Студът ми изтощи акумулатора, как да запаля колата – кабели или бустер?

Експерт разказа как да запалим двигателя на колата, след като студът ни е изтощил акумулатора. 

В миналото за целта се използваше манивелата (известна като кривия стартер). Тя се вкарваше в употреба, когато трябва д запалим колата, а акумулаторът е изтощен. Това примитивно, но ефективно устройство помагаше за съживяването не само на автомобилите, но и на камионите.

При модерните автомобили, поради оформлението и дизайнерските характеристики, тази опция няма да работи. Но все още можете да стартирате двигателя, дори ако акумулаторът е изтощен. Вярно, по други начини и с помощта на други инструменти.

Има две основни схеми: използване на изпитани във времето стартови кабели или модерните от скоро време бустери-стартери.

Стартови кабели – търсете донор

Самите кабели са безполезни, тъй като не са източник на енергия. За да стартирате кола с изтощена батерия, имате нужда от кола донор , чийто собственик ще ви позволи да свържете проводниците към нейната батерия. В този случай вашата стандартна батерия може да е напълно разредена.

Проводниците са много по-евтини от бустерите. Но основният недостатък на повечето от тези в продажба е отвратителното качество.

Много проводници имат много тънки тоководещи сърцевини. И често – не от мед. Когато се опитате да прекарате ток от няколкостотин ампера през тях, те се нагряват, съскат и падат от щипките тип крокодил.

Единственият начин да използвате такива проводници е да се опитате да презаредите изтощен акумулатор, без да включвате стартера. Но това ще отнеме време, поне 10-15 минути. Собственикът на колата донор може да откаже да чака толкова дълго.

Следователно има смисъл сами да си направите нормални стартови проводници. Клипсовете тип „крокодил“ и кабелите могат да бъдат закупени във всеки магазин за електротехника.

Само проводниците трябва да са дебели – минимум 16 mm 2 . Домашните продукти се оказват тежки и не изглеждат толкова естетически, но работят безупречно.

Между другото, проводниците от съветско време също бяха грозни и твърди, но редовно изпълняваха функциите си.

Бустери за старт – затоплете преди употреба

Усилвателният стартер, за разлика от проводниците, сам по себе си е източник на енергия. Удобно, няма нужда да търсите някой, който да ви запали. Освен това, ако в радиус от няколко километра няма коли и хора.

Но има важни нюанси: Много зависи от вида на стартовия панел .

Литиевият бустер може да запази заряда си като батерия – няколко седмици или дори месеци. Но кондензатор – не повече от ден.

Но кондензаторната батерия може да се зарежда дори от полуразредена батерия. Той бавно извлича останалата енергия от батерията малко по малко и след това я предава на стартера наведнъж.

Но ако стандартната батерия е напълно разредена, усилвателят на кондензатора е практически безполезен – освен ако не можете да го презаредите от друга кола и след това да се върнете, за да съживите своя собствена.

В студено време както литиевите, така и кондензаторните усилватели работят много по-зле, отколкото при топли условия. Ето защо, след като извадите пусковите устройства от замръзналия багажник, препоръчително е да ги загреете – поне в пазвата си.

Цените на литиевите бустери са разумни – работещо устройство не струва повече от комплект добри проводници. Но кондензаторните са скъпи.  

Какво е най-добре да вземете със себе си?

Тези, които не пътуват извън границите на града, могат да изберат това, което им харесва най-много. Или нещо, което определено можете да използвате: кабели или бустер.

И за някои ще бъде по-полезно да имате захранваща банка за смартфон, за да не се изтощи в най-неподходящия момент и можете да се обадите на „спасителите“. (Между другото, много бустер стартери са оборудвани с USB конектори, чрез които можете да презареждате джаджи.) Сега има дори специално обучени сервизи, които незабавно излизат, за да съживят автомобили с изтощена батерия.

Но за тези, които пътуват много и често се отдалечават от цивилизацията, е по-добре да имат и двете. В спешен случай всяка помощ ще бъде полезна.