Компютърните бъгове, не са просто някакви си насекоми, напъхали се, без да искат в приятната за тях електроника и станали причина за авария. Днес те са много повече от това – да станат причина за гърмежа на някоя друга дънна платка.
Софтуерните грешки или недомислици в модерния свят могат да причинят много повече щети, отколкото вероятно предполагате. Да, до Армагедон от типа на „Y2K Problem” едва ли толкова лесно ще се стигне.
Но със сигурност заради програмистко недоглеждане (нямам лоши чувства!) много човешки животи могат да бъдат съсипани, ежедневието им помрачено или в най-добрия случай – да възникнат поредици от комични ситуации.
Ако се разровите в интернет, съм убеден, че ще откриете десетки куриозни случаи на компютърни бъгове с най-различни последици. Започвайки от съвсем невинните, преминавайки през забавните и запомнящите се и достигайки до фаталните и историческите.
Нека сега се поразвеселим от следващите няколко примера, които не са довели до ужасяващи последици, но не бива да забравяме. Особено ако се занимаваме с програмиране.
Денят за разплата в Националната банка на Чикаго
Представете си за миг, че сте обикновен служител на местна газова компания за района на Чикаго. В един спокоен делничен ден решавате да проверите баланса на банковата си сметка и числото, което се изписва като дебит, надхвърля… 900 милиона щатски долара! Е, това точно се случило наСилвестър Дорси през май 1996 година заедно с още 825 други „щастливи“ клиенти на First National Bank of Chicago.
Дорси споделя: „Показах разпечатката на мой приятел и след като той я погледна… започнахме да крещим…“ Още един от потърпевшите, Джеф Ферера, пък казва: „Чувството беше уникално – да се почувстваш като милиардер, макар и само за един ден.“
Разбира се, банката реагира светкавично и още на другия ден „проблемът е разрешен“, катовицепрезидентът на банката Джеймс Ланкастър обявява, че случилото се е в резултат на компютърна грешка в специално програмирания за банковите операции софтуер. И това вероятно наистина е така, защото според авторитетния вестник „Чикаго Трибюн“ „според информация на банката нито един от щастливците не е заминал за Каймановите острови с джобове, пълни с пачки“.
Последното вероятно е добра новина за банката, защото общото число на преведените средства е превишавало невероятните 764 милиарда долара, далеч повече от всички нейни активи. Това е и най-голямата банкова грешка в американската история до момента.
Windows телефонът, изискващ от собственика си да… вкара оптичния диск
Знаете много добре за мобилната операционната система на Microsoft, която наистина набира скорост и става все по-добра. Нейната първа версия, наречена чисто и просто Windows Phone 7 е стартирана през октомври 2010 година, а следващият голям „ъпгрейд“ – Windows Phone 8 – точно две години по-късно.
Въпреки че моделите с новата тогава „Осмица“ са добре приети още от самото си начало, не липсват куриозни случаи на грешки. Някои потребители на Windows Phone 8 изпадат в смущаваща ситуация – техният телефон просто забива по някаква причина, рестартира се и… екранът им изписва да пъхнат инсталационния диск и да рестартират компютъра си, за да оправят проблема. Само че в съобщението не е описано точно къде и как да пъхнат 12-сантиметровия диск в много по-малкия на външен вид телефон.
Според разследване на инженери от компанията изглежда, че тази грешка се е появявала на екраните на потребители, които обичат да „пипат“ и модифицират фърмуера на телефона си. Само че много потребители твърдели, че изобщо не са ровили и експериментирали с телефона си. Едва ли някога ще разберем пълната истина.
Причината на екрана на телефона да се появи подобно куриозно съобщение е, че Windows Phone 8 е базиран на кернела на Windows NT (ядрото на тази ОС). Кернел, който за пръв път излиза през далечната 1993 година. Той е използван като ядро за надграждане от всички Windows десктоп операционни системи след Windows 2000 (включително Windows XP, Windows Vista, Windows 7 и 8). В резултат на системната грешка тези варианти на Windows 8 буквално са си “помислили“, че всъщност управляват настолна десктоп система, вместо джобен модел телефон.
Apple Siri препоръчва като най-добър телефон… Nokia
Потребителите на iPhone добре знаят какво е Siri – персоналният „умен“ асистент на iPhone и iPad. Ако му задавате въпроси на вашия обикновен ежедневен език, в много случаи той (тя) ще се справи удивително добре, за да ви отговори. Само че през 2012 година поради софтуерна недомислица (или пък не!), задавайки му въпроса: „Кой е най-добрият мобилен телефон?“, асистентът моментално отговарял – Nokia Lumia 900 4G Cyan (AT&T). Гласовият асистент на Apple препоръчвал смартфона на своите конкуренти!
Този гаф се случва, защото Siri препредава въпроса към Wolfram Alpha – специална електронна база данни с информация, създадена и поддържана от друга компания. Wolfram Alpha интерпретира въпроса като зададен по отношение на отговорите и потребителските мнения в САЩ като цяло. А по това време наличната информация в системата води до най-добър резултат именно към този модел смартфон.
