Google днес е интернет гигант с множество бизнеси и е една от най-големите компании в света. Въпреки това името ѝ се свързва основно с първия ѝ продукт – интернет търсачката. Тя е източник на огромен трафик за услугите на Google, както и за рекламите на компанията, от които тя се финансира.
През годините Google се е наложила като едноличен лидер в този сегмент.
Въпреки това алтернативи не липсват. Възможно ли е някоя от тях един ден да детронира Google? DigitalTrends търси отговор на въпроса.
Възходът на „частните“ търсачки
Един от директорите на браузъра за сигурност Brave, Жосепе Пуджол определя Google като „тол будка“, където „създателите на информация трябва да се съобразяват с определени правила или да плащат, за да бъдат достъпни“.
Интернет гигантът действително често е обвиняван, че е в доминираща позиция в мрежата и търсачката му може да определи дали даден сайт да е успешен или не. Ако нещо не може да бъде намерено с Google, за много хора то практически не съществува.
Brave вече предалага собствена търсачка, която не използва потребителски профили и данни, като твърди, че не прилага и „тайни алгоритми и методи, за да определя резултатите“. Brave използва собствени ботове и ресурси, за да сканира интернет и да направи собствен индекс, който е независим и не разчита на други компании и източници.
Кой ще използва платена търсачка
Идеята на Brave е да се финансира от платени потребители. Те ще плащат, за да използват услугите без реклами. Който не иска да плаща, ще може също да използва Brave, но с реклами.
Neeva е друга алтернатива, която е направена от бивши служители на Google. Те казват, че когато има реклами, фокусът се измества от обслужване на потребителя в обслужване на рекламите, при което пада качеството на услугата за самия човек. Според екипа на Neeva потребителите индиректно си плащат и на Google чрез своите лични данни.
Тази услуга няма да събира данни, но пък ще има такса от 5 долара на месец. В замяна потребителят няма да бъде следен, няма да вижда реклами и ще може да свързва други приложения, които използва и да вижда резултати от тях в търсачката.
Какъв е пазарът на търсачките
Neeva и Brave далеч не са първите или единствените търсачки. Сред тях има много други като Bing, DuckDuckGo и др. Въпреки това Google продължава да държи над 90% от пазара. Това е така, защото с годините компанията е изградила не само навик в много потребители, но има и устойчиви партньорства. Интернет гигантът плаща на Apple, Mozilla и други платформи, за да бъде търсачката по подразбиране в техните услуги. Потребителят може да я смени по всяко време и безплатно, но малцина правят това и повечето използват това, което е активирано по подразбиране – Google.
Заради множеството скандали за личните данни, има ръст и на интереса към другите търсачки. DuckDuckGo казва, че за последната година е удвоила активните си потребители от 50 млн. души на 100 млн. души. Сега е втората най-популярна търсачка в множество държави, но въпреки това е далеч от популярността на Google.
По-трудно бъдеще
За Google обаче може да не е толкова лесно да задържи позицията си. Особено като се има предвид завишеното внимание на политиците и властите към интернет гигантите и тяхното желание да ограничат влиянието им. Така Google може да се окаже в позиция, в която има не само сериозен конкурентен натиск, но и институционален такъв, който да ограничи властта им.
Натискът е сериозен в множество държави, но за сега компанията успява да удържи. Трудно е да се каже дали това винаги ще е така, но определено предстоят повече и по-сложни предизвикателства за Google и дори да успее да запази лидерството си, преднината ще бъде доста по-малка, отколкото е в момента.