Три вида изпъкнали неравности от типа “гърбица” и “легнал полицай” ще слагат по улиците. Те ще бъдат с по-големи размери от досегашните и с повече възможности да трошат автомобилите ни. Това предвижда проект за наредба за съоръженията за ограничаване на скоростта на МВР и МРРБ, пусната миналата седмица за обществено обсъждане, съобщава „Труд“.
90 на сто от “легналите полицаи” в България не отговарят на нормите от наредбата от 2012 г.
На 28 февруари Върховният административен съд отмени повечето текстове от нея. Така на практика “легналите полицаи” бяха уволнени, защото от този ден нови не могат да се строят, а старите останаха да чакат срока, в който да бъдат махнати, ако не отговарят на нормите.
Поставени до стената, чиновниците от двете министерства написаха само за седмица “на коляно” нов нормативен документ. В наредбата от 2012 г. ясно пишеше, че тези изкуствени неравности трябва да са с височина 7,5 см и ширина 4,20 метра.
Всички съществували дотогава “легнали полицаи” с други размери трябваше да бъдат премахнати в срок от 1 година, тоест – до 2013 г. Те обаче останаха повече от 10 години да трошат колите на българите, защото нямаше никаква предвидена санкция за стопаните на пътя, нито глоба за някой кмет, който търпи “гърбици” с височина 10-15 см, правени през куп за грош от самоуки майстори.
В проекта новата наредба най-ниският “легнал полицай 1” е с височина от 5 до 8 см и неговата задача е да ограничи скоростта над 30 км/ч. Неговият колега “легнал полицай 2” може да изпъкне от 6 до 10 см, за да свали скоростта под 30 км/ч. През най-дебелия “легнал полицай 3” трябва да се мине със скорост под 20 км/ч и неговият торс е от 10 до 12 сантиметра.
Всички неравности от типа “гърбица”, които не отговарят на посочените размери, трябва да бъдат махнати, но в бързането си от МВР и МРРБ не са посочили в какъв срок. Още по-малко от документа се разбира, кой ще отговаря за това премахване и какво наказание го чака, ако по пътищата продължава да има препятствия, които могат да повредят и ходовата част на танк.
Отделно от “легналите полицаи” се появяват още видове изпъкнали изкуствени препятствия като “пътна табла”, “пътна възглавница” и повдигнато кръстовище, които са със същите височини в сантиметри в зависимост до колко километра в час ще ограничават скоростта.
По-опасни обаче изглеждат вдлъбнатите улеи от двете страни на платното по еднопосочни улици, защото тяхната дълбочина до 5 см предполага да се пълнят обилно с вода по време на валежи. Но дори и при сухо време ще правят нестабилни водачите на мотори, велосипеди и тротинетки.
Описано е също, че стопанинът на пътя трябва да води отчет за всички неравности. Такова изискване имаше и в отменената наредба, но според експерти в тези регистри са фигурирали само “адресните регистрации” на пътните полицаи, но не и планове и проекти, по които са изграждани или протоколи от техните измервания за височина, ширина и дължина. И в проекта за нова наредба няма изисквания за повече яснота кой какво слага на пътя, за да ни чупи колите.
Карлос Контрера, зам-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет: Всички елементи на пътя, включително и за ограничаване на скоростта, трябва да отговарят на нормите
Старите трябва или да се ремонтират или да се премахнат
Наредбата е плод на работна група, създадена на 2 февруари 2023 г. и се твърди, че в нея са включени широк кръг от субекти – държавни, неправителствени организации, Националното сдружение на общините. Но интересното е, че тази тема никога не е коментирана реално и никой не е търсил мнението на комисиите по транспорт и инженерна инфраструктура, които са точно ресорни по темата. Видях, че мотивите на проекта, предложен за обществено обсъждане, са много пестеливи, те са 5 странички, твърдението на МВР и МРРБ е, че въвеждат нови стандарти, но трябва прецизно да огледаме текстовете.
Прави впечатление, че се говори в мотивите за нови типове изкуствени неравности, говори се за изкуствени неравности, каквото и да означава това, говори се за остров, тип „шикан“, както и за маркировка с различен цвят и текстура, за която според мен трябва много внимателно текстът да бъде прецизиран.
Ще ми се по тази наредба да има една много широка обществена дискусия и тя да не се заключва само в този един месец, а да бъде дадено повече време широк кръг от заинтересовани лица да изразят становище, включително общини, включително например асоциациите на автоинструкторите, организации, които се занимават с пътна безопасност, а представители на МВР и МРРБ сами да са организатори на подобни експертни дискусии.
Защото сами знаем, че в изминалите над 30 години всякакви видове изкуствени неравности бяха изграждани по пътищата в страната, някои от тях – абсолютно незаконно и без проект, някои бяха изграждани от частни лица, една част от изкуствените неравности, в това число и т.нар. задигнати пешеходни пътеки създават проблем с експлоатацията и на градския транспорт – например съчленените автобуси и тролейбуси много често късат меховете, това са съединенията между предната и задната час точно от протъркване в такива пешеходни пътеки.
