Историята на успеха на Skoda Fabia: Визия от дизайнер на Bentley и дизелова спортна версия

Градските хечбеци от B-класа някога бяха изключително популярен сегмент, който в наше време е загубил пазарния си дял в полза на кросоувърите. Но преди 20 години в този клас имаше истинска „битка на титаните“, в която участва и чешката Skoda Fabia. Този модел се счита за един от най-младите в семейството на Skoda, но тази година има юбилей: навършва четвърт век. В чест на това събитие днес ще си спомним историята на неговото развитие, дизайнерските характеристики и тайните на популярността.

Живот след социализма

След като оцеля в „Кадифената революция“ заедно със своята страна в края на 1989 г., най-старият чешки производител, за щастие, не престана да съществува и продължи да произвежда хечбека Favorit , който през този период (1990 г.) беше допълнен от модела Forman комби, който се различаваше от Favorit само по дължината на задния надвес, но не и по наклона на петата врата.

Форман се различава от хечбека само по дължината на задните калници и чифт допълнителни прозорци​

Дизайнът на моделите с предно задвижване беше сравнително модерен – на нивото на съветската „деветка“ или второто поколение VW Golf, но… в Млада Болеслав бяха наясно, че в новите икономически реалности ще бъде не само трудно, но почти невъзможно да оцелеят и да останат на повърхността сами.

Дизайнът и оформлението на чехословашкия Favorit бяха доста модерни

И в този момент беше получено много примамливо предложение от концерна Volkswagen. Освен това, като част от партньорската работа, германците не „убиха“ социалистическия Favorit, разработен в Чехословакия, отдавайки почит както на техническата му страна, така и на дизайна на Bertone. Те извършиха само лека модернизация на модела и можете да различите „постсоциалистическия“ Favorit от предишния много просто – по емблемата на радиаторната решетка, която се „премести“ в центъра.

През 1993 г. Favorite получава втори рестайлинг, по време на който германците правят над 500 различни подобрения в дизайна, включително, например, впръскване на гориво. Такава кола може да се различи по вентилационните отвори на радиаторната решетка. Този „пакет от допълнения“ позволява на хечбека да остане на поточната линия до 1994 г., а комбито и пикапът се произвеждат още една година по-дълго.

 

Обърнете внимание на прорезите под емблемата на решетката на радиатора. Това е по-късно комби, произвеждано до 1995 г

Но през същата 1994 г. чешко-германският екип представи хечбек под „историческото“ име Felicia. Моделът изглеждаше много по-модерен от ъгловатия Favorite, но опитно око лесно можеше да различи от силуета на колите, че имат общи корени от 1988 г.

Felicia беше предназначена за ролята на „преходен“ модел, тъй като в Млада Болеслав и Волфсбург активно работеха върху общ и „пълноценен“ модел на Skoda от западноевропейско ниво, който трябваше да споделя платформата с подобен Volkswagen модел. За да постигне това, германският концерн увеличи своя дял от собствеността от първоначалните 31% на 70%, като инвестира 1,4 млрд. марки в чешката марка.

Felicia стана първият модел на Skoda, оборудван с въздушна възглавница

След рестайлинг Felicia получи същото решение на предницата като Octavia

Най-необичайната версия на Felicia беше пикапът Fun, който се произвеждаше до 2001 г

В резултат на това първата наистина „несоциалистическа“ Skoda беше новото поколение модел Octavia , който излезе по пътищата на света през септември 1996 г. Колата използва същата единична и тогава най-нова платформа A4 (PQ34) като останалите автомобили от голф класа, произведени от концерна. И Skoda беше предназначена за определено място във вътрешната таблица за ранговете: малко по-проста и по-достъпна от Golf, по-малко емоционална и по-практична от Seat Leon и забележимо по-евтина от Audi A3. Octavia се превърна в истински хит и остана на производствената линия до 2010 г., произвеждайки се паралелно със същия модел, но от ново поколение, известно под индекса A5. Така се произвежда почти 15 години!

Един размер по-малък

Сега да се върнем в самия край на миналия век, през 1999 година. Octavia Mk1 слезе от конвейера, по това време пълноправен представител на C-класата, но Skoda просто нямаше какво да предложи в по-компактния сегмент. И тъй като дори придирчивият западен потребител вече отдаде почит на „почти Volkswagen“ на „промоционална“ цена, една от основните премиери на есенното автомобилно изложение във Франкфурт под името IAA-99 беше напълно нов модел на Skoda – Fabia , представен под формата на хечбек с пет врати. Чехите, заедно с германците, работят върху него от 1993 г..

