С Oli (all-e), Citroen представи необикновен концептуален автомобил. Видяхме Oli в целия му блясък за първи път и се оказа много по-голям, отколкото предполагаха първите му публикувани снимки, пише ауто-прес нет.
В ерата на много тежките SUV електрически превозни средства (до 2,7 тона!), ние естествено веднага задаваме съответния въпрос по тази тема: „Вероятно ще тежи също доста?“ Това, което получих като отговор, ме остави за кратко изумен, като в основата на изненадата е че Oli е проучване за осъществимост, която съчетава редица крайности.
Целите при разработването на Oli са били следните – максимално тегло от 1000 кг, електрически пробег от 400 км, устойчиви материали и всичко това на цена от 25 000 евро.
Задвижван от добре познатия електрически мотор със 100 кВт/136 к.с. мощност, който също е инсталиран в e-C4 Electric, се казва, че консумацията е 10 кВтч/100 km, така че с вградената 40 кВтч батерия можете да постигнете пробег от тези 400 км. Максималната скорост е ограничена до 110 км/ч, зареждането от 20 до 80 процента отнема 23 минути.
За да намалите съответно теглото, имате нужда от съответно леки, но здрави високотехнологични материали. Експертизата и развитието им са дело на химическата група BASF, базирана в Лудвигсхафен ам Рейн.
Например за покрива и предния капак е разработена структура тип пчелна пита, изработена от високоякостни материали, която е 50 процента по-лека от стоманата и може да носи товар до 120 кг.
Няколко колеги искаха да се убедят в това и се изкатериха на покрива на машината, която не се впечатли от този вандализъм изобщо.
За да се намали допълнително масата е използван 3D печат, като седалките „напечетани“ от 3D принтер се състоят от осем части /за сравнение една седалка в Citroen C5 X се състои от 30 отделни елемента/. Подът в интериора също идва от 3D принтера, материалът може да бъде премахнат, разтопен отново и „препечатан“, ако е необходимо.
Интериорът може да се мие напълно и има два съответни дренажа в него за извеждане на водата от автомобила. С правото предно стъкло първоначално не ви идва мисъл за ефективност, но това разположение намалява пряката слънчева светлина и автомобилът се нагрява по-малко, така че можете да направите климатика по-малък, което има положителен ефект върху консумацията на енергия и следователно е по-ефективен.
Гумите за хибридните колела, които са с 15 процента по-леки от конвенционалните изцяло стоманени колела, идват от Goodyear под формата на концептуалната гума Eagle GO, която е предназначена за 500 000 км пробег. За да се постигне този наистина впечатляващ пробег, протекторът може да се подновява два пъти през целия живот на гумата.
В интериора информационно-развлекателната система е съответно намалена, тя има два подвижни преносими високоговорителя, навигационната система и инфоразвлекателната система идват от свързания с колата мобилен телефон и така сте готови да тръгнете на път спокойно.
Зоната за товарене се отвори както при пикап, за да образува плоска повърхност, така че няма недостиг на място за съхранение. Жалко, че Oli, както е в момента, няма да излезе на пазара, но това се дължи на действащите стандарти за безопасност.
Например инсталирането на портални врати заедно с липсващата B-колона отнема много време и превозното средство би било отново по-тежко, ако се използват други материали, за да се направи то по-безопасно, а това ще го отклони твърде далеч от целевата концепция.
Въпреки това, любопитни сме да видим кои от иновациите и акцентите на Oli ще попаднат в бъдещите автомобили от серийното производство на Citroen.