Урок по история: Ето коя е първата ЖП линия в България?

Българските железничари отбелязват професионалния си празник, който по традиция се чества в първата неделя на август. Изборът на ден не е случаен – той датира от средата на миналия век.

В началото на месец август 1888 г. е открита железопътната линия Цариброд – София – Белово за международни превози, като същевременно с това българската държава откупува и линията Русе – Варна и я въвежда в експлоатация, пише Varna24.

bg.

Именно така Българските държавни железници биват учредени и през годините трупат история, богата на постижения, предизвикателства, но и са били изправени пред редица трудни моменти.

Първата железопътна линия в България, обаче, е изградена още преди Освобождението. Това се случва през далечната 1866 г. с построяването на железопътната линия Русе – Варна, като през същата година е открита и първата железопътна гара.

Първоначалната идея е линията Русе – Варна да подобри транспортната свързаност и комуникациите в Османската империя, както и да бъде включена в международния железопътен път, свързващ Лондон и Цариград, но това не се случва и ЖП линията е включена в трасето Париж – Цариград, като между 1883 – 1885 г. по нея минава и небезизвестният „Ориент експрес“.

ЖП линията Русе – Варна е построена от английска компания, като по трасето се работи едновременно от двете му крайни точки към средата и за една година са изградени близо 150 км от Русе до Разград и от Варна до Нови пазар. Интересен факт е, че за нейното изграждане са използвани камъни от останките на средновековния български град Плиска.

Приносът на всички хора, работещи в Българските държавни железници още от тяхното създаване, обаче, не е забравен, защото дава тласък за развитието на железопътния транспорт в страната ни.

През 2021 г. по повод отбелязването на Деня за железничаря БДЖ стартира специалната рубрика „Железничари по призвание“, посветена на своите служители, благодарение на които се осъществява обществената превозна услуга.

В „Железничари по призвание“ чрез видеоматериали биват представяни служителите на БДЖ, как протича работният ден на железничарите и така пътниците научават редица любопитни факти, свързани с влаковете и локомотивите, и т.н.

„БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД разполага и с Център за професионално обучение (ЦПО), където се провежда обучение на работниците и служителите в дружествата от холдинговата група. Освен това ЦПО осъществява и професионални обучения на лица и организации извън системата на железницата. Регулярно се провеждат и обучения за локомотивите „Сименс Смартрон“.

БДЖ дава възможност на пътниците да използват услугата с намаление, като за целта има осигурени различни видове железопътни и абонаментни карти, а за максимално удобство на гражданите има и система на онлайн резервация и билетоиздаване.

БДЖ разполага и с Бюро за международно билетоиздаване и туризъм, което издава билети за пътуване с железница из цяла Европа, резервира седящи, кушет и спални места за български и международни влакове, предлагала специални намаления при пътуване на младежи, възрастни и групи, и д.р.

Международните линии, по които пътниците на БДЖ могат да пътуват, са София – Видин – Крайова (и обратно), София – Халкали (и обратно), София – Букурещ (и обратно).

Освен стандартните пътнически превози, БДЖ осъществява и целогодишни пътувания с Родопската теснолинейка Септември – Велинград – Якоруда – Разлог – Добринище. Най-високата ЖП линия на Балканите привлича множество туристи – и български, и чуждестранни, през всеки един сезон, заради уникалната природа по трасето.

За романтично настроените пътници и влюбените в историята, БДЖ предлага атракционни пътувания с ретро-подвижен състав, с ретро-теснолинейка, с теснопътен парен локомотив, с дизелова мотриса и др.

БДЖ разполага и с първокласните вагони от „Корона експрес“ и „Витоша експерс“ – влакът на Тодор Живков. Използването на вагон-салоните в Българските железници води началото си от 1866 г. с откриването на ЖП линията Русе – Варна, като оттогава постоянно се поддържа неголям парк луксозни вагон-салони, предназначени за височайши пътувания на короновани и некороновани особи, както и на антуража им.

Този специализиран парк в исторически план е неколкократно подменян с по-модерен, комфортен и усъвършенстван подвижен състав. Запазеният оригинален интериор на вагон-салоните от „Корона експрес“ и „Витоша експрес“, както и квалифицираното обслужване са подходящи за делови, юбилейни, празнични и туристически пътувания по цялата републиканска ЖП мрежа с нормално междурелсие.

Влакът може да се композира с парен или конвенционален локомотив и вагони, чиито брой, вид и подреждане става по желание на клиентите, пише БГНЕС.

През 2003 г. парният локомотив №01.23, произведен в Швейцария през 1935 г., е подложен на нова пълно освидетелстване и въведен отново в експлоатация за атракционни, юбилейни, туристически пътувания и участия във филмови продукции.

Съвместно с български издателства преди няколко години БДЖ стартира кампанията „Чети във влака“, с цел да стимулира четенето на книги по един модерен начин. От услугата могат да се възползват всички пътници, притежаващи смарт устройства, и да се докоснат до нови светове по време на своето пътуване чрез магията на електронните книги.

В pdf и epub формат могат да бъдат намерени много разнообразни и интересни книги, които да удовлетворят вкуса на всеки bookaholic. Също така се предлагат и аудио книги.

БДЖ публикува и пътеписите на граждани, използвали услугите на железниците, в рубриката „Разходка с влак“, което дава много нови идеи за пътуване с влак.