Зимата дойде: Какво да правим с антифриза

Започна ежегодната Акция „Зима“, която има за цел да напомни на водачите, че е дошло време да подготвят автомобилите за влошените пътни условия в следващите месеци. Част от подготовката включва закупуването на антифриз, пише страницата на СБА.

Основната му функция е да не позволява замръзване на охлаждащата течност, когато външните температури станат отрицателни. Превозните средства с течно охлаждане имат нужда от антифриз, за да могат да работят безпроблемно в студа.

 Как работи антифризът?

Има различни видове антифриз – веднага ще ги познаете заради различния цвят. Розово, червено, синьо или зелено – те правят едно и също:

  • Не позволяват замръзване на охлаждащата течност
  • Позволяват на охлаждащата течност да пренася излишната топлина от двигателя
  • Разпръсква охлаждащата течност през радиатора
  • Поддържа двигателя в оптимална работна температура
  • Охлаждащата течност работи, за да предотврати прегряване на двигателя, но когато той работи. Когато той е изключен обаче, охлаждащата течност остава в покой и температурата пада. В този момент антифриза започва да действа като предотвратява замръзване и разширяване на водата. Това е много важно защото, ако охлаждащата течност се разшири, може да се стигне до проблеми като: течове, изкривена или спукана глава на двигателя, при по тежки случаи.

    Антифризът обаче има и друга цел – да сработва като смазка за вътрешните части на двигателя. Много двигатели са изработени от стомана или алуминий. И двата материала са склони към корозия, вследствие на вода. Това е причината охлаждащата течност да съдържа химикали, които действат превантивно. Тази защита включва и водната помпа, а това е важно защото често именно тя е разположена на много неудобно, недостъпно място, което завишава стойността на ремонтните услуги, ако се наложи нейната подмяна.

    Как да изберем измежду различните видове антифриз?

    Като много други продукти и при антифриза съществуват разлики, между които можем да правим свободен избор като потребители. Видът зависи от съставките, които стоят в основата. Двата най-често срещани видове използват:

    • IAT – технология за неорганичните добавки
    • OAT – технология за органични киселини

    Към какво да се насочите зависи от автомобила, но при неправилен избор може да не разполагате с най-добрите защитни свойства. А от това може да пострада двигателя, което да се изрази в преждевременно износване или друга повреда. Затова, преди да закупите антифриз направете справка – с ръководството на колата, в сервиз или специализиран магазин.

    Как да проверите нивото на охлаждащата течност и да я смените, когато трябва?

    Ако сте млад шофьор, ето двата най-често срещани начина да направите проверката:

  • Системи с резервоар. Той позволява нивото на охлаждащата течност да се променя при нагряване, но без да се излива от течността. Проверката в този случай изисква да:

    • Оставите двигателя да се охлади напълно – системата работи под налягане при употреба, а така няма да можете да установите реалното състояние
    • Направете справка с наръчника на колата – трябва да намерите позицията на резервоара, който трябва да се намира около двигателя, често над арката на едно от колелата
    • Отворете капака, установете мястото на резервоара. Забележете, че отстрани на контейнера трябва да има маркировка указваща минимална и максимална стойност. Вижте какво е количеството на охладителната течност.
  • Системи без резервоар – при тях има съд за преливане, в който да премине водата, но без възможност тя да се върне в двигателя.

    • Подобно на системите с резервоар трябва да оставите двигателя да се охлади
    • Вдигнете предния капак и намерете радиатора – спрямо двигателя той се намира отпред, но ако срещате затруднения с устройството на колата, използвайте ръководството.
    • Използвайте парцал и внимателно разхлабете капачката в горната част на радиатора. Ако сте прибързали и не сте изчакали достатъчно двигателя да се охлади ще се отдели пара. Бъдете внимателни!
    • Когато премахнете капачката, погледнете в радиатора – охлаждащата течност трябва да бъде отгоре.
  • Но ако течността е под минимума ще трябва да долеете или по-добре – да източите системата и цялостно да смените охлаждащата течност. Ако знаете с какъв антифриз е автомобила и на колко градуса замръзва, може да долеете ако нямате антифриз, дестилирана вода. Не сипвайте вода от чешмата, защото може да е твърде варовита и да засилите процеса на окисление и да си навлечете проблем. Ако се затруднявате – потърсете механик, чийто услуги не би трябвало да ви костват големи финансови средства, тъй като работата не изисква много време и усилия.

    В случай, че искате да направите това сами, обърнете внимание на следното:

    • Повечето модерни автомобили имат напълно запечатани системи. Това означава, че охлаждащата течност трябва да се подменя само при теч. Такъв ли е случая при Вас?
    • Различните видове антифриз не бива да се смесват. Това може да има неблагоприятен ефект върху автомобила.
    • Не отваряйте разширителният съд, когато автомобила е загрял
    • Течността се събира в контейнер и не се изсипва на улицата/пътя

     

     

    ️Важно! ️
    Течността е силно отровна така както към вас, така и към всички останали организми!