Как ще се променят бензиностанциите след преминаването към електромобили ВИДЕО

В началото на 2022 година една бензиностанция в Западен Лондон прави радикална промяна. В нея човек може да си купи напитки, храна, неща за вкъщи, но не и… бензин.

Това е така, защото всички стари колонки за гориво са заменени от 10 станции за бързо зареждане на електромобили, които за около 30 минути „пълнят резервоара“ на един Model 3 на Tesla.

Самото място предлага малко повече услуги в сравнение със стандартната бензиностанция, тъй като е необходимо клиентите да прекарат повече време там заради спецификата на зареждане.

Обектът е на Shell и освен него компанията разработва такива в Китай и Нидерландия. За момента те представляват прототипи, които трябва да бъдат основа за глобалния преход към електромобили в следващите години.

„Това ни дава възможност да надникнем в бъдещето на мобилността“, казва за Bloomberg Ищван Капитани, който ръководи глобалното подразделение на Shell за търговия на дребно, цитиран от „Уебкафе“.

Подобно нещо изглежда повече от логично, тъй като Shell e най-големият търговец на горива на дребно в света с над 46 000 обекта в 80 държави и който планира значително разширение на възможностите си за предлагане на електростанции.

Според Капитани компанията цели да създаде общо 70 000 точки за електрическо зареждане до 2025 г., които да станат 200 000 в края на десетилетието. Голяма част от тях ще бъдат разположени във вече действащите бензиностанции, които постепенно ще станат хибридни обекти, преди да преминат окончателно към електричеството.

Подобно е виждането и на другите гиганти в бранша.

 

Пред тях обаче стоят множество предизвикателства, част от още по-голямото за възможно най-безболезнен преход към възобновяеми източници на енергия. Например, ще могат ли да устоят на мащабните инвестиции за преустройство на обектите си особено, ако клиентите намалеят.

За какво потребителите биха плащали да чакат по половин час за зареждане, което може да се случи вкъщи, в офиса, докато са на работа или пък докато пазаруват в мола?

Едно от потенциалните решения е да се залага на бързи зарядни, които са далеч по-ефективни от стандартните домашни, но и далеч по-скъпи.

Другото е да се разширява асортиментът от услуги и стоки, които се предлагат в обектите, така че да има причина хората да ходят там.

Като нищо в бъдеще обикновените бензиностанции ще започнат да изглеждат все повече като супермаркети с възможности за зареждане и всъщност да се превърнат в един вид конкуренция на веригите супермаркети и различни търговски центрове, които пък от своя страна все повече внедряват зарядни станции на паркингите си.

Оценки на американската консултантска компания McKinsey & Co. показват, че до 2030 година глобалните приходи от продажба на дребно на горива ще спаднат до 79 милиарда долара годишно в сравнение с 87 милиарда през 2019 г.

В същото време продажбите на всякакви други стоки ще нараснат с една трета до около 30 милиарда долара, а приходите от електрозарядни станции ще достигнат 20 милиарда.

Все пак McKinsey очакват около 80% от зареждането да се случва у дома или в офиса. Това означава, че Shell и останалите големи оператори на бензиностанции ще се борят за останалите 20% с нови играчи като Tesla и други технологични производители, които също отварят свои търговски обекти в възможност за зареждане.

Разбира се, оценките и очакванията на McKinsey са приблизителни и не е задължително да са точни.

Енергийните компании като Shell ще държат предимството да притежават най-доходоносните обекти на магистрали и основни пътни артерии. Винаги ще има гладни, жадни и изморени хора, които ще искат да отпочинат от дълъг път, докато превозните им средства се зареждат.

И докато глобалните играчи инвестират дългосрочно и се подготвят за прехода, то какво остава за малките, на местно и локално ниво?

Целият процес касае пряко и България като страна от Европейския съюз, но тук нещата винаги са се случвали доста по-бавно и тромаво.

Димитър Атанасов е собственик на бензиностанция в Пазарджишко и за момента не мисли толкова за прехода към електричество, който трудно ще се случи в глобален мащаб в следващото десетилетие, а пък в България ще закъснее с още поне толкова.

Той е на мнение, че преди да се премине напълно към електрически автомобили, трябва да се случи още една революция при батериите.

За момента Атанасов по-скоро е фокусиран върху оцеляването в условията на българския пазар, устроен според него по такъв начин, че да толерира големите вериги. Там тепърва ще има промени, свързани със ситуацията с рафинерията „Лукойл“ и предстоящата смяна на собствеността.

„Има и нещо друго. Какво ще стане с цената на тока за електрическите автомобили?“, пита Димитър. „Засега цената за битовия ток все още не е пипана, но миналата година тази за бизнесите в един момент стигна 1 лев за кВтч.“

При всички случаи цялостно и трайно повишение би оказало своето влияние върху развитието на пазара тук.

Преди две години все пак е проучил възможността да инсталира електрическа станция, но е преценил, че все още е рано за инвестиция на стойност между 20 и 30 хиляди лева, тъй като в неговия район търсенето не е голямо.

„В България цялото това нещо няма да се случи скоро. Просто не сме голям пазар“, смята Димитър.

Въпреки всичко процесите в световен мащаб продължават. Крачка по крачка преходът се движи, макар и да изглежда по-скоро като танц танго – две крачки напред, една назад. 

Но дори и малко да закъснее, няма да пропусне България.