Какво трябва да знаете, за да решите дали преминаването към електричество е подходящо за вас.
Електрическите превозни средства (EV) все по-често се срещат, като всеки голям автомобилен производител се надпреварва да пусне елавтомобили на пазара и се отклонява от производството на класическите превозни средства, задвижвани с ДВГ.
Ясно е, че електромобилите са следващото голямо нещо в сферата на автомобилите и те идват все по-близо до нас. Привлекателността им е ясна, с намалените разходи за енергия, по-ниски емисии, удобно домашно зареждане и обещание за намалени разходи за поддръжка.
Повече от една трета от шофьорите в Щатите, например, „определено“ или „сериозно“ биха обмислили закупуване или лизинг на превозно средство на ток днес, според най-голямото национално представително проучване на Consumer Reports сред 8027 възрастни в САЩ, пише „Ауто Прес“.
Повече от 3 на 10 възрастни в САЩ казват, че зареждането на EV е по-евтино, отколкото зареждането на автомобил с ДВГ (33 процента), общите разходи за целия живот на колата са по-ниски (31 процента) и разходите за поддръжка са по-ниски (28 процента).
Но остават бариери пред решението за промяната за много потребители, според проучването, включително къде да зареждат EV, колко далеч ще стигне колата с едно зареждане и общата цена на притежание.
Ясен извод от това изследване е, че много потребители имат въпроси относно притежаването на EV. Дали преминаването към електричество е подходящо за вас, кои модели и видове са подходящи и налични?
Електрическите превозни средства се предлагат във всякакви форми и размери, от малки хечбеци до луксозни SUV. Някои са електрически версии на познати модели, като например пикапа Ford F-150 Lightning.
Други, като Hyundai Ioniq 5 и Kia EV6, са изцяло нови превозни средства, проектирани да бъдат електрически от самото начало.
Consumer Reports изчислява, че до края на 2024 г. ще има повече от 70 EV модела на пазара – огромно увеличение от 2020 г., когато имаше само 6 модела. Докато някои ранни електромобили можеха да изминат само 100 – 150 км с едно зареждане, много от днешните модели изминават повече от 400 км.
Цените – Chevrolet Bolt и Nissan Leaf започват от под $30 000. Докато много електромобили са в диапазона от $40 000 до $55 000, моделите от висок клас на BMW, Lucid, Mercedes-Benz, Porsche и Tesla се простират до шестцифрени суми.
CR анализ на данните за продажбите показва, че средният нов електромобил се продава за над $60 000 – десетки хиляди повече от средния бензинов или хибриден автомобил.
През следващите години се очаква електромобилите да получат ценови паритет с подобни бензинови модели, тъй като батерията и производствените разходи намалеят. Може да си струва чакането, ако искате да спестите пари.
Някои от предимствата на преминаването към електричество не са финансови – като това място за паркиране само за EV.
Какво струва притежаването на EV? Електрическите превозни средства с батерии имат по-малко компоненти от plug-in хибридите или превозните средства с двигател с вътрешно горене, така че имат по-ниски разходи за поддръжка, тъй като не изискват смяна на течности или настройки.
Анализ на електромобили от CR установи, че притежаването на електромобили обикновено струва по-малко за типичен период на притежание в сравнение с техните еквивалентни бензинови събратя – въпреки че по-малко надежден електромобил може в крайна сметка да се нуждае от скъпи ремонти, така че не забравяйте да изберете превозно средство с висока оценка върху оценките за надеждност.
Цената на електричеството за зареждане на електромобил е почти винаги със стотици долари по-малко от разходите за гориво за подобно превозно средство задвижвано с ДВГ.
Въпреки това, в зависимост от това къде живеете, колко плащате за електричество и какъв вид превозно средство купувате, може да отнеме много години, ако е възможно изобщо въобще, тези спестявания да компенсират разликата между покупната цена на EV и подобно хибридно превозно средство.
Изчисляването на енергийните разходи на EV е много по-сложно, отколкото да се направи същото за автомобил с ДВГ. Вижте всички местни стимули, които могат да направят по-евтино зареждането на EV у дома за една нощ. Можете също да изчислите колко ще спестите, ако домът ви ползва системи за слънчева енергия.
Трябва ли да вземете на лизинг или купите EV? Ако обмисляте електрическо превозно средство, трябва да помислите за лизинг, вместо да купувате. Въпреки че пазарът на електромобили се променя бързо и непредвидимо, лизингът предлага някои предимства.
Къде ще го зареждате? Вероятно ще извършвате по-голямата част от зареждането си у дома. Средно онези, които извършват зареждане у дома, казват, че 64% от зареждането им се случва у дома. Тези, които зареждат на обществени зарядни устройства, правят 31% от зареждането си там, а тези, които зареждат на работа, правят го 30%.
Ако планирате да зареждате у дома, това обикновено означава, че ще имате нужда от лесен достъп до 240-волтово EV зарядно устройство. Цената му обикновено е от 500 до 700 долара.
