Изследването на електоралните нагласи буди сериозен интерес в избирателите, мнозина не разбират методиката на проучванията, които правят социологическите агенции. Четири от тях ще ни информират за резултатите от вота в изборната нощ, съобщава БГНЕС.
Представителните извадки
Социологическите проучвания се правят чрез представителна извадка. Това означава, че тези изследвания не включват пълно преброяване на гражданското мнение.
Те не обхващат всички членове на обществото, а са частични изследвания. Анкетират се не всички, а само част от гражданите, които имат право на глас, но тази част се подбира на случаен принцип и по начин, който способства резултатите да бъдат признати като представителни за цялото общество. Чрез математически методи се прилагат резултатите върху цялостното мнозинство и така се отчитат изборните нагласи.
Спазването на изискването за представителност на информацията означава предварително да има определени параметри, които да поставят границите на изследването. Най-често това е броят на хората, които ще вземат участие в нея. Добре е да има равен брой мъже и жени на различна възраст, както и баланс между хората с различни образователни степени. Ако дадена група изпъква прекалено много, това нарушава баланса на представителността.
Eкзит пол
Екзит половете имат една основна цел. Те информират избирателите как върви надпреварата в деня на изборите. Чрез тях се следят резултатите преди официалното им обявяване от ЦИК.
Във всяка изборна секция се изпраща екип от анкетьори. Те анкетират всеки трети човек, който излиза от избирателната секция. Той посочва коя партия е подкрепил. Резултатите се анализират веднага. По този начин става ясно как върви изборната надпревара, коя партия с колко процента напредва или съответно изостава. Отклонението от официалните резултати е в рамките на процент.
Екзит половете имат и друго предназначение. Те правят демографския профил на избирателите на партиите. Чрез тях разбираме електоралните предпочитания на различните социални, етнически, възрастови, полови групи, както и тяхната представителност от общата бройка, които са гласували за дадена партия.
4 агенции броят в изборния ден
Няколко социологически агенции получиха разрешение да изпратят анкетьори в избирателните зали, за да извършват подобно проучване в деня на изборите. Това са „Тренд“, „Алфа Рисърч“, „Маркет Линкс“ и ,„Галъп“. Решението беше взето от ЦИК.