Чуканията в двигателя по време на ускорение по освободилия се от сняг и лед асфалт може да е признак за детонация, когато сместта в камерите за изгаряне се възпламенява твърде бързо: със скорост не 20-30 м/с, а с над 2000 м/с.
Това може да се случва заради натрупан по време на внимателното зимно каране нагар. Естествено, има и други причини, като например бензин с твърде ниско октаново число или неправилно подбрани свещи.
Детонацията може да се появи и на много малки обороти, при прегрят мотор и при големи натоварвания на двигателя, ако вие изкачвате баир на неподходяща предавка.
До какви лоши последствия води детонацията:
– повреда на буталата, които не се охлаждат;
– разтопяване на преградите между буталните пръстени;
– нагар и нацепване на клапанните плочи;
– прогаряне на гарнитурата на блока на цилиндъра;
– излизане извън строя на запалителните свещи;
– влошаване на смазването на двигателя заради вибрациите;
– разрушаване на буталната втулка и биелните лагери.
Съвременните двигатели са снабдени с датчици за детонация, които помагат на блока за управление на двигателя бързо да отстранява детонацията, корегирайки запалването и променяйки състава на влизащата в камерата за изгаряне смес.
Датчикт обаче може да се окаже безсилен, ако шофьорът, зареждайки с обикновения 95, попадне на бензин с по-ниско качество.