Огромна е съблазънта леко да се разкраси реалността и така да се получат повече пари, а при това разходите за корекция на пробега не са чак толкова големи.
Как да не се хванем на въдицата на мошениците, разказват специалистите от ауто ру.
Документи
Първото, което може да предизвика съмнения, това е липсата на документи на колата. Освен оригиналния голям талон трябва да поискаме от продавача сервизна книжка на автомобила, в която са отбелязани всичките дейности по неговите поддръжка и ремонт.
Там трябва да фигурира списък с изпълнените работи и пробега на определените дати. Поради това, че и книжките може да се фалшифицират, не би било зле да се посети дилъра на марката и да се сравнят записите, за да се убедите, че всичко е реално, а не фалшифицирано и измама.
В момента електронните сервизни книжки са на мода, информацията може да се окаже вкарана в единна база данни, справка с която може да се направи във всеки официален дилър на марката.
Външен вид
Второ – колите може да изглеждат различно, но основният принцип е екстериора и интериора трябва да съответстват на възрастта и заявения пробег.
Изобилието по каросерията от пукнатини, очуквания и други дефекти е явен признак за голям пробег, обикновено над 100 000 километра. Пребоядисването на ударени и след това поправени детайли по автомобила може да се установи с помощта на дебеломер. Не е излишно да се погледнат и праговете в търсенето на корозия.
Ако във вратите се забелязва луфт, това говори за това, че те доста често са били отваряни и затваряни, при това стъклата трябва да са връстници на автомобила или да имат „прозрачна“ причина за смяна.
За изряден пробег ще подскажат и износените елементи на салона, волана, приборите и други възли на управлението.
Например, изподраскана и мърдаща ключалка за ключа за запалването, изтрити бутони, одраскани и зацапани дръжки, пластмасите в салона.
Седалките в салона трябва да са износени равномерно, а шофьорското кресло трябва да е малко по-износено от останалите.
Твърде идеалното състояние на лаковото покритие, на фаровете (прозрачните им пластмасови корпуси), на седалките, на волана – това веднага трябва да предизвика въпросни защо те са били сменени.
Проверка на историята на автомобила
Трето, автомобилът трябва да бъде „изпробван“ из информационните бази – това ще помогне и за проверка на пробега, заявен на одометъра.
За проверка е необходимо да знаете VIN-кода или държавния номер на автомобила, а също и номера на големия талон.
Проверка на данните на одометъра
Механично превъртане на одометъра – процедурата за мошениците не е много трудоемка, макар и да е бавна.
От тази механична намеса обаче остават следи – цифрите на приборите няма да са много равни. При този етап на проверка на пробега е необходимо да се огледа таблото с приборите, включително да се потърсят следи от неговото сваляне.
С електронните одометри е по-лесно – достатъчно е да се включи към лаптоп с диагностичен софтуер и да се сложат желаните цифри. Но ако все пак с корекцията се занимава някой дилетант, следи от реалния пробег ще се запазят в блока за управление на двигателя.
А при съвсем натоканите автомобили, пробегът се записва в архивите на голям брой електронни блокове – в блока за управление на трансмисията, в модулите за сервизната електроника и така нататък. Корекциите на пробега в тях са доста скъпо, а понякога и невъзможно занимание.
Посещаването на сервиз
Да разкриете реалния пробег на желания от вас автомобил втора ръка ще ви помогнат и в специализирания сервиз – при официалния дилър или в този към някой клуб.
Там има скенер и друго оборудване за диагностика, а освен това, хората притежават необходимия опит.
Скенерът ще помогне да определянето на цялостта на въздушните възглавници, коректната работа на датчиците, състоянието на електрониката и основните електронни блокове за управление.