Автомобил на Националната служба за охрана (НСО), в който се е возил съпредседателят на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков, катастрофира на входа на Аксаково в 17.30 часа на 16 май. От ПП посочват, че инцидентът е причинен от внезапно изскочил автомобил от път без предимство.
В колата са пътували над 60-годишни мъж и жена.
Мъжът загива на място, а жената е настанена в болница в много тежко състояние и по-късно изпада в кома.
Бившият премиер не е пострадал при инцидента. На място веднага са се отзовали полицаи.
От НСО потвърдиха за инцидента, без да споменават името на охраняваното лице в служебната кола. От Националната служба за охрана също твърдят, че техния автомобил се е движил по път с предимство, което е отнето от другата кола.
Според информация от Пожарната от НСО са карали с над 120 км, а в този участник има ограничения до 60 км.
Затова и шофьорът не е успял да реагира на изскачащия от път без предимство автомобил. Двата автомобила буквално са изхвърчали заедно. В мястото на инцидента – на входа на Аксаково по пътя Добрич-Варна, има ограничение от 60 км/ч, заради навлизането в града. Също така на мястото на инцидента спирачен път от джипа не е открит.
Повдига се въпросът защо Кирил Петков е допуснал шофьорът на НСО да кара с превишена скорост?
Петков, придружен от пиара си Найо Тицин, е закъснявал за срещата и е принудил шофьора да натисне педала на газта до 120 км. в участък с разрешени 60 км! По разказите на очевидци, колата е използвала специален режим за движение с включената за целта сигнализация.
Справката в „Пътна полиция” след катастрофата с кола на НСО показва, че и двамата шофьори имат провинения назад в годините. Нарушенията обаче били такива, които не влияят пряко на безопасността на движението, от рода на неправилно паркиране и минимални надвишавания на разрешената скорост.
Мястото на инцидента и знак „Стоп“
Завоят на това място обаче е доста остър. Първата възможност на водачите да видят спряла кола на знака „Стоп“ е на около 140 м от кръстовището. На мястото има и буйна растителност, табели и крив път.
От Институт за пътна безопасност изчисляват, че спирачния път при 60 км/ч e 15-18 метра, но при 120 км/ч е над 60-65, и то при сух асфалт и идеални гуми и спирачки.
Като добавим и времето за реакция на шофьора, когато види някой на пътя, което е 1-2 сек, и се оказва, че разстоянието от 130 метра може да е достатъчно да се спре, ако се кара с 60 км/ч, но ще е невъзможно при скорост над 100.
Ако при оптимални условия от максимална видимост между двамата шофьори от 137-140 м, нещата са допълнително усложнени и е възможно пострадалият водач да е спрял на знак стоп, да е изчакал, и когато е тръгнал, да не е видял изобщо друга кола отляво, показва анализът на ИПБ.
Според очевидци, а и някои официални лица, колата на НСО е била с включена специална (син буркан, аларми) сигнализация по време на катастрофата.
Началникът на полицията във Варна заяви, че виновен за катастрофата е бил починалият шофьор, който по думите му е изскочил на главния път от второкласен път. Не уточни обаче с каква скорост се е движила колата на НСО.
Междувременно неочаквано от АПИ преасфалтираха въпросния участък, с което се пречи за допълнително провеждане на следствени експерименти и изготвянето на експертизи за качеството на пътя.
Обвинения в съучастие
Веднага след инцидента се появиха съмнения за вината на Петков за трагедията. Според експерти да позволиш на НСО да те вози със 120 км/ч при разрешени 60 км/ч, е съучастие. По думите им подобни тежки нарушения са възможни, само ако охраняваното лице изрично изисква от служителите на НСО да бързат за някъде.
Затова, във връзка с фаталния инцидент, ние ви попитахме: „Смятате ли, че Кирил Петков има вина за катастрофата край Аксаково, при която загина човек“?
С
Според огромното мнозинство читатели, участвали е нашето допитване, съпредседателят на „Продължаваме промяната“ и бивш премиер има пряка отговорност за случилото се. Цели 74.33% от участвалите в анкетата Петков „носи вина, защото по негово нареждане автомобилът е фучал така“.
Само един на всеки десет души е склонен да смята, че бившият правителствен глава не носи отговорност за инцидента. Според 9,24% Петков не е карал колата, затова няма вина за случилото се.
Още по-малък е процентът на неуверените в развоя на събитията около катастрофата. Едва 7.27% призовават, преди да се правят някакви извори, да се изчакат резултатите от назначените експертизи.
Други 6.82% пък са на мнение, че не могат да влизат в ролята на съдии и прокурори и Петков трябва да бъде съден за постъпката си само от Господ Бог и своята съвест.
Забележително е, че хората, които не могат да дадат мнение по въпроса, отказвайки се по този начин от обществения живот, са само 2,34 процента.
Вече може да гласувате в новата ни анкета ТУК. В нея ви питаме: Какво смятате за скандалните записи на ПП?