Колите втора ръка в България поскъпнаха с 10% от началото на пандемията. Причината е, че вносът намалява драстично, заради кризата с Covid-19 в цяла Европа.
Българските автокъщи внасят стари коли предимно от Италия. Заради икономическата криза там повечето италиански семейства карат старите си коли и не купуват нови докато не се възстановят финансово, пише Труд бг.
Затова в автокъщите в Италия няма голям избор, а желаещи да ги купят има не само от България, а от всички балкански страни, коментираха търговци на коли втора ръка. Наред с това намаляват българите, които искат да си купят кола, макар тя да е втора ръка.
“По-малкото предлагане на втора употреба автомобили от страна на контрагентите в Италия доведе до по-малко автомобили и в нашите автокъщи, като в момента 4-5 търговци чакат за една кола”, обясни Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България.
Той даде пример, че ако преди година един лицензиран търговец в чужбина е предлагал около 100 автомобила втора употреба, то сега има не повече от 10-15 броя на завишени цени. За да оцелеят автокъщите са свили маржа си на печалба, но въпреки това цените им са по-високи спрямо нивата преди кризата.
“Преди две-три години за кола, пусната за продажба за 10 хил. лв., се стремяхме маржът да е 1000-1500 лв., в момента печалбата се движи между 500 лв. и 1000 лв., което затруднява издръжката на фирмите”, допълни Доросиев.
“Пазарът е много свит заради Covid-19, около 30% от автокъщите у нас фалираха. Нещата във фирмите, свързани с автомобили, са трагични, защото има дни, в които влизат не повече от 5-6 човека в една автокъща”, каза търговецът на коли.
Българите търсят коли втора ръка до около 20 хил. лв., но най-често купуват автомобили на цена между 5 хил. и 10 хил. лв.
Шесткратно увеличение
Екотакси бъркат сериозно в джоба на българина
Екотаксата при първоначална регистрация на автомобил сериозно бърка в джоба на българина, каза Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България. “За 4 години екотаксите скочиха от 50 лв. на 300 лв.
Според наша справка на година се регистрират около 260 хил. автомобила, или над 60 млн. лв. отиват за екотакси. Но само 6 млн. лв. се разпределят в екоминистерството, а другите отиват в частни фирми”, коментира той.
Ако се сметнат всички разходи на купувача на кола втора ръка при първоначалната регистрация, то сумата набъбва до 700 лв., което е около 15% от стойността на един средностатически автомобил.
“В момента е много изгодно да се купи кола втора ръка в България, цените са все още доста приемливи.
Например гърците пазаруват в нашите автокъщи, въпреки че Италия по море им е по-близо, имаме и клиенти румънци, сърби, дори от Турция”, каза още Доросиев.