Френското правителство застана в защита на интересите на местната и европейската автомобилна индустрия: появи се нов списък със субсидии за закупуване на електрически автомобили, в който обаче не са включени модели, произведени в Китай, пише Факти бг.
Очаква се 65% от електрическите автомобили, продавани във Франция, да отговарят на условията за държавна субсидия.
От 15 декември 2023 г. във Франция ще бъдат в сила нови критерии относно количеството въглеродни емисии по време на производството на електрически превозни средства, като тези норми вече са посочени в новия списък.
Списъкът с одобрени автомобили включва 24 модела на френско-италианската група Stellantis и 5 на автомобилния производител Renault. В него са включени и основните германски производители.
Tesla Model Y, която се произвежда в гигафабриката близо до Берлин и има най-високите продажби от електрически автомобили във Франция през първите 11 месеца на годината, също е в списъка за получаване на субсидията.
Вече има дискусии по този въпрос, но вълната от възмущение варира на ниво „обидени марки“. Например MG Motors, собственост на китайската SAIC, е твърдо против новите правила за френския пазар на електрически автомобили.
„Има автомобили, които губят всякаква конкурентоспособност. Марката реши да не участва в бонусната програма за своя модел MG4, тъй като тази програма е предназначена да ни унищожи “, сподели мислите си представител на MG.
Междувременно министърът на финансите на Франция Бруно Льо Мер е доволен от разработените стимули за производителите на автомобили, тъй като това ще намали въглеродния отпечатък не някъде в тридесет и девет страни, а директно в страната и съседните държави.
„Вече няма да субсидираме производството на автомобили, които отделят твърде много CO2“, каза той в официално изявление.
Според проучване на Jato Dynamics средната цена на дребно на електрическа кола в Европа през първата половина на 2023 г. е била повече от 65 000 евро, в сравнение с около 31 000 евро в Китай.
Френското правителство до този момент предлагаше на купувачите на всички електромобили парични стимули от 5000 до 7000 евро, като цялата субсидия е на стойност от 1 милиард евро годишно.
Въпреки това, поради липсата на евтини електрически автомобили, произведени в Европа, както отбелязват във френското министерство на финансите, една трета от всички стимули отиват за потребителите, които купуват произведени в Китай електрически автомобили. Тази тенденция допринесе за рязко увеличаване на вноса и увеличаване на конкурентната разлика с местните производители.
Тъй като китайската автомобилна индустрия разчита в голяма степен на енергия от въглища, това предполага, че произведените в Китай електрически превозни средства не покриват екологичните норми. Така всички „китайци“ вече са без субсидия.
Дори Dacia, собственост на Renault, с нейния произведен в Китай модел Spring, няма да може да получи субсидии.