Инфлацията е най-голямото предизвикателство пред бизнеса. Имам 18 г. опит в търговията на дребно, лично разписвам всяко увеличение на цените на стоките в Билла България. Такова поскъпване на храните не съм виждал в моята практика.
Коментарът е на Вигинтаc Шапокас, който от есента на миналата година е изпълнителен директор на „Билла България“, информира „Стандарт“.
Млечните продукти са поскъпнали с 10%, хлябът – с 12, маслото – със 17, яйцата – с 19, плодовете и зеленчуците с 30, олиото – между 7 и 13% през първите два месеца на годината, а от началото на март доставчиците са обявили 70% по-висока цена. Освен при храните, голямо увеличение има и при перилните и почистващи препарати /15-20%/, като за март то е стигнало дори 40%, както и при групата на салфетките и тоалетната хартия /25-30%/.
Инфлацията е по-висока от продажните цени в Билла, каза Вигинтаc Шапокас. По думите му, търговската верига покрива част от поскъпването с промоциите на стоки, които прави – те имат 50% дял. Намалени са цените на 1000 продукта в 14 магазина.
„Правим всичко възможно да ограничим повишението, като се опитваме да убедим доставчиците да не вдигат цените. Някои от тях обаче казват – ако не желаете по-високата цена, не можем да работим с вас. Домакинствата обаче разполагат с определени бюджети за покупка на храна. При скок на цените те просто ограничават обема. Ако цените продължават да растат, потреблението ще се намали и това е лошо и за доставчиците, и за търговците. И означава съкращения на работни места“, каза Шапокас.
В определени градове с по-малка покупателна способност е започната инициатива в подкрепа на местни производители, като се разширява асортиментът на български стоки. През първото тримесечие на 2022 г. се отчита позитивна промяна в категориите „Свежи продукти“ – плодове, зеленчуци и месо заради промоциите.
Мениджърът посочи причините за галопиращите цени, като първата е скокът на тока. Дори и за Билла България е трудно да си плаща сметките. Ако за първото тримесечие на 2021 г. те са били 2,8 млн. лева, то за същия период на тази вече са 5,3 млн. лв. „Ако нямаше компенсации от държавата за тока, цените на стоките щяха да са още по-високи“, изтъкна Шапокас.
Като второ предизвикателство пред бизнеса той посочи войната в Украйна, която предизвиква затруднения по логистичната верига, както и недостиг на основни суровини и продукти. Едно от изненадващите затруднения е липсата на стъкло – бутилки и буркани, каза изпълнителният директор.
За истерията с олиото разказва, че предвиденото количество за цялата седмица на валидността на промоцията, планирана 3-4 седмици по-рано, е било изчерпано за 3 часа. Но хората, след като са се запасили, повече не са купували и това е показал резултатът в края на месеца – продажбите са били същите. Шапокас каза, че на пазарите в различни места на Европа се създават различни страхове – например в Испания изкупували панически млякото, защото се притеснявали, че заради скъпия фураж кравите ще бъдат изклани. Той обаче не е привърженик на ограничения в броя на стоките, които може да купи един клиент.
Шапокас коментира идеята да се въведе таван на цените на някои основни стоки така: „Отношението ми е негативно, защото увеличението на цените не е приумица на супермаркетите. То се формира от повишените цени на енергията, на заплатите и т.н. Ако сложат таван на тока, ако захлупят с таван войната – да има и таван на цените“.
За 2021 г. компанията отчита 996 млн. лева оборот, което е 3,86% ръст спрямо 2020 г. и с 3,6% увеличение на клиентите. Финансовите резултати за първото тримесечие на 2022 спрямо същия период на 2021 г. сочат 12,41% ръст и 10% увеличение на клиентите. Реновирани са 10 обекта, открити са 11 нови магазини и 340 работни места. Започналото през миналата година навлизане на веригата в по-малки градове като Панагюрище, Пирдоп, Стамболийски и Банско продължава и тази година. Обекти ще бъдат отворени в Първомай – още след Великден, в Карлово, Троян и Смолян. В 10 нови и обновяването на 5 съществуващи магазини ще бъдат инвестирани 32 млн. лв. Планирано е разкриването и на 300 работни места.
Ще продължи и дигитализацията, като се предвижда до 97 (при 37 сега) да се увеличат магазините, в които има стоки с електронни етикети и до 30 (26 сега) – тези с каси на самообслужване. В България са по-малко хората, които ползват каси на самообслужване – 25-30% от клиентите в магазините, които са в моловете и 10-15% в тези извън София. Като това са предимно хора с малко покупки. В Естония половината клиенти избират този начин.
Заради двойно увеличените сметки за ток компанията планира да инвестира и във фотоволтаици за 29 от обектите си. 15,6 млн. лева е инвестицията, предвидена за въвеждането на каси на самообслужване, електронни етикети и фотоволтаици.
Мениджърът каза още, че Билла България има планове за развиване на онлайн търговията. Веригата не го е направила досега, защото според Шапокас този пазар в България все още не е достатъчно развит, а София формира 90% дял в него.