Нова секира за шофьорите за първа пролет, но има и начин да се спести

Смяната на зимните с летни гуми ни излиза с 10 лева отгоре в сравнение със същия период преди една година, показа проверка из гумаджийниците, пише „Телеграф“. Интересът за подмяната на четирите колела бе засилен още в първия уикенд на пролетта. На места се образуваха и първите опашки.

Температурите се вдигнаха и гумаджийниците надуха цените не само заради традиционното сезонно търсене, но и с различни оправдания на майсторите, свързани с високата инфлация и по-скъпия ток.

Увеличението в сравнение с предишния сезон е с около 10% или общо 10 лева отгоре за подмяна на четирите колела, ако са с цолаж между 13 и 16 цола, каквито са при най-масовите автомобили у нас.

За гуми между 17 и 20 цола вече цената е между 15 и 25 лева на гума, като услугата включва демонтаж, монтаж и баланс, но не и тежестите, чиято цена пък е скочила двойно в сравнение с преди, признават гумаджии. Почти при всички гумаджийници минавате по-евтино, ако гумите са с джанти и няма нужда от баланс.

 

При тези случаи цената за услугата е с 50% по-ниска. Опитни шофьори обаче препоръчват винаги да се прави баланс на гумите, независимо че са били на джанти, тъй като, седейки близо шест месеца в мазето, е възможно да дадат отклонения. А както е известно, добрите и добре балансирани гуми са един от компонентите за сигурност на пътя. 

Интересът към новите гуми е голям, но са предимно залежали по складовете

От друга страна, има доста промоции на летни гуми, показа проверка на „Телеграф“. Например маркови гуми от 14 или 15 цола, които са на цена от около 60-70 лева, се продават на промоция за около 40-50 лева. Плюсът е, че ако си купите нови гуми, при повечето търговци подмяната им е безплатна.

Минусът е, че промоционалните са с твърде стар DOT (Department of Transportation). Това е идентификационният номер на автомобилната гума и е нещо като нейната „лична карта“, където са записани месецът и годината на производство и от какъв материал е произведена. Продаваните на промоция са залежали са по складовете и са производство между 2014 и 2017 година. Спорно е значението на дота обаче.

Много шофьори твърдят, че изобщо не ги притеснява кога е произведена гумата. „Това не е кисело мляко, че да се развали. Това е гума, няма как да се развали“, коментират те Други пък точно обратното – „Деформират се, с времето стават по-твърди и са много по-несигурни на пътя“. У нас повечето шофьори гледат дота, но когато купуват зимни гуми, за летните мнозинството от собственици на автомобили са склонни да правят компромис.

За малко повече пари пък по-големите центрове за гуми предлагат и VIP услуга демонтаж и монтаж с роботизирана машина. Устройството позволява автоматично придобиване на размерите на колелата, автоматично позициониране на инструмента и безконтактно отделяне на гумата от джантата с минимизирано напрежение и разтягане. При нея цената скача значително, но автосервизите не посочват конкретния й размер.

„Цените се вдигнаха и това е очаквано, имайки предвид поскъпването на всички стоки и услуги. Самият транспорт на консумативите също се отразява върху цената – по-скъпото гориво допринася за ръста на парите, които трябва да извади от джоба си крайният потребител“, коментира пред „Телеграф“ собственик на един от най-големите центрове за гуми. 

Внос от Сърбия и директна подмяна при комшиите излиза най-евтино.

Най-евтино е да ги купите в Сърбия

Все повече българи се ориентират към пазара в Сърбия, където се произвеждат гуми и цената им е значително по-ниска, а качеството сравнително добро. Един от най-близките заводи за гуми до София е този на Tiger в Пирот, където мнозина нашенци пазаруват директно от производителя.

В сравнение с цената на гума от марката  Michelin например цената е в пъти-по-ниска. На българския пазар най-бюджетните са гумите внос от Китай и Сърбия. Именно те са и най-предпочитаните, независимо от това колко лъскаво е возилото.

Собственици на центрове коментират, че дори и по-заможните водачи на огромни джипове карат с китайски гуми, защото цената за четири е колкото за една от марковите им аналози. След тях по търсене са средните по клас, които се опитват да догонят най-изгодните, a най-накрая са тузарските марки.

Избор има, клиентите обаче лятото предпочитат да карат със стари зимни. 

Не карайте със зимни през лятото

Един от всеки трима българи кара през лятото с гуми, подходящи за зимни условия, показа проверка на „Телеграф“. Мнозинството от пътните експерти обаче са категорични, че шофирането със зимни гуми през лятото е толкова опасно, колкото и с летни гуми през зимата.

Една от главните причини е, че зимните и летните гуми се различават по каучуковата смес, от която са направени, и вида на протектора. При зимните той е по-дълбок и грайферът е нарязан с отвори, наречени ламели. Когато асфалтът е над 10 градуса, започва по-бързо изтриване на грайферите. През лятото температурата на шосето може да достигне и дори да надмине 40-50 градуса, тогава ламелите буквално „се изпичат“ и губят своята еластичност. Рискът идва от удължаването на спирачния път при висока скорост.