Автомобилните производители често работят по проекти, които никога няма да видят бял свят. Някои достигат етапа на концепцията или дори прототипа… преди по-нататъшното им развитие да бъде изоставено. Най-често причината за това е ниската рентабилност.
Компаниите не обичат да говорят за подобни проекти и да ги пазят в тайна.
Но понякога производителите изведнъж решават да говорят за задънените си развития.
Renault дори веднъж организира изложение, посветено на подобни разработки, което се провеждаше от 15 декември 1972 г. до средата на февруари 1973 г. в известния салон на Renault-Élysées (както тогава се нарича дилърството на Atelier Renault, разположено на Шанз-Елизе).
Сред тях имаше миниван, изпреварил времето си, купе, базирано на моделите R16 и R4. Почти забравени днес, тези прототипи бяха героите на статии в списание L’argus.
Проектът 108, който се появява през 1948 г., прилича на 4CV. Подобно на „Четворката“, двигателят на автомобила е разположен отзад. Автомобилът трябваше да надгради зашеметяващия успех на 4CV, като предложи повече мощност и просторен интериор. Но купувачите на по-големи коли искаха автомобил с багажник отзад и двигател отпред. И проектът трябваше да бъде прекратен.
Renault Projet 108 и 118
По-късно се появява проект 118 от 1965 г. Той трябваше да надгради успеха на Renault 4, произвеждан от 1961 г. насам. Каросерията на автомобила е разработена от италианската компания за каросерии Ghia. Надпреварата за серийно производство обаче се печели от друг дизайнерски проект на собственото дизайнерско бюро на Renault. Така през 1968 г. се появява Renault 6.
Renault Projet 118
Проекти 600 и 900 несъмнено са най-изумителните от всички. Те се появяват съответно през 1957 и 1959 година. Тези концепции могат да се считат за предшественици на минивановете Espace или Scénic.
Renault Projet 900
Разработчиците са искали да оптимизират вътрешното пространство. В същото време двигателят е изоставал от тази концепция и е заемал много място. Днес, когато се гледа отстрани, е лесно да се обърка къде е тази кола отпред и къде отзад. Сред минусите на колата е липсата на багажник и неудобната позиция на шофьора зад волана. Тези недостатъци са коригирани в проекта 900. Но шофьорът остава незащитен в случай на инцидент и разработчиците на Renault се отказват, погребвайки проекта.
Renault Projet 114, 115 и 900
През първата половина на 60-те години са разработени още три проекта – 114, 115 и 117. Project 114 е гранд турър с предно и задно предаване. Под дългия капак може лесно да се скрие мощен шестцилиндров двигател. Но ръководството на Renault предпочита по-достъпния и иновативен семеен автомобил R16 – първият хечбек, който излиза през 1965 година.
Renault R16 Coupe
Между другото, на същата платформа, още преди появата на R16, през 1963 г. е разработен прототип на 115 – купе с прибиращ се покрив (купе-кабриолет). Каросерията му почти нямало общи части със седана. Разходите обаче за производство на такъв автомобил са били твърде големи за пазарната ниша.
Що се отнася до проекта 117, по-късно се оказва моделът R12, който се появява през 1969 година. Самият прототип от 1965 г. обаче е много странен и има тенденция към асиметрия: три фара отпред и резервно колело в лявата половина на багажника.
Renault Projet 117