Дебатите в Европейския парламент за правилата за получаване на шофьорски книжки и промените в законите за движение по пътищата в държавите от Блока текат с пълна сила.
Различни и радикални идеи биват представени за обсъждане, като идеята е да се оптимизират правилата по такъв начин, че да бъдат намалени значително инцидентите на пътя и жертвите, които всяка година се дават при катастрофи.
Една от по-интересните и радикални идеи дойде от френския евродепутат Карима Дели, председател на Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент. Тя иска да въведе специална нова шофьорска книжка за SUV автомобили „B „, пише „Уебкафе бг“.
Целта на тзи идея е да спомогне за борбата с климатичните промени, намалявайки замърсяването от по-мощните автомобили, както и да защити безопасността на пътя, която тези по-големи коли представляват за пешеходци, велосипедисти и водачи на по-малки автомобили.
„Предлагам да се създаде специална категория свидетелства за шофиране на SUV. Тези превозни средства, които са по-тежки и по-обемисти, са по-податливи на злополуки. Изправен пред тези чудовища на колела, един пешеходец е два пъти по-вероятно да бъде убит при сблъсък“, коментира Бели.
Въпросната шофьорска книжка „B “ ще дава възможност да се шофират превозни средства с общо тегло над 1800 килограма – микробуси, джипове и SUV автомобили.
Това би принудило водачите на популярни тежки SUV като Audi Q7, Volvo XC90 и BMW X5 да получат актуализирани шофьорски книжки.
Карима Дели все пак оставя отворена вратата за някои изключения за професионални или специални цели, като например превозни средства за спешна помощ, които да могат да се управляват и с обичайните документи.
Ако идеята на Бели бъде приета, тези шофьорски книжки ще се издават, само след като няколко години преди това водачът е карал кола с нормалната книжка „В“.
Ще има и изискване за възраст – лица под 21-годишна възраст да не могат да получават книжката за тежки автомобили.
Предложенията на френския евродепутат включват също да се въведе точкова система за шофьорските книжки, която да следи пътнотранспортните нарушения и да отменя или прекратява разрешителните след определен праг.
Според Бели такава система „има потенциала да намали броя на катастрофите и смъртните случаи по нашите пътища“.
Ограниченията за SUV автомобили вече не са нещо ново за Европа, като във Франция има наложени такива по чисто екологични причини.
Тези коли са по-тежки и по-малко енергийно ефективни, като по тази причина властите в Париж са наложили специална допълнителна такса върху тях.
Това прави SUV автомобилите по-скъпи за закупуване, а данъкът им е по-висок от обичайното.
Редица френски градове, включително Париж и Лион, въвеждат мерки, за да направят паркирането по-скъпо за SUV автомобили.