Как Peugeot 205 удари жестоко по продажбите на Volkswagen Golf GTI

Младото поколение шофьори от 80-те години на миналия век жадуваше за мощни хечбеци. В суровата конкурентна борба за новите купувачи бяха се впуснали и немците с мощния си Volkswagen Golf GTI и французите, представили много сполучливия Peugeot 205 GTI.

Смяна на епохи 

80-те години на миналия век бяха години на разкрепостяване, когато обществото се прощаваше с пуританските традиции. Сменяха се модата, музикалните предпочитания, стила на живот.

 

Промените засегнаха и автомобилите. Макар и практичните Ford Fiesta и Escort да бяха лидери в продажбите сред бюджетните леки коли, те не бяха толкова популярни сред златната младеж. Новото поколение жадуваше за особени коли: стилни като Ford Capri, и резки, като Porsche 944.

При това да са и с достъпна цена 

Hot Hatch, или „горещ хечбек“ – новият клас автомобили, станал популярен през 80-те години на миналия век. Той се зароди във време, когато подрастващите на 70-те години решиха да слязат от мотоциклетите и да се качат на автомобили, при това запазвайки своите навици. Необходими са  били скорост и компактност, за да може колата да се паркира без проблем пред нощния клуб и бар. 

Има търсене, ще има и предлагане

Както е известно, според законите на буржоазната икономика търсенето ражда и предлагането. Не минало много време и пътищата се напълнили с бързи хечбеци, пълни с нетърпеливи млади шофьори, които постоянно чувствали необходимостта да се състезават с всички, които спирали до тях на светофара.

Да се различат нетърпеливите състезатели сред масата било лесно – само трябвало да се види надписа GTI.

Моделите с абревиатура предлагали скорост и силни усещания за разумни пари, защото малките хечбеци, снабдени с инжекторни двигатели от ново поколение, станали по-бързи, по-шумни и по-резки. 

Те напомняли на по-малките братя на колите по ралитата. 

Volkswagen Golf GTI

В края на 70-те години светът вече бил видял автомобила от класа супермини. Компанията Volkswagen е разработила модификация на първото поколение Golf с  „надут“ до 112 конски сили двигател и максимална скорост от 182 километра в час. 

На светофара такава кола карала конкурентите само да ѝ дишат прахта, все пак тя е ускорявала от 0 до 100 само за 9.2 секунди. 

Експерименталният модел получил индекса GTI. Първоначално немците планирали да построят само 5000 такива коли за пазара във Великобритания. Но никой не е очаквал, че подобен клас автомобили ще предизвика фурор сред младежите. 

Второто поколение Golf GTI е още по-интересно. Светът направо полудял. За 10 години за били продадени над милион екземпляра. 

Пускайки GTI, Volkswagen поставя летвата доста високо. Нито един друг производител дори не можел да се приближи до него. GTI е имал всичко: производителност, стил, силни усещания и голям брой почитатели. 

На практика, всеки един човек, навършил 18 години, е  искал такава кола. 

Peugeot 205 GTI

През 1984 година обаче всичко се променя. Френската компания Peugeot прави нещо невиждано. Тя пуска свой собствен вариант на горещия хечбек, който да се конкурира с „Голф“-а. Нарича го 205 GTI. Малчуганът с 1.6-литровият двигател веднага постига невиждан успех. 

Още в първите си месеци на продажба френският автомобил силно повлиява на продажбитена VW.

Моделът 205 дава на „Пежо“ втори живот.

За 15-те години на своето производство от конвейра са слезли над 5 милиона бройки от колата. Експертите и до момента смятат 205 GTI за най-вълнуващия автомобил, създаван някога от Peugeot.

В какво се крие успеха? 

Честно казано, въпреки отличните си характеристики, ъгловатият дизайн на Golf GTI дори за началото на 80-те години вече е бил остарял. 

Докато моделът 205 се радва на силни извивки и доста по-съвременна каросерия. Peugeot просто изглежда по-яко с големия си преден спойлер, широките фарове против мъгла и червените кантове. 

Салонът на Peugeot също е по-красив и младежки. И двете коли са добри, но… 

И двете коли са с предно предаване и приспособени за шофиране на високи скорости. Ускорението е почти еднакво. Golf-ът разполага с късо превключване на предавките, което прави управлението по-комфортно. Окачването му е твърдо и полуспортно, което води до отлично сцепление с пътя и добре балансирано преминаване през завои. 

„Фолксваген“-ът се кара по-лесно на мокър асфалт. 

205 е с по-мека езда, при което колата също се управлява много добре. Воланът е лек и отзивчив. Мощността на „Пежо“ е по-голяма – 130 конски сили. 

Съответно и максималната скорост е по-голяма – 190 километра в час. 

Peugeot 205 се усеща по-бърз и по-енергичен, отколкото своя конкурент. И двата автомобила предлагат вълнуващи впечатления от шофирането и заслужават място в залата на славата на горещите хечбеци. 

Малкият немски автомобил може да е бърз и надежден, но именно френският му противник е обявен за „Кола на годината“ от списанието What Car през 1984 година и „Автомобил на десетилетието“ от списанието Car през 1990-а.