70% от колите може да не минат годишен преглед заради екостикерите. За това предупреждава Диана Русинова – председател на Европейския център за транспортни политики, пише „Стандарт“.
От 12 юли най-замърсяващите превозни средства няма да бъдат допускани в централната част на големите градове.
Това ще се регулира от екостикери, които определят до каква степен превозното средство замърсява околната среда.
Те ще бъдат поставяни всяка година. Засега е сигурно, че стикер няма да получат превозни средства над три тона и произведени преди 2002 г.
Много граждани, както и Антикорупционната комисия, са против тази мярка
„Думата екогрупа не се споменава в евродирективата, там се говори за категории. Ние подреждаме колите по години. Проблем е и качеството на горивата. Диапазонът на замерване е голям, затова стар автомобил може да мине по-лесно преглед от новия“, обяснява Русинова за Нова телевизия.
Експертът смята, че два пъти по-често сменяме дюзи на дизелов автомобил, отколкото във всяка друга страна в Европа.
Според инж. Емил Панчев – председател на Съюза на българските автомобилисти, има 5 групи на екологичност на автомобила. В най-екологичната са електромобилите и хибридите.
„Столична община не е обявила кога ще влезе в сила проверката за екостикери. Според мен няма да се случи до края на годината. Работата на пунктовете за технически прегледи ще се забави“, казва той.
Автоспециалистът Румен Дунев показа устройството, което ще активира екогрупата върху стикерите. Всички уреди ще качват онлайн информацията, няма да минава през човешка намеса и ще е без възможност за манипулации. По-изправни автомобили и по-чист въздух са сред предимствата на новите стикери, според експерта.
Между 3 и 5 лева ще бъде завишението на цените за ГТП. А шофьорите, които са в по-ниските екологични групи могат да поставят газова уредба, за да преминат в по-горна група.