Собствениците на трошки треперят, ЕС им готви нов тежък удар

ЕС очевидно планира да принуди собствениците на стари употребявани автомобили да ги бракуват. Вярно ли е това? Отговорът не е еднозначен и не може да се даде толкова лесно. Но поне за собствениците на класически автомобили, всичко е ясно, пише „Факти“.

Преди няколко седмици общността на класическите автомобили в Германия беше в смут.

Разпространяваха се съобщения, че ЕС планира директива, която може да принуди шофьорите да бракуват колите си. Но за какво всъщност става дума.

От първостепенна важност е да разгледаме внимателно съдържанието на предложението на Европейската комисия от 13 юли 2023 г. По принцип дори думата „предложение“ е важна. Така че съдържанието в никакъв случай не е фиксирано, а все още се обсъжда в Парламента и Съвета, т.е. съгласува се с държавите-членки.

Вече видяхме с новата наредба за шофьорските книжки, че не всички мерки за затягане, които бяха и продължават да се препредлагат от т.нар. „зелени“ политици на ниво ЕС, в крайна сметка действително се прилагат.

Това, за което политиците в ЕС са загрижени, когато става въпрос за регламента за излезлите от употреба автомобили, който трябва да бъде променен, е посочено в първото изречение:

„ Европейската зелена сделка е стратегията за растеж на ЕС за създаване на неутрална по отношение на климата и чиста кръгова икономика до 2050 г., с която управлението на ресурсите е оптимизирано и замърсяването на околната среда е сведено до минимум“.

С около шест милиона превозни средства, достигащи края на жизнения си цикъл в ЕС всяка година, Брюксел мисли основно за постигане на целите за климата. Освен това трябва да се рециклират възможно най-много материали, за да се предизвикат, от една страна, по-малко емисии при новото производство и, от друга страна, да бъдем по-малко зависими от чуждестранни доставки на суровини.

„Кръговата икономика“ има за цел да използва повторно старите части, доколкото е възможно. Не може да се говори за отчуждаване, придружено с принудително бракуване. Това се подчертава и от члена на ХДС в Бундестага Карстен Мюлер, който участва в „Работната група за автомобилни културни активи“ на Бундестага:

„Авторите на проекторегламента съзнателно изключват класическите автомобили от обхвата на приложение. Твърденията, циркулиращи онлайн, че класическите автомобили са изложени на риск да бъдат бракувани, са „фалшиви новини“.

Така че поне собствениците на класически автомобили не трябва да се притесняват. Съответно предложените правила трябва да се прилагат първоначално за леки автомобили и след това постепенно за автобуси, камиони и мотоциклети.

Превозно средство, което е най-малко на 30 години, се счита за историческо превозно средство (ретро автомобил). Но желаната регистрационна табела H (в Германия), която гарантира този статус, също е обвързана с определени условия като състоянието и оригиналността на автомобила.

Регистрационният номер H носи предимства – освен всичко друго, той позволява шофиране в екологични зони дори без зелен стикер. Но класическите автомобили трябва да са възможно най-близо до първоначалното си състояние и трябва да бъдат добре запазени. Така че не всяка стара кола автоматично постига статут на класическа кола.

От друга страна, употребявана кола , която всъщност става само за скрап, ще бъде принудително бракувана. Следователно ЕС трябва да определи точно кога една кола е за скрап и следователно вече не може да се използва и трябва да бъде унищожена по подходящ начин.

И тук трябва да се внимава много, особено предвид факта, че е известно, че ЕС премахва двигателите с вътрешно горене и иска да има само електрически автомобили по пътищата – като забраната за нови регистрации на всички двигатели с вътрешно горене от 2035 г. е най-голямата стъпка за момента.

Това означава, че със сигурност има усилия в ЕС, особено от страна на „зелените“ политици и неправителствени организации, свързани с тях, като Германската екологична помощ (DUH), за прокарване напред на т. нар. „двигателна промяна“ със значително по-голям натиск и забрани, отколкото сега се случва .

Най-добрият пример са забраните за шофиране на дизелови двигатели, наложени от DUH – ефектът от които обаче се оказа толкова съмнителен, че много градове вече ги премахнаха, но които доведоха до значителна загуба на стойността на милиони дизелови автомобили.

Шофьорите на употребявани автомобили трябва да следят отблизо дискусията в ЕС, защото реформите, които идват от Брюксел във все по-голям брой не са съвсем адекватни и гледаме на тях с известна степен на скептицизъм. Защото след като насоките са направени и въведени в националното законодателство, най-вероятно ще бъдат приети.

Първо, много от критериите, по които един употребяван автомобил се определя като стар, са очевидни и вече се прилагат . Например, ако „превозното средство е разглобено на отделни части или не може да се движи“. Или е изгоряло до такава степен, че двигателното отделение или пътническото отделение са унищожени. Тези автомобили със сигурност ще бъдат принудително бракувани, асобено ако стоят на улицата.

Нещата обаче стават по-интересни, когато се стигне до тълкуване на част Б от приложението еврокомисарите, в което те са поставили на хартия „предварителен списък с критерии за излезли от употреба превозни средства“, в който „се използват доста неясни допълнителни фактори, за да се определи дали използваното превозно средство е излязло от употреба. ”

Точка С също е вълнуваща: Автомобилът не е минал на задължитеблен годишен технически преглед“. Това означава, че веднага след изтичането на техническия преглед нещата могат да станат напрегнати както за собственика на класическа кола, така и за собственика на употребяван автомобил.

От цитираните в началото пасажи става ясно, че предложенията са предимно за възстановяване на важни суровини

В крайна сметка Европа иска да стане възможно най-независима от вноса на суровини от чужбина. За да бъде възможно най-ефективно при рециклирането, тази част трябва да бъде взета предвид при проектирането на автомобила, като производителят дава точни инструкции как да се разглоби автомобила и как да се подменят отделни части.

Напълно възможно е това да улесни и ремонтите и набавянето на резервни части. Тогава много шофьори дори биха се възползвали от разпоредбите. Но така или иначе предложението е доста повърхностно обосновано, без ясни критерии, а как ще се развият нещата и ще ни карат ли от Брюксел да бракуваме старите си коли – предстои да разберем.