Планът на ЕС за петдесеткратно увеличение на електрическите автомобили през това десетилетие, което да помогне за намаляване на вредните емисии на парникови газове, ще изисква инвестиция от 80 милиарда евро за зарядни станции на тези електромобили, прогнозира във вторник енергийната индустриална група Eurelectric, цитирана от Ройтерс.
Европейският съюз заяви, че се нуждае от 30 или повече милиона автомобили с нулеви емисии по пътищата на Европа до 2030 г. като част от усилията за намаляване на вредните емисии с поне 55% през това десетилетие спрямо нивата от 1990 година.
Към края на 2019 г.
в единния блок имаше около 615 000 такива превозни средства, според Европейската асоциация на автомобилните производители.
Те обаче се захранват от по-малко от 250 000 обществени пункта за зареждане на електрически превозни средства, като техният брой трябва да се увеличат до 3 милиона до 2030 година, за да бъдат постигнати зелените цели на ЕК, се посочва в съвместен доклад на групата Eurelectric, която представлява националните сдружения за електроенергия и водещи компании, и на Ernst & Young (EY)
Разширяването на инфраструктурата за зареждане на електрическите автомобили ще изисква 20 милиарда евро за публични зарядни станции и 60 милиарда евро за частни станции, се казва още в доклада.
В момента разпространението на зарядни станции е „доста под целта“, отчита и Ernst & Young, повтаряйки опасенията, повдигнати от автомобилните индустриални групи.
Енергийната индустриална група също така заяви, че до 2030 г. ЕС ще разполага с 10,5 милиона електрически превозни средства в автопаркове, експлоатирани от компании или от публичните власти. Днес 63-милионният автопарк в Европа включва едва 420 000 електрически автомобила.
Нарастващата електронна търговия с оглед на коронавирусната пандемия добавя нов тласък към надпреварата за разработване на електрически микробуси и камиони, тъй като днес има сравнително малко подобни модели.
Eurelectric също така призова ЕС да наложи задължителни изисквания за автомобилните производители да продават превозни средства с нулеви емисии.
През последните години Европейският съюз използва стандарти за емисии на въглероден диоксид (CO2) за автомобили, за да насърчи продажбите на електрически превозни средства, а по-късно тази година ще предложи затягане на тези стандарти, за да ускори преминаването към чист транспорт, напомня Ройтерс.