Източният блок е известен с много неща, но не и със спортни автомобили! Въпреки това, няколко спортни коли са били построени в социалистически страни.
Италия е най-известна с производството на изящни екзотики като Ферари, Алфа Ромео и други спортни автомобили. Германия пък е страна, известна със своите безупречни инженерни умения. Там се произвеждат BMW, Мерцедес и Порше.
Подобна е историята и в Япония.
Източният блок пък се е славил с производството на здрави автомобили, способни да издържат на суровите условия на зимата и пресечения терен.
Това не означава, че на социалистическия блок са му липсвали вкус или умения.
Това са 10 спортни автомобила, произведени в страните от Източната блок.
„Спорт-900“ Да започнем с кола, за която малцина са чували. Това е една от онези коли, които изглеждат бързи, но са се оказали доста бавни.
Спортната кола е направена от ентусиасти и майстори в автомобилната фабрика НАМИ (Москва) през 1963-1969. Официалното име е „Sport 900“, но хората, я наричали „КД“ (инициалите на Кузма Дурнов, тогавашният директор на фабриката за компоненти МЗАК).
В основата на това превозно средство е 0,9-литров 4-цилиндров двигател с въздушно охлаждане и мощност от само 30 к.с. Произведени са само шест бройки от този автомобил. Проектът е приключен през 1969 г.
Melkus RS 1000
Melkus RS 1000 е произведен в лимитирана серия в рамките на десет години (1969-1979). Произведени са само 101 бройки.
Тази кола е проектирана под ръководството на състезателя Хайнц Мелкус. RS 1000 се появява, когато Мелкус решава да произвежда конвенционални автомобили.
Каросерията на RS 1000 е изработена от фибростъкло и тежи приблизително 600 кг Стандартният RS 1000 е разполагал с двутактов 3-цилиндров бензинов двигател, работещ в комбинация с 5-степенна ръчна скоростна кутия, която предава мощност от 70 конски сили на задните колела.
Други версии на RS 1000 имат 1,2-литров двигател и развиват максимална скорост от приблизително 173 км в час.
Състезателните варианти на RS 1000 имат модифициран двигател с мощност от 118 к.с. и максимална скорост от приблизително 208 км в час.
ЗИС-101A
ЗИС-101A е наследник на легендарната лимузина SIS-101, произвеждана през 1936-1941 година.
ЗИС-101A-Sport е спортната версия. Само две бройки са били произведени. 101A-Sport е задвижван от 8-цилиндров двигател с 141 конски сили, като е достигал максимална скорост от 160 км/ч. Други източници твърдят, че колата е ускорявала до 168-178 километра в час. Това, което се отличава в тази спортна кола, е подвижният покрив, крилата и късите задни и предни надвеси.
112 ЗИЛ
ЗИЛ-112 е един от най-старите модели на след ЗИЛ-117 и ЗИЛ-4102.
Автомобилът се произвежда в завода Лихачов. Произведени са само две превозни средства. Изненадващо, и двете машини все още съществуват. Едната е в Латвийския държавен музей, а другият е в частна шведска колекция. Тази кола се задвижва от V8 двигател. Има два варианта за двигатели – с мощност от 230 и 270 конски сили.
Булгаралпин
България е страна, която не произвежда автомобили. Въпреки това, тази малка държава придобива правата за производство на Alpine A110 (лицензирана версия) през 1966 година.
Производството е прекратено през 1969 година. През това време са произведени само 60 броя. Булгаралпин е резултат от сътрудничество между френската автомобилна компания Alpine и българската експортна организация ЕТО. Булгаралпин прилича на френския си колега, е оборудван с 1-литров 4-цилиндров двигател. Каросерията му е било от фибростъкло. „Булгаралпин“ е спортен автомобил, предназначен изключително за състезателни отбори и клубове.
Skoda 110R
Познаваш ли Шкода Рапид?
Skoda 110R е неговият предшественик. Автомобилът е произвеждан в продължение на 10 години (1970-1980). През това време са произведени 56 902 бройки.
Отличава се с 2 врати и своеобразна задна част. 110R е уникален благодарение на своите 4 фара. 110R е задвижван от 1,1-редови 4-цилиндров двигател с мощност от само 62 конски сили и четиристепенна ръчна скоростна кутия.
Колата е развивала максимална скорост от 145 км/ч. 110R е участвала в състезания с 1,8-литров или 2.0-литров двигател.
Това е довело до появата на Skoda 110R. Автомобилът е получил името Grenada. Двигателят му е бил с мощност от 250 к.с.
ЗИС 112
ЗИС 112 е доста странна машина. Отличава се с дизайн, подобен на самолет и с подвижен твърд покрив.
Първото поколение (SIS 112/1) е с 6,0-литров V8 двигател с мощност от 140 конски сили. П-късно този двигател е бил заменен с друг експеримернтален V8 двигател с мощност от 186 конски сили. Двигателят е имал 4 карбуратора и маслен радиатор.
През 1955 г. се появява ЗИС 112/2 с каросерия от фибростъкло. Той е задвижван от V8 двигател с обем 6.0 и мощност от 170 к.с.
По-късно, третото поколение получава някои стилистични промени. Като цяло, ЗИС-112 печели няколко награди в състезанията за спортни автомобили в СССР през 1950-те години.
Шкода 1100 OHC спайдър
През 1957 г. блестящите умове от Чехословакия обединяват сили и създават спортна кола без таван. Нарича се Шкода 1100 OHC SPIDER.
Версията купе е построена две години по-късно, което позволява на Шкода да участва в повече състезания.
С тегло от едва приблизително 485 кг, автомобилът може да достигне скорост от 200 км/час.
Автомобилът е спечелил няколко награди на писта, побеждавайки дори в дебютното си състезание.
През 1968 г. производството на автомобила спира.
FSO Сирена Спорт
FSO Syrena sedan вече е бил произведен, но някои инженери решават да направят и спортна версия в края на 50-те години на миналия век.
Въпреки това, автомобилът не е произведан масово по политически причини.
FSO Syrena Sport е оборудван с експериментален двуцилиндров двигател с мощност от 35 конски сили.
Каросерията на автомобила е била от фибростъкло и е имала тегло от 626 кг.
Wartburg 313 Sport
Основната версия на този автомобил е „Вартбург 311“. Тя включва няколко варианта като пикап, лимузина, седан и купе. 313 Sport е двуместен автомобилен купе със сгъващ се таван. Общо 469 бройки са били произведени. Двигателят е бил трицилиндри с работен отем 0.992 литра.