изразходва много по-интензивно, отколкото веднага след смяната, това означава, че то е изчерпало ресурса си. Но висококачественото масло не трябва да правят това нито след три хиляди, нито след пет хиляди пробег.
Следователно най-вероятно в картера на двигателя има някакви лоши неща: или много нискокачествено масло, или фалшиво. По-добре е да смените такова масло възможно най-бързо.
Накратко, трябва да оцените не само нивото на маслото върху измервателната пръчка, но и скоростта, с която то спада.
Вторият проблем е повишаването на нивото на маслото. Това се случва много рядко при бензиновите двигатели; може да се случи по-често при дизеловите двигатели.
Това явление обикновено се причинява от гориво, което попада в маслото. При дизелов двигател, ако съдържанието на дизел в маслото се увеличи критично, може да започне така нареченото „бягане“ – маслото, разредено с дизелово гориво, става гориво, след което е трудно да се спре двигателят.
Ще вършее неконтролируемо, докато се разпадне или свърши маслото и дизеловото гориво. Това изглежда страшно и завършва зле, така че ако нивото на маслото в дизелов двигател се повиши значително, трябва да се поддадете на лека паника.
В случай с бензинов двигател, леко повишаване на нивото на маслото може също да означава, че горивото е навлязло в него. Това може да се дължи на не много благоприятен режим на работа, особено през зимата: ако често карате незагрята кола на кратки разстояния, тя няма време да изгори целия бензин, който идва като смес, която е преобогатена.
Не е толкова опасно, но няма да навреди да вземете някои предпазни мерки. Например, карайте по магистралата с доста високи скорости или преразгледайте подхода си към загряване на двигателя преди шофиране. С течение на времето обаче бензинът обикновено се изпарява от маслото.
По-лошо е, ако антифриз попадне в бензина. Това също не се случва толкова често, но теоретично е възможно. Така че подозрителното повишаване на нивото на маслото е причина за диагностика: разбира се, количеството масло в картера не може да се увеличи и смесването на масло с всякакви чужди течности вреди значително на двигателя.
И последно: когато проверявате нивото, препоръчително е да обърнете внимание на цвета на маслото както на пръчката, така и на пробката за пълнене. Ако наличието на леко покритие от кондензат върху пробката все пак е приемливо , то върху измервателната пръчка не е. Белезникавото покритие е причина да отидете в сервизния център.
Е, в същото време проверете нивото и състоянието на антифриза. Ако има нездравословен цвят, някои проблеми вече са достигнали критично ниво.
Маслото, което потъмнява по време на работа, е нормално. Разбира се, не трябва да е черно, но маслото има право да промени малко нюанса си: то не само охлажда двигателя, но и го почиства. И мръсотията няма друг избор, освен да се утаи в маслото.