Много са такива – да ги наречем най-общо ограничители на скоростта, които се изграждаха в нарушение на базовите техонологични и технически норми по наредбата от 2012 г.
Като председател на комисията по транспорт в предишния общински съвет са ми известни единични случаи на премахване на такива неравности и то не във връзка с някакви конкретни сигнали, а при ремонт и реконструкция на целите пътни платна. Ако се върви към приемане на тази нова наредба за всички трябва да е ясно, че във всяка община трябва да се състави нарочна комисия, която да извърши преглед на всички съществуващи съоръжение отпреди влизането на наредбата и да се излезе със становище какво се случва с тях. Но и да има механизъм за действие и да се знае, че когато една група хора напише доклад, от него трябва да има резултат – тези неизправности, които могат да се преведат към нормите да се реконструират, а които не могат – да се премахнат.
На следващо място аз не споделям такова тълкуване, че наредбата ще действа само за новоизгражданите неравности и съоръжения, защото това са елементи от пътната инфраструктура и съгласно общото правило на Закона за пътищата – независимо дали говорим за общински или за републикански пътища, всички елементи на път, каквито са и ограничителите на скоростта, трябва да отговарят на нормативните изисквания.
След като наредбата влезе в сила съществуващата инфраструктура трябва да се приведе в съответствие със закона и пак по закон отговорността е на кмета на общината като стопанин на пътя. Тези въпроси ще бъдат на вниманието и на новата транспортна комисия в СОС, на която съм зам.-председател, тъй като става дума за елементи от пътната безопасност.
Но аз оставам изненадан от обявяването на този проект, без да е търсено мнението на общински комисии, може и да не са от големи общини като София и Пловдив, а и от по-малки населени места, където разглеждат същите проблеми. Но и сега има механизми, ако гражданин установи, че такива елементи от пътната инфраструктура не отговарят на нормативните изисквания, той може да подаде сигнал и да сезира зам.-кмета по транспорта и главния архитект.
Ние също в комисията можем да разгледаме такъв сигнал, но все пак, ако говорим за строителство, което не е по стандартите, това означава, че се отива или на премахване, или на преправяне и отговорността е изпълнителните органи.
Пътният инженер Илия Запрянов: От наредбата ще пострадат собствениците на по-малки автомобили
Липсва оценка на риска
Проектът за нова наредба показва желание и намерение за подобряване на безопасността на движението като се увеличи броя на средствата за ограничаване на скоростта. Спрямо старата наредба новото е, че освен „гърбици“ сега е появяват нови изкуствени неравности. Такива са „пътните възглавници“, „пътни табли“, които са едни големи хълмове – те са трапецовидни като пресечена пирамида. Познати са от повдигнатите пешеходни пътеки, но може и върху тях да няма маркирани пешеходни пътеки.
И още едно ново средство за ограничаване на скоростта са т.нар. улеи до бордюрите, нещо като коловози, вдлъбнати. Разбира се, че по време на дъжд по тях ще тече концентрирано количество вода и моята прогноза е, че може да имаме обилно намокряне на пешеходците, които са наблизо на тротоара при преминаването на автомобил. И понеже при поддържането на пътищата не сме добре къде поради липса на пари, къде поради липса на желание – отводняването на тези улеи ще бъде затруднено, ще се натрупат утайки, листа и ще станат големи надлъжни гьолове. Другият недостатък на тези вдлъбнати улеи е, че мотористи и тротинетки, ако се движат по тях, ще бъдат много неустойчиви.
Новото в тази наредба е, че липса методология за оценка на степента на опасност и за определяне на ограничението на каква скорост да бъде – до 20,30 или над 30 км в час. Това дава възможност за фриволно тълкуване и прилагане на тази наредба. До момента „гърбиците“ бяха с нормативна височина 7,5 см за ограничение на скоростта до 30 км/ч.
Този показател обикновено не беше спазван и „гърбиците“ се изграждаха обикновено по 9-10 см, защото на много собственици на пътя им се струваше, че 7,5 см е прекалено ниско. Очаквам като не се спазваше старата, така да не се спазва и новата наредба и височината, която дават от 10 см за ограничение до 30 км/ч да стане на 12 см, дори и на гротесковите 13 см. Това ще доведе преминаване на превозните средства на първа предавка с 5-10 км/ч, което една скорост по-малка или равна като на човешката походка.
Според мен тази наредба най-много ще повлияе на малолитражните автомобили с гуми от 13,14 и дори от 15 цола. Предимно тези коли съществено ще страдат по-гърбавите „гърбици“, които при едно преминаване с по-висока скорост от 30 км/ч непременно ще си увредят уредбата за отделяне на газове и ходовата част, докато тези, които карат джипове с гуми по 17 цола и повече, при същата скорост почти няма да се увредят.
Излиза, че тази наредба ще повлияе на обикновения, бедния българин, който заради ограничените финансови възможности кара малка кола, ще повлияе на съчленените автобуси, на товарните автомобили.