Ще ви трябва професионален електротехник, за да инсталирате зарядно устройство от ниво 2. Инсталацията включва поставянето на специален 240-волтов контакт, като тези, използвани за сушилня за дрехи, във вашия гараж или близо до алеята ви.
Можете също така да свържете зарядно устройство, което може да позволи по-бързо зареждане. Разбира се, разходите ще варират в зависимост от вашата конкретна настройка. Инсталирането на зарядно устройство в по-стар дом, който се нуждае от надграждане на кабелите, може да струва хиляди.
Ако нямате гараж, не се притеснявайте – почти всички зарядни устройства са устойчиви на атмосферни влияния и вода и са проектирани за безопасно инсталиране на открито.
Но ако не притежавате собствен дом и не можете да получите разрешение за инсталиране на зарядно устройство или ако изобщо нямате паркинг извън улицата, може да не можете да инсталирате станция за зареждане.
Няколко електромобила, включително Ford F-150 Lightning, Genesis GV60, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 и Rivian R1T, имат вградени щепсели, които могат да осигурят краткотрайна електроенергия за по-малки домакински стоки и уреди.
Какво да кажем за обществените зарядни устройства за електромобили? Въпреки че сега има десетки хиляди обществени места за зареждане, повечето от тях са зарядни устройства от ниво 2 – същият вид, който бихте инсталирали у дома – с тях се отнемат много часове, за да заредите напълно батерията.
Ако сте на дълго пътуване, най-вероятно ще искате да зареждате на обществено достъпни DC бързи зарядни устройства. Те стават все по-често срещани, дори и да не са толкова повсеместни или лесни за използване като бензиностанциите.
Повечето от тях са достъпни извън главните магистрали или на места за почивка. Колко лесни са за използване често може да зависи от вида на превозното средство, което карате, и от марката зарядно устройство, което се опитвате да използвате.
Собствениците на Tesla имат достъп до широка мрежа от станции за зареждане на Tesla Supercharger, където зареждането е безпроблемно, удобно и сравнително бързо.
Собствениците на други електромобили разчитат на смесица от зарядни устройства, които не винаги са удобни за достъп, не винаги се зареждат бързо и обикновено изискват потребителят да рови в приложение или да плъзне кредитна карта, за да активира зарядното устройство.
Някои, но не всички като Tesla Superchargers се отварят за собственици на електромобили от други марки. Собствениците на Nissan Leaf ще трябва да търсят бързо зарядно устройство със специфичен вид щепсел, наречен CHAdeMO, който не се използва от никой друг нов EV.
Много автомобилни производители казаха, че техните автомобили ще бъдат съвместими с някои Tesla Supercharger от 2024 г. нататък.
Включването на автомобила в електрическата мрежа може да изисква повече физическо усилие, отколкото зареждането на кола с газ, особено ако трябва да влачите тежък кабел, за да стигнете до порта за зареждане на автомобила.
Няма зарядни станции за „пълно обслужване“ и тъй като портовете за зареждане на електромобилите са монтирани на различни места в превозното средство, не всички зарядни устройства са удобно настроени, така че кабелът за зареждане да достига до контакта.
Преди да тръгнете на път, изтеглете приложения, които могат да помогнат за намиране на обществени зарядни устройства. Някои превозни средства имат данни за станции за зареждане, вградени в техните навигационни системи и могат да ви изпратят по маршрут, който включва бързи зарядни устройства.
A Better Route Planner е чудесна алтернатива на приложението за смартфон, която ще ви помогне да планирате пътувания с включени спирания за зареждане. Винаги имайте резервен план, в случай че зарядното устройство не работи или зареждането отнема повече време, отколкото очаквате.
Колко време отнема зареждането на EV? Ако зареждате у дома с типично зарядно устройство от 240 волта, 32 ампера (Ниво 2) отиват между 9 и 13 часа, за да зареди напълно електромобил, който може да измине повече от 320 км. Публично зарядно устройство от ниво 2 е подходящо за случаи, когато хората могат да прекарат няколко часа в ресторант или мол.
Нещата се подобряват с бързите зарядни устройства с постоянен ток, които обикновено могат да заредят батерия от 20 процента до 80 процента средно за около половин час. Суперзарядните устройства на Tesla са дори по-бързи, като скоростта варира според модела, въпреки че много от тях са отворени само за превозни средства на Tesla.
Точно колко бързо се зарежда вашето EV зависи от размера на батерията, колко бързо колата може да поеме заряда, ампеража на веригата и дори времето. На теория зарядните устройства до 150 кВт мощност, могат да добавят до 15 км пробег в минута за някои превозни средства.
Зарядните устройства до 350 кВт мощност, могат да добавят около 32 км обхват в минута, но само ако автомобилът има съвместим щепсел и е проектиран да приема ултра-бързо зареждане.