След случая от Apple подхождат много разумно. Някак си не върви Siri да отговори, че най-добрият телефон е iPhone, защото това би било доста субективно и нескромно. Затова са добавени няколко различни неутрални отговора, вариращи от „Шегувате се, нали?“ до „Точно този, който държите“.
Бебешките бъгове в The Sims 3
The Sims 3 е много популярна стратегическа игра, базирана на симулация на реалния живот. Разработена е от Sims Studio, а разпространител са Electronic Arts. Още с появата си през 2009 година тази игра става хит, като до днес е една от най-продаваните игри за всички времена.
Ако сте геймър, добре знаете, че е почти невъзможно да се създаде перфектната игра, като The Sims 3 не прави изключение. За разлика от много други компютърни игри обаче в тази съществуват и бебета, което е довело до някои случаи на странни и притеснителни бъгове.
Потребителите на The Sims 3 имат възможността да създават уникално, лично съдържание и след това да го споделят с останалите. Можете да избирате всякакви характеристики на своя нов компютърен герой – пол, външен вид… възраст. В описвания случай се стига обаче дотам, че много потребители създавали бебета, като прилагали към техните малки телца дрехи за възрастни герои. А за да се пригодят дрехите към малките им скелети, то те се… разтягали и изпъвали в някакви чудовищни дългоръки и дългопръсти същества. Ситуацията била толкова идиотска, че някои потребители започнали да ги наричат „бебета демони“.
Още по-притеснителен бъг, свързан с бебетата от играта, се появил около възможността да играете с детегледачки. В този случай можело просто да влезете в някоя къща и в ролята си на детегледач да… вземете бебето с вас. Не е ясно дали това е точно бъг или някаква щура дизайнерска идея, но тя била подхваната и хиляди потребители започнали да си крадат масово бебетата. Дори нарекли този вид стратегия klepto-nanny. Тази възможност била преустановена след ъпдейт на играта през юни 2009-а.
След това пък се появил още един бебе-проблем. Infinite baby loop. Това ще рече, че когато в играта се роди бебе, вие можете да го кръстите с някакво име. Но понякога се случвало играта да ви пита втори път, после трети и така, като с всяко въвеждане на име тя… генерирала ново бебе! Някои играчи се сдобили по този начин с цели дузини бебета, а лимит очевидно нямало.
Тайната вратичка за пароли на Xbox One
Родителите и техните деца често споделят една и съща конзола у дома си. Но както е и съвсем нормално – много родители не желаят техните деца да играят на определени игри. За да отговорят на тези изисквания, създателите Microsoft въвеждат система за акаунти (профили), като всеки един от тях притежава различни права. Xbox One може да създава профили за възрастни или деца, като за някои от тях се изисква въвеждането на парола.
През март 2014 година петгодишно детенце открива случайно, че може да влиза в профила на Xbox One на баща си, като въведе грешна парола първия път, а при повторното въвеждане натиска няколко пъти празните интервали (space). По този начин детето получава достъп до всички игри „за възрастни“. И когато го попитали как се е почувствало откривайки този „пробив“, детето отговорило: „Ами много ми хареса!“
За щастие на Microsoft бащата бил специалист по компютърна защита и когато видял, че синът му се е логнал с неговия акаунт, веднага го разпитал как е успял да го направи. След като разбрал начина, той изпратил информацията до Microsoft, откъдето му благодарили и скоро след това дупката била „закърпена“. За благодарност компанията включва детето (Кристофър Вилхелм фон Хасел) в официалния си списък March 2014 Security Researches.
Някои хора се шегуват със случая, като наричат малкия Кристофър „най-младия хакер в света“.
SMS бъговете на Android
Представете си, че използвате смартфона си, за да напишете текстово любовно съобщение до половинката си или някоя клюка за колега. А след това с ужас разберете, че макар и да сте избрали правилния телефон, съобщението по погрешка е отишло при съвсем друг човек или… директно при шефа ви! Точно такъв бъг се е появил в най-масовата мобилна OS – Android.
Грешката била наблюдавана във вграденото приложение за изпращане на съобщения на операционната система. За пръв път е описана от наблюдателни разработчици на 28 юни 2010 година, но е съществувала без да се закърпи чак до 5 януари следващата година. В коментара си в един онлайн форум на сайта Android Open Source Project един член (вероятно служител наGoogle) коментира следното: „Благодарим на всички за вашето търпение, докато разследвахме този случай, в който потребители споделиха, че техни SMS съобщения са доставени на грешните хора. Отне ни известно време да възпроизведем този случай, тъй като изглежда, че се появява доста рядко. Въпреки това в момента работим над това в близко време проблемът да бъде отстранен напълно.“
Затворници на свобода
Знаем, че в САЩ затворите са доста населени места. През 2011 година калифорнийските затвори са толкова препълнени, че е взето решение да бъдат освободени престъпници с ниско ниво на риска.