Името на модела е производно на думата “fabulous” (изумителен, удивителен) и характерното окончание “ia” за автомобилите Skoda (Felicia, Octavia).

Година по-късно чехите представят и започват масово производство на комбито Fabia Combi, а през февруари 2001 г. моделната гама е разширена с триобемен седан. Колата веднага беше забелязана по целия свят – и не само от обикновените купувачи, но и от журналистите, тъй като почти веднага след дебюта си тя получи наградата „Кола на годината 2000“ според английското автомобилно списание What Car?

Дизайнът на автомобила беше доста смел и модерен, но в същото време се отличаваше с добри пропорции, чисти линии и напълно разпознаваемо „изражение на лицето“ с характерна радиаторна решетка, според която „бебето“ можеше безпогрешно да се припише на по-малката сестра на Октавия, което се обяснява с факта, че имаха общ „баща-художник“ – белгийският дизайнер Дерк ван Брокелен.

Интересното е, че по време на дебюта на предпроизводствената Fabia през 1999 г. ван Breukelen вече ръководи дизайнерския отдел на Bentley в продължение на шест месеца. Най-необичайният детайл на предницата е формата на фаровете с възходяща линия от решетката на радиатора до предните калници.

Седанът нямаше нито хармонията на хечбек, нито баланса на комбито

Независимо от това, всяка от модификациите намери своя купувач, който малко по-късно дори можеше да закупи „търговска“ версия на комбито, наречено Praktik, с „твърди“ задни страни без стъкло и преграда зад предните седалки.

Технически, Fabia, следвайки принципа и схемата на Octavia, споделяше „изцяло фолксвагенската“ платформа на Volkswagen Group A04 с Volkswagen Polo Mk IV и SEAT Ibiza и беше пълноправен и каноничен представител на B-класа в началото на века. С дължина на каросерията от около 4 метра бебето осигуряваше достатъчно място за шофьора и трима пътници при кратки градски пътувания, но петият се оказва „малко жертва“ на пространството.

В зависимост от типа на каросерията и позицията на облегалката на задната седалка, обемът на багажното отделение варира от 248 до 1016 литра.

Най-добре е децата да са пътници на втория ред. Багажникът на хечбека беше подходящ за транспортиране на няколко спортни чанти

„Въпросите за сърцето“ са актуални: първоначално новият продукт се предлагаше с три икономични бензинови и дизелови двигателя. Интересното е, че базовата трицилиндрова версия на 1.2 6V Classic беше дори по-достъпна от литровия Volkswagen Lupo с три врати. Интересното е, че напълно новата платформа все още оставя място за класическите решения, които бяха тествани във Favorit. Така 1.4-литровият 68-конски сили 1.4 8V MPI двигател е по-нататъшно развитие на 1.3-литровия двигател. Е, феновете на „тежкото гориво“ могат да закупят Fabia с 1,9-литров атмосферен SDI дизелов двигател с 64 конски сили. В моделната гама имаше и 1,4-литров бензинов с мощност 101 к.с., а малко по-късно (2003 г.) беше пусната спортна версия на Fabia RS, която беше оборудвана с 1,9-литров турбодизел. Неговото „стадо“ от 130 „коня“ позволи на компактния автомобил да ускори до 206 км/ч при среден разход на дизелово гориво от 5,4 литра!

Спомняте ли си, когато марката Skoda определено не беше готина? През 2000 г. Mirror заявява, че „да слезеш от овца е малко по-малко неудобно, отколкото да слезеш от Skoda“. Вестникът също цитира проучване, според което 60 процента от хората не биха обмислили покупка на Skoda. ай!

Година по-късно, през 2001 г., Skoda лансира първия си vRS модел: 1,8-литровият Octavia vRS с турбокомпресор. Тя беше добра, но това не беше ударът, от който имаше нужда Шкода. Тази мисия се падна на Skoda Fabia vRS – не е първият дизелов хотхеч, но първият, който отчаяно проби в мейнстрийма.

Триста и десет нютон-метра въртящ момент. Тази цифра е изненада, когато погледнете производителността на 1,9-литровия TDI двигател на Fabia със 130 к.с. За сравнение, това е повече от 3,2-литровия V6 Alfa Romeo 147 GTA и само 30Nm по-малко от Porsche Boxster S.

Това беше двигател, който обикновено се използва в таксита и обикновени автомобили, предлагащ зашеметяваща комбинация от производителност и икономичност, да не говорим за възможностите за настройка. Skoda рискува, предлагайки само дизелова версия на Fabia vRS.

