Ако сте влизали поне веднъж в социална мрежа, или по-конкретно – във Фейсбук, то със сигурност сте попадали на забавните картинки, обединяващи в едно популярната култура и хумора на теми, които най-често коренно се различават от представените на фотоса, пише „Монитор“.
Тези от вас, които не излизат от профила си, вече знаят, че става дума за т.нар. „мемета“.
Шеговитите картинки се разпространяват онлайн още преди утвърждаването на социалните мрежи, но преживяват истински бум благодарение на Зукърбърг и компания.
А днес почти няма индивид, който да отчита ежедневно присъствие във Фейсбук и да не знае как сам да си измайстори собствено „меме“. Дори и у нас.
Меметата си изградиха собствена култура. С тях обикновено си служат т.нар. поколения Y и Z. Но началото на тази култура, оказва се, е положено много по-рано. За първи път терминът „меме“ се въвежда още през 1976 г. Зад него стои британският биолог Ричард Доукинс.
Разбира се, тогава ученият съвсем не е имал предвид хумористичните картинки, които ще ни забавляват в интернет.
Терминът, измислен от него, идва от гръцката mimema и в буквален превод означава имитация. Така по-късно пълното определение за „меме“ звучи по следния начин: единица културна информация, разпространена чрез имитация.
Вече доби такава популярност в световен мащаб, че се изучава в университети. И тук говорим за престижни учебни заведения, като американския университетът Браун, който е от Бръшляновата лига.
Студентите изучават историята и тънкостите на меметата още в Кеймбридж, Бъркли и други. В университета на Тексас в Остин пък си има цял департамент по „Мемелогия“.
У нас, тази култура навлезе с хумористичните страници във Фейсбук, където хората коментират с чувство за хумор събитията, които наблюдават в ежедневието си.
Сред несъмнените пионери е Мотикаря. Със сигурност сте чували за него. За едни той си остана педофил, пазещ според ГДБОП снимки и клипчета на полу- или изцяло голи младежи. За други – той бе проводник на така нужната ирония по адрес на бунтуващите се хормони на тийнейджърите и техните проявления в социалните мрежи.
Факт е, че мнозина всъщност сами се свързваха с Мотикаря (зад който се оказа, че стоят повече хора), за да му споделят снимки на свои познати, към които той да се окаже безкомпромисен. Самата Фейсбук страница започва да работи през 2013 г., макар че сайтът му се подвизава онлайн от доста по-рано. А сред „отличителните знаци“ на страницата бе черно-бялата снимка на доволно усмихнатия Снуп Дог.
Модераторът се обръщаше към своите поддръжници с названието „мотички“.
Носталгията по Мотикаря има и сега. И тя е толкова голяма, че след като бива закрита след разследването на ГДБОП, страницата в социалната мрежа на Зукърбърг се сдобива с множество клонинги като „Мотикаря Революция 3.0“, „Мотикаря 7.5“, „Мотикаря 4.0“ и т.н.
Нито една от тях, разбира се, не може да се похвали с популярността на оригинала. В пика си той бе достигнал близо 50 000 последователи, а към момента копията разполагат с максимум към 800 фена. 172 човека пък към момента членуват в група „Мразим Мотикаря“. Както самият оригинал, и тази група не е особено дейна днес.
Класическият българин е най-масовата „зараза“ от мемета
Поровете из Фейсбук и ще откриете, че из нашите ширини всички сме класици. От общата за българина като цяло страница, до такива за студентите във Факултета по журналистика на СУ, хазартните типове, учениците, жителите на Кубрат, бившите ни гаджета, милиционерите и въобще всичко, за което можете да се сетите. Хуморът на картинките тук обикновено е конкретно свързан с типичното поведение за дадената демография и характер на индивидите, за които се отнася.
За „рождена дата“ можем да приемем 21 ноември 2014 г., когато на трибуната, наречена Фейсбук, се появява „Дневна доза Класически българин“. По-късно страницата залязва, но на нейно място през 2017 г. се появява само „Класически българин“, а оттам тръгват и различните разклонения. „Отиде на ресторант – внесе алкохол, тръгне си – изнесе храна“, „И създаде Господ пеперудата и каза:
Тебе ш’та татуират на задници“, „Гледа мача Мароко-Иран. Почти е сигурен, че си е купувал от почти половината играчи на терена“, „Питаш я колко пари за час. Каже ти: „Аз съм абитуриентка“ и много други са само част от творчеството на Класическия българин и неговите наследници.
Когато Спайдърмен влезе в ерата на родните мемета
резултатът е Спиндерман. Фейсбук страницата с това интересно наименование се появи на бял свят през 2013 г. За разлика от Мотикаря, често предупреждаваше, че съдържанието не е за лица под 18-годишна възраст, а „обсъжданите“ теми най-често бяха свързани с отношенията между половете.
Освен карикатурите на Човека-паяк, сякаш нарисувани от дете, в запазена марка на страницата се превърна и плачевният правопис. Той бе вдъхновен от честите грешки при писането с фонетичната българска клавиатура, като В-то традиционно се сменяваше с Ж, буквите С и З станаха взаимозаменяеми, както и М и Н.
