Следвоенната история на завода е започнала с копие на немския Opel Kadett K38, който още в края на 40-те години на миналия век вече е изглеждал архаичен и външно, и конструктивно.
Прототип на Москвич-400
Още през 1948-а година в завода започва построяването на няколко, както сега биха казали, фейслифори прототипа.
Колите били оборудвани по различен начин, но имали общи черти: фарове, вградени крила, преден капак, който се отваря назад.
Вариант на модернизиран Москвича-400
Затова единият от вариантите на модернизирания Москвич имал видимо увеличена задница с ниша за резервната гума.
Гърловината на резервоара е била скрита в калника, а не е стърчала навън, както при Москвич-400.
В серийно производство не е бил пуснат и този вариант. През 1951 година е започнато проектирането на модел, който с името Москвич-402 е тръгнала в производство в началото на 1956 година.
Москвич-415
Златният век на МЗМА се паднал между края на 50-те и началото на 60-е години на миналия век, когато заводът е създавал редца интересни коли. В частност, по призива на лидера на СССР Никита Хрушчов да се направи автомобил за селския стопанин е бил създаден Москвич-415, чиито изпитания започнали през 1959 година.
Малката кола (дължина само 2030 мм) с двигател на Москвич-407 с мощност от 45 конски сили, с възможност за включване на предната ос и понижаваща предавка, е съществувала в два варианта – с брезентов и твърд покрив.
Очаквало се този автомобил да предизвика сред купувачите голям интерес. Заводът обаче нямал нито средства, нито площадки за производството на модела. Идеята обаче не умряла до средата на 70-е години, когато на колата бил поставен по-мощен мотор с мощност от 75 конски сили.
Миниван на базата на Москвич-407
Микроавтобус на базата на Москвич-407, който понякога е бил наричан Москвич-А9, също е бил създаден в края на 50-е години.
По своята същност, това е осемместна кола, която е била първият съветски миниван. Но той така и не намерил място на конвейера. Предпочитанията тогава били дадени на микроавтобуса РАФ, който, все пак, е бил по-голям и е бил отнасян към класа на автобусите.
Москвич-3-5-6
В началото на 70-те години заводът се заел със създаването на приемник на Москвич-412. При това той е бил замислен да е по-голям и по-просторен. Били са построени няколко прототипа от серията 3–5.
Връх на тази редица бил Москвич-3-5-6 от 1973 година с база по-дълга със 140 мм от тази на 412, пружинно задно окачване и нова много по-съвременна скоростна кутия.
Колата дори е имала и дискови спирачки. За 70-те години колата е била доста модерна, дори и в случай на износ.
Но в серийно производство през 1976 година е бил пуснат Москвич-2140, в който конструкторите и дизайнерите не въплъщават всичките идеи, които са били планирани.
Москвич-С1
През 1974 година се появява много интересен образец – Москвич-С1. Той е дело на революционния за завода дизайнер Игор Зайцев.
Освен серийния, на колата са били пробвани и 1.7-литров двигател с мощност от 85 конски сили и нова скоростна кутия.
Москвич-С3
Развитие на прототипа С1 става Москвич-С3, който е бил още по-съвременен.
Колата е била хечбек, но е имала обикновен капак за багажника зад неподвижното задно стъкло.
В серийно производство автомобилът така и не влиза, а до появата на товарните Москвичи-2141 имало още около 10 години.
Москвич-2142
Седанът Москвич-2142 на базата на 41-вия е бил чакан от мнозина.
Той е бил готов за поставяне на конвейра, но тогавашното ръководство на завода е искало да го пусне с новия 1.8-литров двигател собствено производство.
Изглеждало, че ей сега ще стане… Но двигателят така и не се появил, а вместо седана 2142 през 90-те години били правени негови удължени на никой не нужни версии.
Макет на образеца Круиз
Още по време на стадия на създаването на Москвич-2141 е възникнала идеята за създаването на миниван.
Този клас автомобили тогава е бил в пика на потребителския интерес. През 1988 година е бил създаден симпатичния пластмасов макет Круиз.
Москвич-2139 Арбат
Развитие на тази идея е станал образецът на Москвич 2139 Арбат на базата на Москвич-2141.
Автомобилът с дължина 4600 мм с база 2730 мм имал пластмасови външни панели. Но навън вече било 1991 година и заводът имал доста много проблеми и нямал никакво намерение да се занимава с нови, революционни модели.
Москвич-3733
До производство не е стигнал и миниванът Москвич-3733 и комбито на неговата база – плод на сътрудничеството със завода в Братислава, където колите е трябвало да се произвеждат под марката BAZ-MWA-1000.
Също се е планирало автомобилите да получат нови двигатели – бензинов Москвич-414 и дизелов Москвич-413. Но работата се е ограничила с няколко опитни образци.
Москвич-2144 Истра
Москвич-2144 Истра, естетсвено, е коцнептуална кола.
Примерно така в началото на 90-те години са с представяли автомобила на 2000-та година в завода на Москвич.