Преди дни стана ясно, че данни на колата на бившия финансов министър Владислав Горанов са били клонирани и с тях автомобил от същата марка и модел е регистриран в Русия, а след това откраднат и обявен за издирване в системата на Интерпол.
Можем ли да се предпазим от това да се окажем собственици на коли-близнаци – темата в „Денят започва“ коментира Филип Лазаров, автомобилен експерт.
Т.нар. клониране се прилага най-често при крадени автомобили, които се изнасят зад граница.
Клонирането означава създаване на абсолютно копие, близнак на оригиналния автомобил.
Това включва марка, цвят, документи, регистрационни табели, пренабиване на номера на рамата. Това, което пише в талона на единия, го пише и в талона на другия. Правят го хора, които разбират от тези неща и е абсолютно незаконно, обясни експертът.
За клонирането на автомобила трябва предварителна подготовка, това си е като един занаят, допълни той.
Според експерта това не е нещо тайно, скрито и полицията е запозната с тези неща.
Няма как да предполагаме, че колата ни има клонинг, защото без да сме направили нищо, близнакът може да се движи например в другия край на страната и когато стане ПТП, ще ви извикат вас, обясни Лазаров.
Лошото е, че това няма как да се предотврати, затова ако купувате нов автомобил, задължително се минава през КАТ, допълни експертът.
Перфектният клонинг на автомобил може да се създаде и за два часа. Не е толкова сложно да се направи копие – сменяш номерата, слагат се лепенки, защото предварително се знае на кой автомобил се прави близнак.
Според експерта обаче в България практиката за клониране на автомобили не е толкова разпространена. Той посъветва задължително да си купуваме автомобил с проверена история, а хората с по-нисък бюджет да не се притесняват, защото обикновено клонинги се правят на скъпите автомобили.