Европейската комисия уведоми производителите на автомобили в сряда, че ще приложи допълнителни мита до 38,1% върху вносните китайски електрически превозни средства от следващия месец, ход, който вероятно ще предизвика евентуално отмъщение от Китай, съобщава Reuters, цитирана от Фокус.
По-малко от месец след като Вашингтон учетвори митата за китайски електромобили до 100%, Брюксел обяви, че ще наложи мита от 17,4% за BYD), 20% за Geely и 38,1% за SAIC заради това, което според него са прекомерни субсидии.
Китайското министерство на търговията заяви, че ще следи отблизо развитието и решително ще предприеме всички необходими мерки за защита на законните права на китайските компании.
Временните мита на ЕС трябва да се прилагат до 4 юли, като антисубсидийното разследване ще продължи до 2 ноември, когато могат да се прилагат окончателни мита, обикновено за пет години.
Комисията заяви, че ще приложи ставки от 21% за компаниите, за които се смята, че са съдействали на разследването, и от 38,1% за тези, за които не са.
Новите тарифи ще бъдат в допълнение към съществуващата тарифа на ЕС от 10%. Западни производители като Tesla и BMW, които изнасят автомобили от Китай за Европа, се считат за сътрудничещи компании.
Маргаритис Схинас, вицепрезидент на Комисията, обяви на пресконференция, че произведените в Китай автомобили се възползват от несправедливи нива на субсидии, заплашвайки производителите в ЕС.
„Въз основа на това Комисията се свърза с китайските власти, за да обсъди тези констатации и да проучи възможните начини за разрешаване на идентифицираните проблеми“, посочи той.
Този ход идва, след като европейските производители на автомобили бяха изправени пред предизвикателство от притока на по-евтини електромобили от китайски конкуренти.
Китай укори ЕС за антисубсидийното разследване, призова за сътрудничество и лобира за отделни страни от ЕС, но не изясни напълно какъв ще бъде отговорът му на митата.