Електрическите превозни средства се представят много различно в зависимост от модела при първата им обща проверка. Това показва специална оценка на актуалния доклад на TÜV на четирите особено популярни е-модела – BMW i3, Nissan Leaf (ZE1), Renault Zoe и Tesla Model 3. Основните дефекти има в спирачките, късите светлини и окачването.
„С нарастващите цифри на продажбите през последните години все повече и повече електрически превозни средства се докарват в тестовите центрове на TÜV.
– Това ни позволява да оценим техническата безопасност на избрани електрически автомобили“, казва д-р Йоахим Бюлер, управляващ директор на асоциацията TÜV, цитиран от auto-press.
С Renault Zoe електрическо превозно средство влезе за първи път в „TÜV Report 2023“ благодарение на достатъчно големият им брой по пътищата. Докладът включва резултатите от 9,6 милиона основни проверки.
В класа на превозните средства на възраст от 2 до 3 години, 5,3 процента се провалят на теста TÜV със „значителни дефекти“ и трябва да бъдат представени отново след ремонта. Процентът на неуспехите на Renault Zoe от 5,3 процента е точно средният от 130-те тествани автомобила в тази възрастова група.
По-специално проблемите в носачите, напречните щанги и съединителните щанги са очевидни. За работата на спирачния педал също има оплаквания по-често от средното. „Дефектите в спирачките се срещат с честота над средната при всички изследвани електроавтомобили“ – казва Бюлер.
Една от причините за това е рекуперацията, която се използва за възстановяване на спирачната енергия в електроколите. Облекчаването на работата на спирачките в зависимост от стила на шофиране може да доведе до намаляване на коефициента им на триене.
Шофьорите на електромобили трябва редовно да спират рязко, за да регенерират спирачните накладки и по този начин да поддържат пълната им спирачна мощност.
Nissan Leaf се представя по-добре от средното с ниво на дефекти от 4,3 процента. При японците късите светлини и спирачните дискове също са във фокуса на проблемите. Резултатът поставя Leaf в горната третина на класацията за превозни средства на две до три години.
За разлика от това, BMW i3 се озова в долната трета с процент на отказ от 5,9 процента. Както и при Leaf, късите фарове и спирачните дискове на i3 са тези, срещу които експертите възразяват с над средния брой оплаквания по време на теста.
В дъното на квартета е Tesla Model 3. 8,9 процента от тестваните автомобили не преминават първата обща проверка.
Освен дефекти в късите светлини и фаровете за мъгла, спирачните дискове на Модел 3 също имат дефекти по-често от средното за всички проверени автомобили. Същото важи и за окачването на мостовете.
Много електрически превозни средства са по-тежки от сравнимите модели с двигатели с вътрешно горене поради батерията. Това често специално натоварва с повече напрежение окачването.
Досега високоволтовите батерии в електрическите автомобили са били подлагани само на визуална проверка.
Това не е достатъчно и разпоредбите за основната проверка ще трябва да бъдат допълнени от допълнителни специфични тестови точки за безопасността на електроколите и наред с други неща, ще трябва да се проверява безопасността на електрическите превозни средства при високо напрежение.