Историята на пневматичните гуми датира от 1887 г., когато Джон Бойд Дънлоп, шотландец, работещ в ирландския град Белфаст, купува на малкия си син триколка.
А за да не може детето да повреди с тесните колела добре поддържаните пътеки в семейната градина, било необходимо да се намали натискът на колелата върху земята.
За целта Джон изработил дървен диск с размери, съответстващи на размера на предното колело – с широка джанта и вдлъбнатина за маркуч.
След това взел материал, който обикновено се използва за медицински престилки, поставя в него маркуча във вид на тръба и го залепва с лепило.
Той поставя получения обръч на джантата на колелото и го заковава на дървото. След това вкарва въздух в тях през залепеното парче тънка тръбичка. Така се ражда идеята за пневматична гума.
Според патента, получен от Дънлоп, към металната джанта на колелото е прикрепена надуваема гумена камера. Това се осъществява с гумено покритие, което по същество образува каркаса на гумата.
На снимката: Първата пневматична гума
Производството на пневматични гуми започва още през следващата година в предприятие в Дъблин, основано от самия Дънлоп и Дю Крос.
Компанията се нарича Pneumatic Tyre and Boot Cycles Agency. През 1896 г. е основана друга компания Dunlop Pneumatic Tyre Company. Въпреки названието, обаче, самият Дънлоп вече не работи там. Той се оттегля от бизнеса и придобива земеделска фирма в Австралия.
Въпреки това гумите продължават да се произвеждат и усъвършенстват. През 1890 г. инженерът Чилд Кингстън Уелч отделя камерата от покритието и използва телени пръстени, за да закрепи гумата към джантата. По-късно, за да може гумата да пасне по-добре на джантата, в центъра на джантата са направени вдлъбнатини.
Първоначално пневматичните гуми се използват за велосипеди. Но кога са се появили в автомобилите?
През юни 1895 г. се провежда автомобилно състезание Париж – Бордо – Париж с дължина 1200 км. От 22-те автомобила, участващи в състезанието, само 8 достигат финала в Булонския лес.
Сред тях е и автомобил Peugeot с пневматични гуми Michelin. Шофьорът е Андре Мишлен, който заедно с брат си Едуар произвеждат по това време велосипедни гуми.
Той пристига предпоследен: честите пробиви на гумите били неприятни. По онова време по пътищата имало много гвоздеи от конските подкови.
И така, какво е допринесло използването на пневматични гуми за автомобилите? Те не само правят шофирането по-удобно за пътниците. Факт е, че при движение по неравните пътища по онова време механизмите на автомобилите с твърди гуми са били подложени на големи удари.
С увеличаването на теглото и скоростта на автомобилите амортисьорите ставали все по-големи. Поради тази причина шасито трябвало да бъде подсилено и съответно по-тежко.
Ето защо пневматичните гуми помогнали да се намали теглото на автомобила и да се удължи животът му, както и да се увеличи скоростта. Пневматичните гуми също така осигуряват по-добро сцепление и съответно по-голяма безопасност.
Харесайте и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!