Освен да се обяви на бунт против „коврите“ (леките жени), Спиндерман често коментираше и други казуси – като липсата на „Оскар“ за Леонардо ди Каприо преди 2016 г., правописните грешки в медиите и т.н. И макар че над 20 000 души и в момента следват страницата, тя не публикува ново съдържание от вече повече от три години.
Поп-фолкът също вдъхновява редица ентусиасти
Фейсбук страницата „Mazni 4alga Memeta“ датира от и е отбелязана като „религиозна организация“ и „културен център“. В секция относно пък е написано „Не сме безгрешни, но правим мемета“.
Т. нар. религиозна организация проповядва на близо 40 хиляди поклоници. Профилната снимка е на Есил Дюран, а корицата – интерпретация на шедьовъра на Микеланджело „Сътворението на Адам“, на която лицата на Бог и Адам са сменени с Азис, чиито полави органи са закрити с микрофон.
Във въпросната страница фигурират най-различни снимки – от реални представители на лекия жанр, през дедели котки сравнени с Фики, до Барак Обама (който звъни на Амет). Появяват се и постове за сближаване на членовете на групата, като такъв, в който всеки публикува своя снимка с чалга звезда.
С над 38 хиляди последонатели е и д-р Радева
Страницата й се зароди след култовата фраза „На мен д-р Радева изрично ми е забранила да пия вода“. Там шегите, разбира се, са с алкохолна тематика. „За мен „Консумирай отговорно“ означава да не разливам“, „-Как си? – Пил съм и по-добре“ и „Организмът се чисти 21 дни след употреба на алкохол. Тоест никога!“, гласят само част от меметата на измисленото медицинско лице. Тази група беше в своя пик през 2017 г., като сега не е особено активна.
По това време започна да залязва и „Паулу Коелю“. Оригиналната страница с образа на популярния писател се появи, след като на мода беше всички плеймейтки да обясняват, че това им е любимият автор.
Разбира се, почти никоя от тях не можеше да назове негово произведение, но това е отделен въпрос. Затова и повечето мемета са на тема леки жени или алкохол.
Мъдростите там са от сорта „Жените, които пишат на кирилица, пускат два пъти по-трудно“, „Жената я бива само за една работа, ама и нея не може да свърши без мъжа“ и „Мисля, следователно не съм достатъчно пиян“. Към момента има 59 хиляди последователи и няколко производни страници. Все още обаче е активна групата „Паулу Коелю vs Хорхе Букай“, в която членуват 103 хиляди души.
Трендът не подмина сериалите.
Фен-групите и страници на различни сериали във Фейсбук също се състоят предимно от мемета. Там зрителите сами правят такива, споделят ги от чуждестранни групи, като понякога се правят и състезания за най-добра забавна картинка с подаръци. Най-популярните към момента са „Чернобил | Chernobyl (TV Mini-Series)“, страница и група „Гейм аф Тронс“ (за кървавата сага „Игра на трононве“) и „ДА УИЧЪР“ (за новия хит на стрийминг платформата Netflix „Вещерът“).
Участниците в тях са 4, 8 хиляди за трагедията от 1986 г., 79 хиляди и 17 хиляди за двата сбора на фенове на Джон Сноу и компания, както и 5, 7 хиляди за историята на Гералт от Ривия. Имайки предвид възрастовата рамка спрямо таргета на тези телевизионни поредици, както и броя на населението по нашите ширини, цифрите не са никак малки.
В групата „Чернобил | Chernobyl (TV Mini-Series)“ най-популярните мемета са свързани с другаря Дятлов, който „нищо не вижда“, както и с прословутата му фраза „3, 6. Не е чудесно, не е ужасно“. Има доста заигравки още с бутона А3-5 и с пожарникарите, облъчени от радиация в нощта на аварията.
Страницата „Гейм аф тронс“ фигурира от 2015 г и съответно разполага с най-голяма база от мемета. Там почти няма незасегнат герой или тема – от Церсей Ланистър с чаша вино, до липсващата ръка на нейния брат-близнак и любовник Джейми, до секссцената между Денерис Таргериан и хал Дрого.
През последните месеци се появиха доста подигравателни картинки със сценаристите на „Игра на тронове“ Дейвид Бениоф и Дан Уайс, които си натрупаха доста недоброжелатели покрай слабия последен сезон на фентъзи епоса.
Най-прясната група от изброените е „ДА УИЧЪР“, тъй като секссимволът Хенри Кавил върти меча от името на Вещера едва от края на миналия декември. В нея най-популярните теми са следните:
голи сцени, Йенефър преди и след пълната промяна (от гърбаво момиче до бляскава красавица), различни вариации на името на Лютичето (като например Лютеничето) и най-често упогтребяваните фрази на Гералт(„Хм..“ и „Fuck“). И, разбира се, първенец по мемета е зарибяващата фраза от песента на Лютичето – Toss A Coin To Your Witcher (в превод – „Хвърли монета на вещера си“).