И третият голям телеком у нас – A1, вдига месечните такси заради високата инфлация. Индексацията е на основание общите условия и ще засегне по различен начин потребителите в зависимост от това какви услуги използват.
За тези с такси между 7 лв. и 25 лв.
ще има индексиране с размера на средногодишния индекс на потребителските цени на НСИ за 2022 г. – 15,3%. За абонатите, които плащат над 25 лв. увеличението ще е с 2 лв. с ДДС за всяка услуга.
При бизнес плановете подходът е следният: при такса до 25 лв. без ДДС – индексиране с 15,3%, а при по-високите планове – с 2 лв. без ДДС.
На практика това означава, че увеличението ще е по-голямо за хората и фирмите, които към момента са плащали по-малко, докато за скъпите планове ръстът в някои случаи ще е с едноцифрен процент.
Мярката няма да засегне абонатите на социални планове, тези с такси до 7 лв., както и индивидуалните потребители на предплатена услуга. От A1 посочват, че това е техният „подход към хората в уязвима ситуацията“ и „близо 1 000 000 услуги няма да бъдат засегнати от индексацията“.
Промяната ще бъде отразена във фактурите, издадени след 1 март.
Защо се налага?
От A1 посочват, че мобилният трафик през мрежата им се е увеличил с 63% през 2022 г., като инвестициите в инфраструктурата, която го пренася, регулаторните такси и платеното за честотен ресурс са приблизително 420 млн. лева за две години.
„Непрекъснато инвестираме в инфраструктурата, която е нужна за развитието на дигиталното общество и технологии, но голяма част от нашите разходи се увеличават дори с по-високи темпове отколкото инфлацията в страната“, пишат от телекома, като подчертават, че общите разходи за фиксираната и мобилната мрежи са скочили с 21%.
И допълват: „Според официалните данни на НСИ за изменението на цените в потребителската кошница, тези на мобилните и фиксирани услуги не само не са се увеличили, а са намалели съответно с -3,2% през 2021 г. и -0,5% през 2022 г. въпреки покачващата се инфлация.
Това означава, че, за разлика от електроенергията или горивата, например, за по-ниска месечна такса получавате много повече – минути, мегабайти, скорост, допълнителни дигитални услуги“.
Какво направиха другите
Vivacom индексира абонаментните си такси още на 5 януари. Така от началото на този месец цената на месечния абонамент беше увеличена с до 2 лв. с ДДС за всяка основна и допълнителна услуга, като има изключение за плановете, използвани от хора с увреждания.
На 18 януари последва и Yettel. Телекомът от февруари вдигна месечните абонаменти за мобилни услуги с 15,3%.
От „Булсатком“ обявиха, че няма да индексират таксите си.
Законно ли е?
Щом индексацията на цените на мобилните услуги е в общите условия на договора на хората с мобилния оператор, потребителят няма право да прекратява договора без неустойки, коментира Мария Бончева от Комисията за регулиране на съобщенията в парламентарната комисия по икономическа политика и иновации.
Комисията за защита на потребителите не може да влияе върху ценообразуването, тя само контролира неравноправни клаузи и се произнася за нелоялни търговски практики като сама по себе си индексацията не изкривява поведението на потребителя, заяви председателят на КЗП Стоил Алипиев, цитиран от БТА.