Случва се по-често, отколкото много хора си мислят – когато зареждат, водачите използват грешен пистолет на помпата.
Това може да има фатални последици за технологията. Обществото за технически мониторинг GTÜ предоставя информация за възможните последствия, ако в резервоара потече неподходящо гориво, пише auto-press.
„Объркването на бензин и дизел може да ви бъде скъпо“, подчертава Франк Райхерт, ръководител на корпоративните комуникации в GTÜ – „В най-лошия случай биха възникнали разходи от няколко хиляди евро.
– Първо правило за поведение при подобна случка е – незабавно спрете процеса на зареждане с гориво, ако забележите злополуката по това време.
– Следващата стъпка – бутнете колата настрани, без да стартирате двигателя. Защото дори само подаване на контакт може да доведе до повреда, а опитът за запалване още повече.“
Персоналът на бензиностанцията познава специални фирми, които изсмукват негодното гориво със смукателни устройства. Автомобилните клубове също могат да помогнат. Тази процедура обаче струва време и пари. Но обикновено може да предотврати по-големи щети.
Опитът за стартиране след неправилно зареждане има различни ефекти. Бензиновият двигател вече няма да стартира с дизел в резервоара и скоро ще спре. Причината е че дизелът се пали много по-зле от бензина. Запалителната искра не успява да предизвика експлозия на сместа.
Неконтролираното изгаряне може да доведе до дефекти в двигателя, а също така може да се повреди катализаторът или ламбда сондата. Бързото действие тук помага – след източване на дизела и наливане на бензин, двигателят трябва да стартира отново и след кратко време да работи както обикновено.
„Зареждането на дизелов автомобил с бензин е много по-критично за технологията“ – казва експертът на GTÜ Марко Ойлер – „За съжаление, това се случва много по-често, отколкото обратното. Причината е проста – накрайникът на бензиновия пистолета има малък диаметър и лесно се вписва в гърловината за пълнене на дизелов автомобил.“
Обратно, рядко се използва по-дебелата дизелова дюза за пълнене на бензинов резервоар заради по-тясната гърловина. В бензиностанциите знаят от опит, че някои шофьори на автомобили под наем, например, добросъвестно зареждат бензин в дизелови автомобили.
Защото съвременните дизелови двигатели работят толкова тихо и с малко вибрации, че водачите им дори не забелязват, че карат с двигател с компресионно запалване. В съзнанието си мнозина пренебрегват информацията за горивото до гърловината на резервоара.
Ето как трябва да действат шофьорите, ако попаднат в критична ситуация на аквапланинг
Ако бензинът попадне в дизеловите тръбопроводи или дори до инжекционната помпа за високо налягане, съществува риск от повреда на горивната система. Внимание – в много съвременни автомобили горивната помпа се включва веднага щом се отвори вратата на водача, за да се улесни бързото стартиране.
Но бензинът в дизеловата система разрушава смазочния филм, който предпазва и охлажда инжекционната помпа. Металните стружки са възможна последица, която може да повреди цялата инжекционна система.
В допълнение към помпата за високо налягане, това включва също инжектори, горивопроводи и резервоар. След това много системни компоненти трябва да бъдат сменени в специализиран сервиз срещу съответно висока сметка.