Растящите цени на горивата и по-специално на бензина стряскат повечето шофьори не само в България, но и в много други държави. Освен, че трябва да плащат повече, автомобилистите трябва да внимават и за качеството на бензина, който сипват. В подобни кризи се появяват много спекуланти, които предлагат горива на по-ниска цена, то те са със съмнително качество. Ето 6 факта за бензина, които могат да бъдат от ползва в подобна ситуация, пише Факти бг.
Бензинът има чувствителност
Това е технически термин, а не литературна алегория. Основната характеристика на бензина е неговото октаново число (OC). Колкото по-високо е, толкова по-добре бензинът издържа на детонация. Този брой се измерва по два метода – двигателен и изследователски.
Изследователското октаново число (research octane nomber, RON) винаги е по-високо от моторното октаново число (motor octane nomber). И именно разликата между тях се нарича „чувствителност на бензина“ (от английски – fuel sensitivity). Колкото е по-ниска тя, толкова по-добре.
Моторният метод на измерване е по-твърд, като имитира движението по магистралата. А изследователският е по-подходящ за градско шофиране. По този начин, колкото по-ниска е чувствителността, толкова по-висока е детонационната устойчивост при всякакви работни условия. Любопитно е, че бензин A92 превъзхожда по чувствителност както A-95, така и A-98.
Бензинът не се разваля със захар
В старата френско-италианска комедия „Глупакът“ с Луи дьо Фюнес и Бурвил недоброжелател изсипва пакет захар в резервоара за бензин на колата на съседа. Лепкавата маса трябва да запуши горивните тръби и филтрите, като във фирма това поработи. Един прост експеримент обаче показва, че захарта не се разтваря в бензин.
При шофиране парчетата ще се превърнат в купчина гранулирана захар, но тя също ще лежи на дъното на резервоара.
Единственият шанс захарта да развали нещо е да се смеси с вода, която винаги присъства в резервоара, макар и в малки количества. Но и тогава последствията няма да бъдат ужасни.
Бензинът може да замръзне
Само че точният отговор на въпроса „кога“ не е посочен нито в едно ръководтво. Приблизителната точка на замръзване е известна – при -70 ° С. В същото време бензинът се сгъстява, но не едновременно, а на фрагменти, след което следва кристализация.
Нещо друго обаче е по-любопитно – от двигателя, поне според действащите стандарти на производителите, не се изисква да работи при температури от под минус 25-30° С. Следователно два пъти по-и.високата стойност за точката на замръзване на бензина е повече от достатъчен показател.
Европейският бензин се отличава от американския
В САЩ октановото число на AKI (индекс против детонация) се дефинира като средноаритметично между RON и RON. И ако инструкциите за американска кола показват употреба на бензин A-91, тогава в Европа тази кола трябва да бъде зареждана с А-95. Съответно, американският стандарт A-93 е равен на A-98.
За бензин се харчат най-много пари
Всеки ден само американците харчат около милиард долара за бензин. Това обаче не е изненадващо, тъй като бензинът прави най-големия оборот в света сред потребителските стоки. А на второ място е… кафето!
Бензинът се разваля
Съвременните бензини губят първоначалните си качества дори по-бързо от предишните горива, използващи тетраетил олово. Според съвременните разпоредби, гаранционният срок за съхранение на бензин от всяка марка е 1 година от датата на производство.
Няма разделение по октанови числа и климатични зони, но това не винаги е било така. Любопитно е, че преди около 40 години справочниците съобщават, че срокът на годност на бензина от А93 до А98 е 24 месеца за северната зона, 18 месеца за средната зона и само 6 месеца за южната зона.