Първият български електромобил – „Пионер“ е създаден през 1967 г.
Електрическият двигател с мощност 6,3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на автомобила е 850 кг.
През 1970 г. пловдивският завод на ДСО „Балканкар“ започва работа по наследника на „Пионер“ – „ЕлМо 70“.
Неговият електромотор вече е с мощност 9 киловата, работи при 80 волта и тежи 65 кг.
Бонусите са важни! 200 лв. Спорт и 1500 лв. Казино
Истинската новост обаче е батерията. По същото време електрическите прототипи на „Ford“ ползват оловни батерии с капацитет 5,75 кВтч. В Япония, „Hitachi“ разработва никелово-цинкови с капацитет.
24,9 кВтч, а българската е цинково-въздушна и е с почти двойно по-голям капацитет – 40 кВтч. Нашата е и значително по-лека от японската – 400 кг срещу 697 кг за продукта на „Hitachi“.
Електромобилът не е много бърз – развива до 60 км/ч. Но за сметка на това пробегът му напълно съответства на днешните стандарти за електромобили – 240 км в реални условия.
Източник: Сп. „Наука и техника“, 1970 г.