Експерти разказаха кои автомобилни компоненти не понасят външни намеси.
Желанието да ремонтирате сами и тунинговате колата си може да бъде причинено от различни причини. Някои хора искат да променят техническите характеристики, други се опитват да комбинират ремонт с настройка, а трети просто искат да се откроят от тълпата. Но това не винаги е безболезнено.
Двигател и системи
Най-често промени се правят в механичната част на двигателя по време на основен ремонт. Добрите механици могат да монтират бутала с по-дебели пръстени и да подобрят дренажа на маслото чрез добавяне на дренажни отвори. Двигателите без дюзи за подаване на масло към дъното на буталото са модифицирани по подобен начин. Но само тези майстори, които имат богат опит, постигат добри резултати.
Всеки, който не е твърде мързелив, влиза в системата за управление на двигателя. Има безброй версии на фърмуера за обикновени двигатели. За агрегатите с атмосферно пълнене те обещават не само отказ от стандартите за замърсяване, но и забележимо увеличение на мощността. Въпреки че, както знаете, двигателите с естествено пълнене са трудни за форсиране.
В този случай отказът от проверка с помощта на втория (диагностичен) сензор за кислород често се оказва, че просто „изтрива“ грешката.
Мощността на турбодизелите и бензиновите двигатели с турбокомпресори всъщност може значително да се увеличи чрез увеличаване на налягането при форсиране. Но това води до увеличаване на средното ефективно налягане в цилиндъра и следователно до намаляване на живота на двигателя.
Съвременните тънкостенни алуминиеви цилиндрови блокове, когато са „прераздути“, се деформират така, че цилиндрите се превръщат в елипси, което причинява надраскване и изгаряне на масло.
Настройката на всмукателната и изпускателната система също е нож с две остриета. Входящите филтри с нулево съпротивление често са филтри с нулева ефективност за отстраняване на частици. Отказът от каталитичен конвертор, когато се е разпаднал, не е много добра идея: дори самият собственик понякога усеща вонята в колата.
Ако стандартният нов конвертор е скъп или не е наличен, струва си да инсталирате рециклиран такъв. За автомобили с двигатели с малък работен обем е допустимо да се монтира неутрализатор вместо каталитичен колектор.
Охладителната система се настройва сравнително рядко. Но ние не препоръчваме да инсталирате термостати с по-ниска температура на отваряне и превключватели, които захранват вентилатора за охлаждане на двигателя. Ако собственикът се опитва да преодолее прегряването на двигателя по този начин , тогава това е погрешно. Необходимо е да се търсят и отстранят истинските причини.
И няма нужда да се опитвате да настроите двигателя с масло! Наливайте само това, което е предписано от производителя. Спазвайте вискозитета на маслото според SAE и изберете работна категория (SN, SP и т.н.), която не е по-лоша от предписаната.
Трансмисия
Форсирането на двигателя води до намаляване на живота на трансмисията. Например при автомобили с ръчна скоростна кутия съединителят се износва бързо. Автоматичните трансмисии и CVT остават здрави значително по-малко.
Има редица примери, при които фарбричният съединител е очевидно слаб и само замяната му с по-здрав спасява ситуацията. Например, на Duster с двигател H4M (1,6 литра) и задвижване на всички колела, заводът инсталира диск на съединителя с диаметър 200 mm. Ресурсът е измерен в няколко десетки хиляди километра – въпреки че включва и по-мощен съединител с диаметър 215 мм.
Инсталирайте междуколесно заключване само ако наистина е необходимо: натоварването на всички трансмисионни елементи ще бъде по-високо, което на свой ред ще увеличи и износванеро на компонентите на скоростната кутия и ще съкрати нейния живот.
Препоръчваме да наливате течности и масла в трансмисията, като следвате същите принципи като за двигателя. Вискозитетът е само според предписанията и стриктно спазвайте изискванията на GL‑4 и GL‑5. Почти невъзможно е да се подобри работата на CVT и автоматичните трансмисии с нестандартни течности.
Окачване
Настройка на окачването често се прави, когато амортисьорите се сменят поради изтичане на течност или загуба на ефективност. Не всеки намира възможност или желание да инсталира оригинални амортисьори.
