При закупуване на нов автомобил от малкия или компактния сегмент все по-рядко възниква въпросът дали той да бъде с 3 или с 5 врати.
В последните години предлаганите модели с 3 врати намаляха драстично, тъй като търсенето също спадна в цяла Европа. Моделите с 5 врати са съвсем малко по-скъпи от тези с 3 врати, но в същото време дават възможност за по-широко приложение и по-лесно използване на втория ред седалки.
Единственото изключение е култовото MINI, което се продава много успешно и във варианта си на класически хечбек с 3 врати.
Производителите на автомобили оптимизират своята гама според потребителските предпочитания и по тази причина моделите с 3 врати намаляват. След скорошния си фейслифт един от най-купуваните малки автомобили Ford Fiesta вече се предлага само с 5 врати.
Конкурентът Volkswagen Polo също остави в миналото версията с 3 врати. При по-големия Golf нещата са идентични – и той вече е наличен само с 5 врати. Не е по-различна ситуацията при Opel – през 2018 г. приключи ерата на Astra с 3 врати, а през 2019 г. и при Corsa.
Тривратите варианти на Peugeot 208 и 308 също вече не се предлагат. При Hyundai развоят е същият – моделът i20 с 3 врати бе спрян през 2018 г., а i30 с 3 врати – през 2016 г.
Въпреки че моделите с 3 врати имат по-спортен имидж, потребителите се насочват към практичността на версиите с 5 врати. Тази тенденция изглежда необратима към днешна дата. Намаленото търсене е главната причина малките коли с 3 врати да изчезват. Подобна съдба сполетя по-рано малките и компактни кабриолети.