Продажбите на електромобили у нас расте, като само през изминалата година са регистрирани над 1000 нови автомобила, което е ръст от над 130 на сто. Това заяви председателят на УС на Индустриален клъстер “Електромобили” Илия Левков.
При това интересът на потребителите и ръстът на сделките не се дължат на стимули от страна на централните или местни власти, защото такива почти няма, посочи експертът. Увеличението би било още по-голямо ако не беше забавянето с близо година на доставките, посочи той.
Левков е категоричен, че поскъпването с 30 на сто в цената на електромобилите за година е спекулативно, тъй като не може да бъде обосновано с разходите за транспорт или цените на суровините.
“Автомобилните производители в Европа закъсняха с въвеждането и производството на електрически модели и тези, които не наваксат пропуснатото, няма да съществуват дълго време заради натиска от Tesla и компании като VW и Mercedes.
Въпреки бавното въвеждане на електромобили VW вече отчита през 2022 г. леко предимство на пазара в Германия пред Tesla”, обясни Левков пред Bloomberg TV Bulgaria.
Председателят на УС на Индустриален клъстър “Електромобили” посочи, че у нас има заделени средства за стимулиране на покупка на електромобили, но системата е сбъркана.
“Това е Националният доверителен екофонд – парадигмата там трябва да се обърне – най-добре е това, което те дават като стимул, независимо дали са общински или държавни институции, да бъде първоначалната вноска, а банкови и лизингови институции да продължат финансирането на тази покупка или ползване, за да може потребителят да плаща месечните такси. Тогава нещата ще се оправят”, коментира Левков.
Според него технологиите в производството на батерии за електромобили ще продължат да се развиват. Например все повече навлизат графеновите технологии. Лидер в производството според него ще остане Китай.
Ако се решат проблемите със съхранението голяма роля в бъдещото автопроизводство ще играят и автомобилите на водород, посочи още Левков.
Продажбите на нови електрически автомобили през изминалата година е рекордно и за Европа, като на Стария континент са продадени 2,59 милиона броя коли показва проучване на консултантската компания JATO Dynamics.
В броя на сделките са включени както електрическите превозни средства, така и плъгин хибридите и моделите с водородни горивни клетки.
Ръстът в броя на продажбите спрямо 2021 г. е с 15 на сто, а спрямо 2020 г. – с 92 на сто. Вече близо всяка четвърта сделка за покупка на нов автомобил в Европа е за електрически такъв. Най-много електрически коли купуват в Норвегия, Швеция, Нидерландия и Дания.