За нещастие обаче компютърна грешка води дотам, че редом с „добрите“ затворници биват пуснати и някои с доста висок рисков фактор. Около 450 лица с голяма степен на агресия погрешно са освободени заедно с още 1000 други. Това повишило значително риска от допълнително извършване на престъпления.
В допълнение – недобре обмисленият софтуер освободил затворниците в напълно свободен режим, което означавало, че те не били задължени да рапортуват периодично на своя отговорен полицейски служител. И дори още по-лошо – никой дори не се опитал да прибере обратно затворниците, пуснати в резултат на компютърен проблем!
Подобен инцидент е познат и в по-ранни години, когато в Мичиган през периода 2003-2005 година са освободени 23 затворници в резултат на програмна грешка. Тези лица след това извършили поредица от престъпления, като кражби, трафик на наркотици и парични измами.
Сметка за 90 милиона долара
Найджъл и Линда Брадъртън от Ланкашир, Англия, се преместили да живеят на ново място и се наложило да сменят доставчика си на електричество – да преминат от Scottish Power къмNpower. И съвсем нормално – скоро след това получили първата си сметка от Npower, която гласяла: „Вашата месечно плащане за предходния период е 87 паунда, а за новия… 53 480 062.00! Или около 90 милиона щатски долара по тогавашния курс!
Но какво се случило? Вероятно след преминаването към новата компания Npower техен служител закономерно е посетил дома им, за да отчете показанията на електромера. И когато той попълнил, че потребителите имат нулева консумация, компютър от Npower грешно приел, че стрелките с показания са буквално „превъртяни докрая“, като автоматично записал огромната парична сума като дължима. Но компютрите не предполагат нищо, разбира се – те просто изпълняват зададения софтуер. Който и да е програмирал този на Npower, явно не се е сетил, че другият начин да „превъртиш“ целия брояч на електромера докрай е… просто да го нулираш ръчно.
В отговор на цялата ситуация Найджъл казва: „Хубаво е, че все пак не опитаха да изтеглят тези пари от банковата ми сметка. Не само, че щях да загубя целия си лимит по овърдрафта, но вероятно щях да срина и цялата банка…“
Синият екран по време на демонстрацията на Windows 98
Версията на Windows, която направи тази ОС световен лидер, е Windows 95, която се появи на бял свят през август 1995 година. Изданието „Гардиън“ тогава я нарече първата компютърна програма, превърнала се в световна звезда. Тя има огромен успех, като само за първата година са продадени 40 милиона копия. Но може ли нейният наследник, Windows 98, да бъде още по-успешен? Това се опитват да покажат създателите и на софтуерното изложение COMDEX през 1998 година.
В тези дни COMDEX представлява огромно компютърно търговско шоу. Всички технологични журналисти идват да отразят новостите около хардуера и софтуера. Затова Microsoft използва пролетното издание на COMDEX 98, за да демонстрира бета-версията на новата си ОС – Windows 98. Презентаторите са не кой да е, ами самият основател Бил Гейтс и служителят на компанията Крис Капосела. Събитието на всичко отгоре е предавано на живо по CNN.
[embedplusvideo height=“300″ width=“530″ editlink=“http://bit.ly/1Ge6NYH“ standard=“http://www.youtube.com/v/73wMnU7xbwE?fs=1&vq=hd720″ vars=“ytid=73wMnU7xbwE&width=530&height=300&start=&stop=&rs=w&hd=1&autoplay=0&react=1&chapters=¬es=“ id=“ep8507″ /]
Демонстрацията започва много добре и всичко върви гладко до момента, в който трябва да се демонстрира новата разширена възможност на Windows 98 за работа с Plug and Play устройства. Водещите включват скенер към компютъра, като операционната система трябва да го разпознае, инсталира и започне работа с него. Само че тя просто… крашва! Екранът показва легендарния син екран (Blue Screen of Death – BSOD), сигнализиращ за системна грешка.
Разбира се – присъстващите започват да се смеят, а големият Бил Гейтс излиза от конфузното положение с усмивка, казвайки: „Ами ето защо все още не продаваме Windows 98.”
Фонтаните от котки в Minecraft
Minecraft е много популярна сред днешните деца видеоигра със странно пикселизиран свят, в който играчите могат да строят всякакви неща буквално без лимит – включително работещи компютри или пресъздадени копия на цели реални градове.
Всъщност обаче е доста трудно да се предвидят всички странни неща, които могат да се построят в тази игра. Един от най-големите абсурди, които можете да създадете в Minecraft, е безкрайният бликащ фонтан от… котки, падащи от върха на каменен обелиск!
Един от типовете животни, налични в Minecraft, е оцелотът. Тези котки могат да бъдат опитомени и след това да ви следват навсякъде. Нормално те вървят след вас по земята, но ако се отдалечите много, те се телепортират, за да са по-близо до вас. Така че… ако си построите висок тесен обелиск, вашите котки ще се телепортират, за да са по-близо до вас. Но тъй като мястото за стоене на върха е доста ограничено, те започват да падат, отдалечавайки се от вас и… целият процес се зацикля в красив котешки фонтан.