Докъде се докараха: Западняци изкупиха трошките от родните автокъщи

Хора от Западна Европа все по-често купуват стари коли от България заради липсата на нови при тях. Това признаха пред „Телеграф“ продавачи от най-големите автоборси у нас в Дупница и Горубляне.

„Изнасяме по 4-5 автовоза през летните месеци само към Италия, има и много клиенти от Германия, Испания, почти цяла Европа“, коментира собственикът на най-оборотната автокъща в Дупница.

Причината е, че покрай пандемията и последвалата криза с войната в Украйна производството рязко се сви, недостигът на нови автомобили е осезаем и се чака повече от 12 месеца.

„При тях не си продават старите коли, каквото има при нас, е купено преди повече от две години. Хубавите са продадени, останали са само такива, към които е нямало интерес. Ако внесем в месеца една- две коли, то за същото време изнасяме по четири“, призна търговец.

По-бързо

Повечето клиенти от чужбина си намират автомобили през специализираните сайтове за продажба в интернет. Поръчват си ги директно от джамбазите и те им ги изпращат по заявка. „Става по-бързо, защото ние пълним един автовоз за двайсетина дни, а ако чака за нова, чака с месеци“, коментира продавач.

Друг го допълва, че много често продаден автомобил намира стария си собственик и си го изкупува обратно. „Вижда си го в обявата в сайта, познава си го, обажда се и пак си го купува, а го е продал преди две години“, обясни джамбазинът.

Търсене

В момента най-голям внос на стари коли е от Франция. Като пристигнат в България, те се ремонтират с много по-евтини части, освежават се, често им се свалят и километрите. След това се продават за повече пари. Чести клиенти са италианците, които вече се конкурират с гърци и македонци – традиционни потребители на употребявани коли от нашия пазар. Конкуренцията в България на старите коли повишава търсенето, а предлагането е малко, което допълнително ги оскъпява.

„Харесах едно пежо, което преди 5 години ново в магазина струваше 35 000 лева, сега ми искат същите пари за него на старо и по километраж на 150 000 км. Това е спекула“, ядосва се пък един от малкото клиенти, дошли да оглеждат за някое подходящо возило на старо.

„Българите избягват в последно време да купуват. Идват, виждат цените, цъкат с език и си тръгнат. Но и ние нямаме избор. То миналата година нафтата беше 2 лева, но сега е над 3. Всичко поскъпна“, оправдава се търговец.

Скок

От автоборсите признават, че само за последните 6 месеца колите втора ръка при тях са поскъпнали с 15%. В сравнение със същия период на миналата година дори при някои модели има скок от 30%. Цената се определя и от възрастта на автомобила, марката и пробега, но във всеки случай замяната на осемгодишна кола за по-нова двегодишна например вече не е толкова изгодна сделка, колкото беше доскоро.

„Хората започнаха да се въздържат от подобни замени. Един читав опел, който преди година беше 3000 лева, сега не пада под 5000 лева“, дава пример продавач от Горубляне, където се продават по-евтини автомобили, доскоро достъпни и за най-бедните клиенти.

Повишаващите се сметки за ток и общата инфлация държат хората далеч от покупки на автомобили в цяла Европа. В момента към България пътуват много по-често употребявани автомобили на възраст между 15 и 20 години, които не отговарят на стандартите за емисии Евро 4 и не могат да се карат почти в никой от големите градове в Западна Европа.

„Евтините дизели от Германия са най-търсени у нас, но ги изкупиха, останаха трошките“, призна продавач на предимно немски возила.

Нови взимат без претенции

Липсата на нови автомобили и дългото чакане за доставката им направи клиентите им много по-малко претенциозни. Дилъри от големите вносители признават, че все по-рядко търсещите нова кола изискват да е определен обем двигател, дали да е бензин или дизел. А пък почти никой няма претенции за цвят, тапицерия и различни нива на оборудване. „Просто искат да е нова и да е на прилична цена, а такива автомобили стават все по-голяма рядкост“, обясни дилър.