И с просто око по улиците се вижда голямо разминаване между наложената мантра в обществото за „бедните и изнемогващи българи“ и новия автопарк, който е навсякъде. В рамките на всеки 100 – 200 метра от улиците са паркирани коли за милиони. България е на водещо място в ЕС по ръст продажбите на нови коли.
Никога в историята в страната не са се купували толкова много нови превозни средства.
Продажбите на нови автомобили в ЕС нараснаха през ноември с 6,7% спрямо година по-рано, увеличавайки се за 16-и пореден месец, като през първите 11 месеца на 2023 г. регистрацията на нови автомобили се увеличи с 15,7% спрямо същия период на 2022 г.
Това показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA), предаде БНР.
В същото време регистрираните нови автомобили в България скочиха през ноември с цели 54,2% спрямо октомври и нараснаха с 30,1% през периода януари – ноември спрямо същите 11 месеца на миналата година.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се повишиха през ноември с 6,7% спрямо същия месец на 2022 г., достигайки 885 581 броя, като през първите 11 месеца на годината бяха регистрирани близо 9,7 милиона нови автомобила.
Съществен ръст през ноември отчетоха два от водещите автомобилни пазара в ЕС, като във Италия беше отчетено повишение с цели 16,2%. В същото време обаче германския водещ автомобилен пазар отбеляза понижение с 5,7% спрямо ноември 2022 г.
Данните на ACEA показват, че новорегистрираните автомобили в България са нараснали през ноември с цели 54,2% спрямо година по-рано до 3567 броя.
През първите 11 месеца на 2023 г. регистрацията на нови автомобили в ЕС се увеличи с 15,7% спрямо същия период на 2022 г., достигайки 9,682 милиона броя, като продажбите на нови коли в Италия скочиха с 20%, в Испания – със 17,3%, във Франция – с 16,2% и в Германия – с 11,4 на сто.
Продажбите на нови автомобили в България през периода януари – ноември 2023 г. пък се увеличиха с 30,1% спрямо първите 11 месеца на миналата година, достигайки общо 34 698 броя.
През ноември делът на новите електрически и хибридни пътнически автомобили в ЕС нарастват съответно до 16,3% и до 27,4%, въпреки че делът на продажбите на нови автомобили с бензинови двигатели продължава да бъде най-голям, достигайки през единадесетия месец на годината 32,7 на сто.
Регистрацията на нови електромобили ЕС скочи през ноември с 16,4%, достигайки 144 378 броя, което представлява дял от 16,3% от пазара на автомобили. От началото на годината бяха продадени нови 1,38 млн. броя електрически автомобили, което е ръст с 48,1% спрямо същия период година по-рано и представляват 14,2% от целия автомобилен пазар.
Продажбите на нови хибридни автомобили пък нарастват с 28,7% до близо 243 хил. броя, а за първите 11 месеца на годината техните продажби скочиха с 29,9% до 2,49 млн. броя.
Регистрацията на новите бензинови автомобили се повишава в ЕС през ноември с едва 4,2% на месечна база, а през първите 11 месеца на годината – с 11,1%, докато продажбите на нови дизелови коли се понижи през миналия месец с 10,3% спрямо октомври, а от началото на годината отбеляза спад с 5,5 на сто.
Според ACEA, регистрацията на нови електрически автомобили в България се увеличи през ноември с 68,4% спрямо месец по-рано до 160 броя, а в рамите на първите 11 месеца на годината скочи с цели 131,2% до 1660 броя.
Продажбите на нови хибридни коли в България пък се увеличиха през ноември с 85,7% спрямо октомври до 52 броя, а за периода януари – ноември – с 81,4% до 653 броя, докато продажбите на коли с бензинови двигатели се повишиха през ноември с 51,1% до 2932 броя, а през първите 11 месеца на 2023 г. се повишиха с 27,7% до 27 552 броя.
За разлика от голям част от останалите страни от ЕС, регистрацията на нови дизелови автомобили у нас се повиши през ноември с цели 64,3% до 396 броя, а за първите 11 месеца на годината – с 15,8% до 4501 броя.