Урок по история: Коя е първата ЖП линия в България?

Коя е първата ЖП линия построена в България? От кого и кога точно е направена тях? Тя е свързвала Русе и Варна и е построена още преди Освобождението – открита е през 7 ноември 1866 година. Нека научим повече по темата, съобщава Poznanieto.bg.

История на Първата ЖП линия в България

Идеята е започнала още след Кримската война 1853-1856 година. Тогава се усеща липсата на подобен тип транспорт в рамките на Османската империя.

Предвиждало се прокарване на жп транспорт в 3 направления:

  • Цариград – Белград
  • Одрин – Провадия
  • Русе – Варна
  • Разбира се, веднага започнали противоречията между Великите сили. Те се борили за различните от 3-те проекта, който облагодетелствал всяка от тях. Великобритания успяла да наложи своите интереси над Австро-Унгария, била подкрепена  и от турския генералитет за линията Русе – Сароска залив(Егейско море), който включвал първо линията Русе – Варна.

    1500 лв. Казино Бонус за Нови Клиенти на efbet.com

    Стефан Богориди и Д.Гешов предложили да се включат в проекта, но англичаните натиснали за своите представители и така английски инжинери – братята Хенри и Тревор Бъркли получила концесии за 100 години на линията и на 21 май 1864 била първата копка.

    Строежът на линията Русе – Варна

    Интересното е, че строежът започнал едновременно и от двете крайни гари. Особено след като в управлението на Русе се намесил Мидхат паша, процесът се забързва много. Лошото за нас е, че били използвани много материали от нашите стари столици Плиска и Преслав и това води до разрушаване на много исторически обекти в тях.

    Линията била открита от Митхад паша на 25 октомври 1866 за готова, а първите пътници пътували по трасето на 7 ноември. Първоначално идеята била да бъде включено трасето към международната линия Лондон – Цариград, но некачественото строителство попречило това да се случи.

    Въпреки това, по-късно била включена в линията между Париж – Страсбург – Мюнхен – Виена – Будапеща – Букурещ- Гюргево – Русе – Варна – Цариград. Между Гюргево и Русе, пътниците преминавали с парен кораб, а от пристанище Варна към Цариград пътували с кораб. Линията успява да се наложи въпреки проблемите и дори от тук през 1883 и 1885 преминавал Ориент ескпрес.

    Какво е било пътуването по линията

    Първоначално пътниците не посрещнали с голям ентусиаст пътуването по трасето. Вагоните се накланяли много при завоите и пътниците се плашели. Това налагало кондукторите се налагало да връщат пътниците обратно по местата.

    От друга страна, през 1867 година се стигнало и до първата влакова катастрофа при гара Хитрино. За популяризирането му допринесло безплатното и бързо пътуване, като скоростта на моменти достигало почти 30 км в час.

    Тъй като Османската империя не можела да поддържа линията, тя била предоставена с право на ескплоатация на “Източни железници” – това е железницата на барон Хирш. От тук следват големи проблеми за България след Освобождението.

    Какво се случва с железницата след Освобождението

    Тук нашата страна има големи проблеми с ползването. Княжество България и Източна Румелия са натоварени със задълженията на Високата порта с решение на Берлинския конгрес. Княжеството има огромни проблеми с експлоатацията на трасето и под огромен натиск на Великобритания се налага да бъде откупена. Това се случва, но на повече от 3 пъти по-скъпа цена.

    До края на века са направени първите разклонения на текущата линия, а през 1899 година влиза в оборот и новопостроената линия свързваща София и Варна. Проблемите на България с Източни железница на барон Хирш продължават и след Съединението. Тази фирма оперира на наша територия чак до 1908 година.

    Тогава Александър Малинов използва стачката на железопътните работници – българите работещи към чуждата компания, за да изземе всички линия на компанията на територията на страната. През 1909 година се уреждат отношенията по този въпрос и с Османската империя. България поема да плати огромната сума от 43 милиона златни лена на турците, но събитията тогава помагат на страната.

    Русия се намесва и изплаща задълженията на България, като ги прихваща от своите вземания, които трябва да получи от Османската империя. С помощта на Русия, българските железопътни линии преминават изцяло под контрола на нашата страна