Маслото в двигателя падна под минимума, а сте на средата на пътя – какво да правите?

По време на пътуването лампата за аварийно налягане на маслото започна да мига. И в багажника (за късмет!) няма туба с резервно масло за доливане. Експерт обясни какво трябва да се направи в такава ситуация.

Къде отива маслото?

Дори нов мотор може да консумира интензивно масло.

Спомнете си основните причини за горенето на масло от двигателя:

– конструктивни характеристики (намаляване, свръхзареждане);

– тежки условия на работа (офроуд, планински пътища, шофиране с високи натоварвания);

– неправилна поддръжка (масло с грешен вискозитет, лошо монтиран маслен филтър).

В стара кола повишената консумация на масло може да се дължи на износване на части, като бутала и сегменти, неизправности във вентилационната система на картера, теч на уплътнения.

Под минимума – до къде може да стигнете?

Дори при минимално ниво на маслото шофирането е нежелателно, защото това увеличава честотата на циркулацията му и то започва да деградира по-интензивно.

Ако маслото на пръчката е под маркировката MIN, продължаването на шофирането е опасно. Маслената помпа ще започне да поглъща въздух от време на време, частите ще работят в условия на сухо триене и ще се износват по-интензивно. Освен това температурата както на маслото, така и на двигателя ще се повиши.

Какво да налея?

След посещение в сервиза на собственика се дава туба с остатъците от напълненото масло.

Но е по-добре да носите поне един литър туба със себе си – сравнително евтино е, а и не заема много място, а и е по-лесно да излеете съдържанието от него, отколкото от 5-литрова туба.

Няма наличност – какво да правя?

Най-важното правило: поне малко масло е по-добре, отколкото никакво. В критична ситуация няма значение какъв вид масло добавяте – дори за дизел. Но основното е, че трябва да е двигателно масло.

Ако нивото на пръчката е малко под минимума, можете бавно да стигнете до най-близката бензиностанция, където можете да вземете нещо подходящо.

В идеалния случай се нуждаете от масло със същите работни характеристики, каквото е и оригиналното ви масло: SL, SM, SN. Колкото по-далеч е последната буква от началото на азбуката, толкова по-високо е качеството на маслото. А ако не знаете какво е било налято, вземете по-доброто масло.

Марката не е толкова важна – взимаме каквото има. Най-вероятно на бензиностанциите ще намерите продукти на големи местни доставчици.

Вискозитетът при спешни случаи също не играе първостепенна роля. Но наливането на масло 0W20 в стар износен двигател все пак е нежелателно. За „универсално“ се смята масло 5W30 или 5W40.

А ако бензиностанцията е далеч?

Ще трябва да помолите за помощ – в слабо населените места шофьорите са по-склонни да се притекат на помощ. По-добре е да спрете някой камион – професионалистите обикновено имат всичко в запас. В екстремни случаи може да бъдете взети на буксир. И това е добър изход.

Битува мит, че ако ситуацията е абсолютно критична, тогава можете да налеете в двигателя … слънчогледово масло от най-близкия смесен магазин! Има случаи, когато литър и половина слънчогледово масло, излято в двигателя, наистина помага да стигнете до магазина и автосервиза със скоростта на костенурка.

Ние обаче ви препоръчваме въобще да не се опитвайте да правите такива експерименти – дори като инструмент за най-краен случай.

Съвет за после

Ако всичко приключи добре, тогава не забравяйте да смените напълно маслото, в което е добавено нещо „чуждо“. В същото време не забравяйте да разберете каква е причината за спада на нивото му.

И след това си сложете в багажника поне литър от необходимото масло. Впрочем, всеки, който някога е изпадал в подобна ситуация, ще го направи, и без да му се напомня.

Коментар на експерта:

– По правило доливането на моторно масло, не повече от 10%, не води до загуба на свойствата му. Но е препоръчително да използвате моторни масла от същия производител, тъй като те имат подобни свойства.