Клаус Бишоф, изпълнителният директор на компанията Volkswagen по дизайна, ръководи творческите процеси за 12 марки, включително VW, Audi, Bentley, Porsche, Bugatti, Lamborghini, Skoda, Seat, Ducati и други.
Той разказа за новите модели на марката, създавани с отчитането на уроците от пандемията от COVID-19.
Креативният автомобил
Бишоф бе назначен на този пост, след като бе директор на глобалния дизайн на марката VW от 2007 година. Едно от главните му постижения, без съмнение, е създаването на ID.
автомобила.
Идеята се свежда до това, че специалистите работят с цифрови кабини, за да подобрят усещането за потребителя. Те изследват рационални методи за производство и използват творчески материали, като изкуствената кожа.
Това са група креативни автомобили, разработени от нулата, които ще се задвижват от електрически двигатели.
Първата серия ще види бял свят в най-скоро време. „На моя отдел по дизайна бе предложено да създаде цяло семейство електромобили и да предостави пълен спектър от продукти.
Нас ни помолиха да мислим нашироко. VW не е стартъп. Имаме много продукти и бизнес проекти, затова в такава компания вие рядко ще получите шанс да определите бъдещето на вашия бранд.
Ние знаехме, че трябва да се целим в онова, което е съвършено ново, когато решихме да се заемем с отрасъла на електрическата мобилност. Започнахме с определянето на ролята на VW – нашата цел, нашата мисия в този нов свят.
Създаването на идентификатор, където брандът би имал житейски опит. Решенията, които ние сме взимали, бяха смели. Новото направление се отличава много от това, което VW правеше в миналото“, каза Бишоф.
Работата в условията на карантина
„В условията на всеобща карантина действително е много трудно да се продължава изследователската работа, изпитанията и разработването на нови модели, защото огромна част от контрола над екипите дизайнери и студията се извършва дистанционно, чрез Skype“, обяснява Бишоф.
В това трудно време върху плещите на ръководителя ляга отговорността да води разработките на 12 бранда едновременно, а в условията на всеобща изолация това оказва огромен натиск.
„В същото време блокадата даде повече време за размисъл, защото, очевидно, няма възможност да се ходи в офиса или да се отиде на пътешествие“, разказва той.
Ролята на новите разработки
По думите на ръководителя на проекта ролята на новите разработки се свежда до това, да се осигури транспорт, но без да се вреди на околната среда, както и да се осигури достъп до електромобилите на колкото се може повече хора.
А също така, автомобилите да пристигат при купувача изцяло екологично чисти, което трябва да важи и за самата батерия.
Това бе стратегическо решение от самото начало. То се разпростира върху цялата верига от доставки, затова всичките материали ще се доставят по съобразния начин.
Също бе разгледана и преработката на материалите и начините, които може да се разработят, за да може автомобилът да се рециклира изцяло.
Важно е да се отбележи, че електромобилите се отличават от автомобилите с двигател с вътрешно горене по това, че те са цифрови и могат да се обновяват с течение на времето при минимални разходи за техническо обслужване.
Компанията гарантира, че сроковете на експлоатация на батерията ще са около 100 000 мили или осем години, след което тя ще може да бъде върната за рециклиране.
Веднага щом получите новата батерия, колата ще продължи да живее. Целта е да се следи целия жизнен цикъл на автомобила
Цялостен подход
Това условие се разпростира върху новия дизайн на бранда, новото лого, новият начин за общуване с клиентите, опита за потребителите.
Това е действително цялостен подход. Дизайнерът не винаги има възможност да пресъздаде цялата марка от нулата и това до сега бе много междудисциплинарен проект. „Това, което ние правим, не е само дизайна на автомобила, ние гледаме и по-нататък. Имам предвид, че това е необичаен проект, в който ние първоначално проектираме автомобила, а едва след това дизайна и производствената конструкция“, пояснява Бишоф.
Проектите бяха примерно определени – форми, пропорции и така нататък, и платформата бе създадена по съответния начин.
След това бе определен архитектурата, технологията и как те се вписват в пропорциите, и едва тогава приведохме в ред дизайна.
Електрическата мобилност дава на дизайнерите по-голяма творческа свобода. Благодарение на липсата на двигател с вътрешно горене се появяват големи възможности за придаването на форми на автомобила, създаване на яснота и чистота, което е по-близо до дизайна на продукта.
Дизайнът на електромобили
Дизайнът на електромобилите е прост, чист и отзивчив. Тези коли не са предназначени за агресия. Най-добрият пример е ID.Buzz, който е на път към производството.
Този тип мобилност на VW означава – да се пътува с приятели и семейство по непринуден, но и много як маниер.
Това е подход към дизайна, който ще позволи на собствениците да се покажат като личности в своя автомобил.
Този елемент на безвременен дизайн е важен компонент за устойчивия транспорт.
„Нашите звукови режисьори работиха заедно с бивша рок звезда и музикалния продуцент Лесли Мандоки, за да създадат уникален звук за ID.3. Това ще бъде звук за удостоверяване на личността. Семейството има собствен подход към всеки един автомобил“, казва Бишоф.
Скоро време новата кола ще види бял свят
Концернът действително използва всичките силни страни на бранда VW, от градските пътници, до всъдеходите, кросоувърите, минивановете и високопроизводителните автомобили.
Тези транспортни средства към днешен ден вече са проектирани и конструирани. Те вече са в производство и ще видят бял свят в най-скоро време.
Моделът ID.3 ще се появи до няколко седмици. В дадения момент компанията очаква да бъде заредено програмното обезпечение, а след това може да се премине и към купувачите.
След това бързо ще последват и моделите ID.4 и ID.5, скоро след това ще дойде и ID.Buzz.
„Всеки бранд ще има своя роля. Ръководителите на всеки от дизайнерските отдели са много силни личности.
Моята роля се състои в това да организирам общото направление, да осигуря, че те ще разполагат с най-добрите екипи, ресурси и помощта да създадат колкото се може повече различия между нас. ,
Трябва да уважавам това, че всеки от тези брандове се отличава. Моята работа се свежда не до това, аз да се меся в дизайна, а в това, да помагам той да се разгърне в обща история“, казва още Клаус Бишоф.