И още нещо много важно : ако един водач превиши скоростта с 20 км, и ако бъде засечен с радар, ще му бъде наложена глоба от 50 лв по чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП. Но ако с тази превишена скорост премине през вече още по-гърбавата гърбица, ще остави на пътя бронята си, гърнетата и ауспусите си и ще си увреди ходовата част и ще се наложи да спре от движение автомобила си.
Следователно тази наредба не е произвежда справедливост. 50 лв не са реципрочни на умишлено увреден и спрян от движение автомобил. Излиза че това нарушение е реципрочно на заловен пиян или силно дрогиран водач на ППС.
Друго важно, което забелязвам е, че в тази наредба липсва оценка на риска. А това е оценката какъв е ефектът, къде именно и ако неправилно е сложена и изпълнена една „гърбица“ или „пътна възглавница“- в каква степен ще настъпят щети и за обществото, и за автомобилите и техните собственици.
Например световната норма за риск е той да настъпи при показател над едно по 10 на минус 4-та степен, което ще рече, че допустимия риск за преминаване на ППС над гърбицата е 1 / 10 000, тоест допустимия риск е една кола на 10 000 преминавания да се увреди.
Но практиката досега показва, че този показател у нас категорично се надвишава в десетки пъти. Може би именно за това за този нов проект за нова наредба не е представена оценка на риска за всяко едно съоръжение за ограничаване на скоростта.
В наредбата е указано, че се прави отчетност на изкуствените неравности, но не и какво да съдържа тази отчетност. Като експерт например ме интересува има ли констативен протокол, който с геодезическо заснемане да доказва, че „гърбицата“ е точно толкова „гърбава“, колкото е нормата – ако трябва да 8 см, дали точно 8 или 10, или 11 см. Тоест – в един такъв регистър трябва да има отчетност и за височината, и за напречната дължина и надлъжната широчина, а това го няма.
Също така в новата наредба пише, че всички стари „гърбици“ трябва да се премахнат, но не е указано кога. В старата наредба от 2012 г. пишеше това да стане в едногодишен срок, тоест до 2013 г., а сега няма никакъв срок. И ако предявите претенция да се премахне някоя „гърбица“, ще ви кажат: „Да, добре, ще я премахнем!“ и тя ще продължава да си стои на пътя, защото няма срок.
Не виждам как хората, които досега не прилагаха старата наредба сега ще станат други и ще прилагат новата. За мен контролът за прилагането на тази наредба не трябва да бъде от една държавна администрация на друга държавна такава, а извън да е извънсистемен – да се осъществява от не правителствени организации, специализирани по пътна безопасност, които да получат и разпоредителни функции. В практиката досега не съм чувал да има някой глобен заради неправилно поставена или не премахната „гърбица“, ако има, нека някой да го покаже.
Последно ви обръщам внимание и на повдигнатите пешеходни пътеки. Те работят и са полезни само, когато по тях минават пешеходци. През останалото време те са вредни. След 22 ч и чак до сутринта, когато градът спи, за какво работят повдигнатите пешеходни пътеки след като наоколо няма жива душа? За какво служат и какъв е смисълът да убиват скоростта и да пречат на таксиметровите автомобили или на товарните автомобили например, които зареждат магазините.
По-цивилизованото и точно решение е вместо да се изграждат повдигнати пешеходни пътеки, да се сложат светофари с бутон за заявка от пешеходеца? Какъв е смисълът да намалиш скоростта и почти да спираш пред една повдигната пешеходна пътека, когато по нея не минават пешеходци ? Това е унижение за водачите на ППС.
Саморазправа в кърджалийско село
Мъж разби с кирка три „легнали полицаи“
35-годишният животновъд Хасан бе задържан, след като разби с кирка 3 неравности тип “легнал полицай” по улиците на кърджалийското село Нановица, община Момчилград.
Саморазправата със съоръженията бе извършена на 26 февруари, само 3 дни преди Върховният административен съд да отмени наредбата за поставянето им. “Легналите полицаи” били изградени същия ден от бригадата, която асфалтира улиците на селото – ремонт, който местните хора чакат от години. Не е ясно дали изкуствените неравности са фигурирали в проекта за поправка на пътя или за тях е настоявал местен първенец, който се е страхувал, че като запълнят дупките по улиците, автомобилите ще почнат да карат бързо и да газят хора и животни.
Хасан грабнал кирката и извършил саморазправата към 21,30 ч, съобщава местният сайт 24rodopi и публикува снимка на един от поразените “легнали полицаи”. От нея ясно се вижда, че височината на съоръжението със сигурност е по-голяма от 7,5 см по действащата към онзи момент наредба, а за ширина от 4 метра и 20 см изобщо не може да се мечтае. Според местните хора Хасан имал пикап и обичал да кара с него бързо, та затова извършил самоуправството. Фермерът е задържан за 24 часа в полицията в Момчилград, по случая е назначена проверка.