На 11 януари преди 69 години в Италия е основан Autobianchi, известен производител на автомобили и камиони. Историята на тази компания обаче датира от края на миналия век. През 1897 г. италианският инженер Едуардо Бианки основава акционерното дружество „Автомобили и велосипеди“ в град Бреша.
Две години по-късно там се произвежда четириколка, през 1901 г. – първият лек автомобил Bianchi, а през 1906 г. – първият камион с двигател с мощност 30 к.с. Последният масово произвеждан лек автомобил е моделът S9 (1,5-литров двигател; 42 к.с.), който се появява през 1934 г.
Първият квадроцикъл Bianchi (1899 г.)
По време на Втората световна война компанията Bianchi произвежда известните тритонни камиони Miles (4×2) с дизелов двигател с мощност 65 к.с., които се използват както в Северна Африка, така и на Източния фронт, пише „Ауто прес“.
В следвоенния период продължава производството на камиони под марката Bianchi. Това са автомобили с кабина над двигателя и тръбна рама. Първи през 1952 г. е двутонният модел Sforzesco с бензинов двигател (4 цилиндъра, 44 к.с.). След него се идват камиони 2,5 и 5,0 тона с дизелови двигатели и трансмисии на италианската фирма OM.
Първият автомобил на марката – Bianchi 8HP (1901 г.)
След това е усвоено производството на дизелови автомобили за 3,0 и 4,5 тона, оборудвани с четирилитров двигател с мощност 88 к.с. По-късно на тази база се появява 28-местен автобус.
През 50-те години близо до Милано, в град Дезиро, е построен нов завод за производство на автомобили. Той служи като база за новосъздадената компания Autobianchi.
Интересното е, че първоначално тя има цели трима съсобственици: самата компания Bianchi, компанията Fiat и кралят на гумите Pirelli. Активите на фирмата са разделени поравно между тях, но три години по-късно Бианки трябваше да се откаже от своя дял.
Bianchi S9
През 1957 г. се появява първородното дете на новата компания – миниавтомобилът Bianchina. Двуцилиндровият двигател с въздушно охлаждане (479 см3, 15 к.с., а по-късно 17,5 к.с.) ускорява колата до 85 км/ч. Колата е продавана успешно и се произвежда шест години в общо 35 600 бройки.
Bianchi Miles
В края на 1964 г. се появява автомобилът Primula – оригинална разработка на самата компания Bianchi. Колата има добре проектирано задвижване на предните колела, което по-късно самият Fiat не се срамува да използва в своите модели.
Четирицилиндровият двигател е 1221 cm3, 57 к.с., спирачките на всички колела са дискови – рядкост по това време за автомобили от този клас. Този модел е произвеждан до 1970 г. включително.
Bianchi Sforzesco
Що се отнася до камионите, техният дизайн се променя малко през 1960 г.: облицовката на радиатора е различна, появвяват се модерни двойни фарове. Но до средата на десетилетието търсенето на средно тежки камиони спада и само двутонният бензинов модел Sforzesko и петтонният дизелов модел Scaligero остават в производство. Произвеждат се до 1975г.
Autobianchi Bianchina (1957 г.)
През 1967 г. компанията Autobianchi напълно се слива с Fiat и две години по-късно започва производството на модела на автомобила A112, който става най-известният продукт на тази марка.
Всъщност това е предшественикът на модела Fiat 127, с който имаше много общи агрегати. Двигателят (903 см3, 44 к.с.) ускорява колата до 135 км/ч. Произведен е и модел с двигател 1050 cm3, 70 к.с. Максималната му скорост е 157 км/ч. До 1986 г. включително са произведени 1 милион 254 хиляди 178 автомобила от двете версии.
Autobianchi Primula
През 1985 г. се появява автомобилът Y10. Той е оборудван с двигатели от 1,0 – 1,3 литра с мощност от 45 – 75 к.с. Интересно е, че тази кола е произведена както с предно, така и със задвижване на всички колела.
Autobianchi Scaligero
През 1996 г. се появи подобрена версия на този модел наречен Ypsilon, но вече се произвежда под друга марка – Lancia, а марката Autobianchi остава завинаги в историята.
Autobianchi A112
Autobianchi Y10