Завъртете ключа и ще бъдете посрещнати от познатия звук на такси, което чака да ви отведе до вкъщи от нощен клуб в 2 сутринта. Това не е най-душевният саундтрак и при стартиране и работа на празен ход може дори да звучи като подигравка. Но в движение това дава уникално предимство на Fabia vRS.

О спорт, ти си Fabia RS! Турбодизеловият хотхеч от градското бебе се оказа доста „зъл“

Но най-големият обем (и тъй като, както се казва, не за всеки) за тази кола се оказа двулитровия бензинов двигател, който може да се комбинира с четиристепенна автоматична скоростна кутия. Между другото, германецът Ханс-Йоахим Ротенпилер отговаряше за силовите агрегати.

Иначе, по отношение на технологиите, колата не се различаваше от своите съученици: напречно разположение на силовия агрегат, задвижване на предните колела, предно окачване MacPherson и полунезависима греда отзад, кормилна рейка и зъбно колело, преден диск спирачки и задни барабани в първоначалните версии.

Независимо от вида на каросерията, техническата част на автомобила остава идентична. И познато

Оборудването на повечето бройки бе доста скромно, въпреки че списъкът с опции включваше климатик, серво управление, ABS и много други. По това време обаче „опциите за комфорт“ все още не бяха задължителен атрибут на автомобили от този клас и ценова категория, така че беше обичайно Fabia да има „врътки“ на всички прозорци, конвенционална вентилационна и отоплителна система и „кухини“ в конзолата вместо аудио система.

При добри нива на оборудване интериорът на Fabia дори изглеждаше леко луксозен. Селекторът на автоматичната скоростна кутия е знак за класически четиристепенен автоматик на борда

При добри нива на оборудване интериорът на Fabia дори изглеждаше леко луксозен. Селекторът на автоматичната скоростна кутия е знак за класически четиристепенен автоматик на борда

При добри нива на оборудване интериорът на Fabia дори изглеждаше леко луксозен. Селекторът на автоматичната скоростна кутия е знак за класически четиристепенен автоматик на борда 

 

Отделна история е ултрабюджетната младша версия с 6-клапанен трицилиндров двигател с мощност 55 конски сили, който по време на максималното намаление на цената през 2001 г. беше лишен дори от капачки в пълен размер, екстериорът беше „украсен“ с небоядисаните брони и такива „ненужни“ части като капака на жабката и задния рафт за пакети бяха елиминирани.

Fabia WRC блести на рали пистите

През лятото на 2004 г. Fabia беше леко модернизирана. Най-лесният начин да различите „фейслифт“ автомобили е по формата на фаровете за мъгла (или щепселите за тях) – ако фаровете за мъгла първоначално бяха правоъгълни, по-късно те станаха кръгли.

Нов беше и 1,2-литровият NTR двигател, който по това време беше наречен „за еднократна употреба“, което означаваше, че не подлежи на ремонт. Въпреки това, както показа времето, Fabia с такъв двигател, при спазване на правилата за поддръжка и условията на работа, спокойно измина поне 250 хиляди километра преди първите сериозни проблеми.

Ето защо сравнително достъпната, атрактивна, компактна и доста надеждна кола е обичана по целия свят. Всъщност, в допълнение към Стария свят и мъгливия Албион, тя може да се намери във всички страни от ОНД, както и в такива екзотични страни като Индия, Тайланд, Сингапур, Турция и Китай. В последния само за първата година на работа чехите успяха да продадат над 20 000 екземпляра от Fabia и Octavia. Общо почти 1,8 милиона души в света станаха собственици на първото поколение Fabia.

100 000-та Fabia излезе от конвейера през септември 2000 г., а милионното копие през април 2004 г. Освен в самата Чехия, този модел беше сглобяван в Полша, Украйна, Калуга, Сараево, Босна и Херцеговина, Индия (! ) и Китай.

Времето обаче е неумолимо и през декември 2006 г. започва масовото производство на Skoda Fabia Mk2 хечбек и комби (вътрешен код 5J), които бяха представени на автомобилното изложение в Женева през март 2007 г. и бяха пуснати в продажба през юни. Платформата остава същата, но екстериорът на колата е дело на чеха Франтишек Пеликан. Автомобилът от първо поколение се произвежда известно време успоредно с втората Fabia, но осем години след началото на производството Fabia MKI отиде на заслужена почивка, след като изпълни важната си мисия да навлезе и консолидира чешката марка в супер популярната тогава В-класа.