Експерт разказа как да запалим двигателя на колата, след като студът ни е изтощил акумулатора.
В миналото за целта се използваше манивелата (известна като кривия стартер). Тя се вкарваше в употреба, когато трябва д запалим колата, а акумулаторът е изтощен. Това примитивно, но ефективно устройство помагаше за съживяването не само на автомобилите, но и на камионите.
При модерните автомобили, поради оформлението и дизайнерските характеристики, тази опция няма да работи. Но все още можете да стартирате двигателя, дори ако акумулаторът е изтощен. Вярно, по други начини и с помощта на други инструменти.
Има две основни схеми: използване на изпитани във времето стартови кабели или модерните от скоро време бустери-стартери.
Стартови кабели – търсете донор
Самите кабели са безполезни, тъй като не са източник на енергия. За да стартирате кола с изтощена батерия, имате нужда от кола донор , чийто собственик ще ви позволи да свържете проводниците към нейната батерия. В този случай вашата стандартна батерия може да е напълно разредена.
Проводниците са много по-евтини от бустерите. Но основният недостатък на повечето от тези в продажба е отвратителното качество.
Много проводници имат много тънки тоководещи сърцевини. И често – не от мед. Когато се опитате да прекарате ток от няколкостотин ампера през тях, те се нагряват, съскат и падат от щипките тип крокодил.
Единственият начин да използвате такива проводници е да се опитате да презаредите изтощен акумулатор, без да включвате стартера. Но това ще отнеме време, поне 10-15 минути. Собственикът на колата донор може да откаже да чака толкова дълго.
Следователно има смисъл сами да си направите нормални стартови проводници. Клипсовете тип „крокодил“ и кабелите могат да бъдат закупени във всеки магазин за електротехника.
Само проводниците трябва да са дебели – минимум 16 mm 2 . Домашните продукти се оказват тежки и не изглеждат толкова естетически, но работят безупречно.
Между другото, проводниците от съветско време също бяха грозни и твърди, но редовно изпълняваха функциите си.
Бустери за старт – затоплете преди употреба
Усилвателният стартер, за разлика от проводниците, сам по себе си е източник на енергия. Удобно, няма нужда да търсите някой, който да ви запали. Освен това, ако в радиус от няколко километра няма коли и хора.
Но има важни нюанси: Много зависи от вида на стартовия панел .
Литиевият бустер може да запази заряда си като батерия – няколко седмици или дори месеци. Но кондензатор – не повече от ден.
Но кондензаторната батерия може да се зарежда дори от полуразредена батерия. Той бавно извлича останалата енергия от батерията малко по малко и след това я предава на стартера наведнъж.
Но ако стандартната батерия е напълно разредена, усилвателят на кондензатора е практически безполезен – освен ако не можете да го презаредите от друга кола и след това да се върнете, за да съживите своя собствена.
В студено време както литиевите, така и кондензаторните усилватели работят много по-зле, отколкото при топли условия. Ето защо, след като извадите пусковите устройства от замръзналия багажник, препоръчително е да ги загреете – поне в пазвата си.
Цените на литиевите бустери са разумни – работещо устройство не струва повече от комплект добри проводници. Но кондензаторните са скъпи.
Какво е най-добре да вземете със себе си?
Тези, които не пътуват извън границите на града, могат да изберат това, което им харесва най-много. Или нещо, което определено можете да използвате: кабели или бустер.
И за някои ще бъде по-полезно да имате захранваща банка за смартфон, за да не се изтощи в най-неподходящия момент и можете да се обадите на „спасителите“. (Между другото, много бустер стартери са оборудвани с USB конектори, чрез които можете да презареждате джаджи.) Сега има дори специално обучени сервизи, които незабавно излизат, за да съживят автомобили с изтощена батерия.
Но за тези, които пътуват много и често се отдалечават от цивилизацията, е по-добре да имат и двете. В спешен случай всяка помощ ще бъде полезна.