С други думи, ако карате Ford Mach-E, Kia Niro EV или Chevrolet Bolt – никой от които не е проектиран да приема ултра-бързо зареждане, не си правете труда да търсите зарядно устройство с мощност 350 кВт, защото колата ви не може зареждайте с тази скорост.
Вместо това колата ще ограничи притока на електроенергия въз основа на максималната степен на приемане на автомобила. За примера на Mach-E, това са 115 кВт, което означава, че зарядно устройство от 150 кВт би било достатъчно.
Въпреки че Porsche Taycan или Hyundai Ioniq 5 могат да се възползват от по-бързите зарядни устройства, тези станции могат да бъдат по-трудни за намиране от зарядно устройство от 150 кВт.
В допълнение, големите превозни средства с големи батерии отнемат повече време за зареждане, точно както конвенционалните камиони и SUV автомобили с големи резервоари за гориво отнемат повече време за зареждане.
Експертите отбелязват, че електромобилите се зареждат по-бързо на станции за зареждане с постоянен ток, когато батерията е изтощена и постепенно намаляват скоростта на зареждане.
Има също вариации в скоростите на зареждане между различни местоположения дори в рамките на една и съща мрежа и че зареждането често отнема повече време от твърденията на производителите.
Какво е шофирането на електрическо превозно средство? Повечето електрически автомобили доставят мигновена мощност при тръгване от място, те са плавни и тихи, когато са в движение, което е много удовлетворяващо.
Дори най-достъпните съвременни електромобили могат да ускорят от 0 до 100 км/час, за време което би засрамило всяка „мускулна“ кола задвижвана от ДВГ.
Изживяването при шофиране може да бъде доста по-различно от това на класическия автомобил с ДВГ. Няма трансмисия, която да сменя предавките, а регенеративното спиране при забавяне или движение по инерция, за натрупване на допълнително електричество , започва да забавя колата веднага щом свалите крака си от „газта“.
Обикновено можете да регулирате колко агресивно ускорява EV или колко бързо неговите регенеративни спирачки забавят автомобила.
Много модели предлагат така нареченото „шофиране с един педал“, при което водачът може да ускорява или забавя само чрез модулиране на педала на газта. Въпреки по-високата си тежест, електромобилите обикновено се справят добре при спортно каране, защото батерията е разположена ниско в автомобила и няма тежък двигател над предната ос.
Електромобилите са много приятни за шофиране на писта, дори и без тътена или кресчендото на горивния двигател.
Как температурата влияе на обхвата на EV? В студено време пробегът на EV може да спадне драстично поради ограниченията на химията на батерията и уникалните изисквания за захранване, като например управление на температурата на батерията и кабината.
Студеното време отнема между 25 и 32 процента от обхвата при движение със скорост от 115-120 км/час в сравнение със същите условия съответно при меко и топло време. Преди да шофирате, можете да загреете колата си, докато все още е включена в електрическата мрежа.
По този начин няма да се налага да използвате ценен капацитет на батерията, за да загреете интериора на колата, което би намалило обхвата. Загряването на вашия EV, докато е включен, също ще поддържа батерията топла, което улеснява приемането на бързо зареждане, докато сте на път.
Основни причини за балансиране на колелата на колата и кога е необходимо да се извърши
Може ли Пътна помощ да ви помогне, ако батерията на електромобила ви се разреди? Електрическото превозно средство ви дава много предупреждения, преди да стане това, така че ако не можете да стигнете до зарядно устройство, поне ще можете безопасно да спрете.
Ако ви се случи , много услуги за пътна помощ – включително тези, предлагани от автомобилни производители и застрахователи, ще ви изтеглят до дома (ако не е твърде далеч) или до станция за зареждане. Може дори да ви изпратят мобилно зарядно устройство.
Много нови електромобили идват с най-малко няколко месеца пътна помощ като екстра. Проверете ръководството на вашия автомобил или уебсайта на автомобилния производител, за да видите какво се покрива.
Какво да кажем за хибридите и Plug-In хибридите? Ако чистият EV не отговаря на начина ви на живот, но все пак искате да спестите пари от гориво и да намалите използването на изкопаеми горива, помислете за хибридно или plug-in хибридно (PHEV) превозно средство.
Хибридните превозни средства комбинират батерия, електрически мотор, който задвижва колата при ниски скорости, и двг, който се включва при по-високи скорости, изкачване на хълмове или презареждане на батерията.
Те предлагат значителни икономии на гориво и по-ниски емисии в сравнение с автомобил задвижван от ДВГ, и не е необходимо да бъдат включвани в електрическата мрежа за зареждане. Те обаче не са толкова ефективни, колкото чисто EV със сравним размер.
PHEV могат да работят само с електрическа енергия за разстояние до 80 км. След като батерията им се изтощи, от работа предимно на електричество към работа като обикновена кола и могат бързо да заредят гориво на всяка бензиностанция. Някои PHEV дори отговарят на изискванията за данъчен кредит.