Същото се случва и при смяна на счупени пружини. Поведението на колата след ремонт ще се промени и във всеки случай, ще трябва да свикнете с новото поведение на колата. Никой обаче не може да предвиди какво ще бъде.
Принудителната настройка е опасна, когато някой повдига колата, тя може да заработи като камион за дърводобив, докато други, напротив, оставят клиренса от около 50 мм, така че е трудно да се преодолее и най-малката неравност. И в двата случая колата се оказва неуравновесена като стабилност и управляемост. Освен това такава настройка е забранена.
Джанти и гуми
Изобилието от предложения от компании, които произвеждат голямо разнообразие от конфигурации на джанти и монтажни размери, вълнува умовете на автомобилните ентусиасти. Най-често те се стремят да инсталират колела с по-голям диаметър , а също така разширяват коловоза на автомобила поради отместването. Такива колела ще изискват инсталиране на гуми с ултра нисък профил.
Всички тези промени не само са незаконни, но и колата може да бъде повредена. Лагерите на главините ще бъдат претоварени, а калниците ще загубят покритието си и ще започнат да ръждясват. Единственият приемлив оптичен тунинг е поставянето на гуми с по-високо качество, както през зимата, така и през лятото.
Спирачна система
Накладките и спирачните дискове често се монтират неоригинални. Характеристиките на системата обикновено не се променят много – важно е само да свикнете с новото поведение на колата.
Но ние не препоръчваме аматьорска инсталация, например, дискови спирачки на задната ос на автомобил, който първоначално е бил оборудван с барабанни спирачки . Тук има много тънкости, от разпределението на спирачните сили до полагането на хидравлични линии. И отново, манипулирането на спирачките е незаконно.
Волан
Смяна на волана се прави предимно от тези, които не харесват оригиналния волан. Но дори и при старите коли без въздушни възглавници, стандартният волан премина поне някои тестове за безопасност. И нещо метално и дървено от асортимента на тунинг фирмата може сериозно да навреди на водача при инцидент.
Ако колата ви е оборудвана с въздушна възглавница за шофьора, внимавайте, когато инсталирате отопление или допълнителни бутони за управление на волана. Важно е да не повредите кабела-охлюв, през който преминава сигналът към възглавницата.
Електрическо оборудване
Акумулаторът не трябва да се сменя с по-малък поради възможни затруднения при студен старт и енергиен баланс. Но когато сменяте генератора, има смисъл да инсталирате по-мощен , като се има предвид зимния сезон.
Оборудването за външно осветление трябва да бъде само от източниците на светлина, с които колата е напуснало фабриката. Въпреки че, ако даден модел е оборудван както с ксенонови (или диодни) фарове, така и с халогенни фарове, тогава можете да смените и двата фара, като не забравяте да инсталирате система за автоматично регулиране на нивото на светлинните лъчи, ако такава е инсталирана от производителя, и на по-мощните източници на светлина.
По-опростена и по-разрешена настройка на халогенните фарове е инсталирането на „дълготрайни“ крушки Long Life или All Season крушки, които дават по-жълта светлина, полезни при дъжд, сняг или мъгла. Или крушки с по-голяма светлинна мощност при същата електрическа мощност. Можете да инсталирате крушки с дълъг живот в задните светлини, за да намалите нуждата от смяната им.
Осветлението на багажното отделение и интериора на автомобила може да бъде осигурено с всякакви LED лампи. Единственото условие: на тъмно такова осветление не трябва да мига с цветовете на специалните служби, синьо и червено.
Каросерия
В днешно време почти всички несертифицирани нефабрични елементи, монтирани външно на купето, са забранени. Или трябва да бъдат легализирани, като преминат през досадна процедура по регистрация и вписване в талона за регистрация. Това са „кангурини“, несменяеми рафтове за багаж, шнорхели, прагове, скоби за резервни колела, крила и дори тегличи. Седалките на водача и пътниците не могат да се сменят в кабината.
Там, където душата на любителя на тунинга може да излезе и да си играе на воля, е багажникът на колата. В него може да си правитге всякакви прегради, рафтове, закрепвания и др.