Не само в България има сюжети с ДДС в ресторантите, пише „Дойче веле“.
Ето какво разказва един собственик на ресторант в Германия: „Идват петима клиенти за обяд и поръчват нещо за ядене. От тях четирима не искат напитки, но единият постоянно притичва до колата си, за да пие вода от пластмасова бутилка. На него му предложих чешмяна вода – безплатно, естествено.
Други двама пък искат да си поделят една обща порция – е, добре, това е приемливо, защото ние сме известни с препълнените си чинии. Но като ресторантьор ти иде да си скубеш косите“, разказва пред АРД Адриан Валдес.
В заведението на Валдес „Мексико Линдо“ се предлага тексаско-мексиканска кухня в семейна атмосфера – край големите маси могат да се съберат доста хора. По уикендите идват много клиенти, но през седмицата Валдес забелязва голяма сдържаност.
Равнището от времето преди пандемията още не е достигнато.
Всичко поскъпна
„Разбира се, че трябваше да увеличим цените, то всичко поскъпна. Пък и искам да плащам като хората и на персонала, а не да го експлоатирам“, казва Валдес, който много се ядосва от новото повишение на ДДС.
„Съвършено безпомощни сме, нямам никакъв контрол върху външните обстоятелства. Бяха ни обещали, че няма да пипат понижения ДДС, но просто не си спазиха обещанието.“
Далеч не всички ресторантьори са склонни да говорят така открито. Едно голямо заведение, първокласен ресторант, където се провеждат много тържества и конференции, не иска да се споменава името му, но все пак информира, че у клиентите се забелязва определена сдържаност.
В това заведение също увеличили цените, но не само заради увеличения ДДС. „Винаги сме изчислявали разноските много прецизно, но сега сме наясно, че цените на блюдата ни са на предела на възможното.“
По Великден посрещнали забележително голям брой гости. „Оставаме с впечатлението, че хората относително по-рядко излизат на ресторант, но когато имат определен повод, тогава му отпускат края“, казват от това заведение пред репортера на АРД.
И уточняват още нещо важно: тяхното меню било от високата категория, тъй че клиентите му не попадали сред хората, които изцяло спират да ходят на ресторант.
Съкращават работното време и ограничават менюто
Две трети от заведенията в гастрономията от началото на 2024 са вдигнали цените, а още 17% смятат да ги последват, установи едно допитване на браншовите организации. За клиентите в ресторантите това означава средно около 3,5% по-висока сметка – което на някои хора им убива апетита.
В провинция Райнланд-Пфалц 44% от ресторантьорите установяват, че клиентите са по-малко в сравнение с преди година, а оборотът на човек също е спаднал.
Само през февруари тамошните ресторантьори са изкарали с 15% по-малко в сравнение с предишния месец, а това ги принуждава да съкратят работното време и да ограничат менютата си, обяснява пред АРД Гереон Хауман, председател на тамошната браншова организация.
„Няма защо да се вайкаме“
„Януари и февруари винаги са трудни месеци. Сега вече бизнесът потръгва, но и ние, разбира се, трябваше да увеличим цените. Отлагахме го цяла вечност, обаче през март се наложи“, разказва Франк Каренбауер от курортния ресторант „Хохвалдхоф“, който се намира в периферията на един национален парк.
„Клиентите виждат, че сме принудени, а ние се опитахме да го направим така, че и хората да са доволни“, обяснява ресторантьорът.
За ресторанта е изгодно, че наблизо има няколко къмпинга, а и туристическите групи, които пристигат с автобуси, обичат да посещават „Хохвалдхоф“.
„Трябва обаче да се каже, че наоколо вече няма толкова ресторанти, колкото преди. И затова клиентите идват при нас“, казва Каренбауер.
Неговият философски извод гласи: „Няма защо да се вайкаме. 33 години все сме се справяли някак: има трудни времена, после нещата отново потръгват“.
„На тях разчитаме“
Същия принцип следва и Адриан Валдес. Не му е приятно, когато клиентите се ядосват заради повишените цени – и винаги се опитва да им обясни причините. Защото смята, че за гостите му, пък и за него самия този ресторант е много повече от обикновено място, където сядаш да се нахраниш.
„Имаме много постоянни клиенти, които се чувстват като у дома. На тях разчитаме, те са нашата опора, те са и причината всяка сутрин да идваме на работа с усмивка на лицето“, казва ресторантьорът.
А как вижда бъдещето на бранша? „Чашата винаги е наполовина пълна. Когато си в стрес, си мислиш, че е наполовина празна, но се надяваш, че скоро пак ще бъде наполовина пълна“, казва Адриан Валдес пред АРД.